Klenot amerického baletu v přímém přenosu
zprávy
„Elegantní, stylové a vkusně třpytivé Balanchinovy Drahokamy jsou klenotem Bolšoj repertoáru,“ píše Cineworld magazíne. Bolšoj balet v Drahokamech oslavuje největšího amerického choreografa George Balanchina, tvůrce abstraktních neoklasických baletů moderních stylem a dokonalou formou. Drahokamy vytvořil v roce 1967 pro New York City Ballet inspirován šperkařskými obchody na 5th Avenue. Každá část baletu je jedinečná stylem, hudbou i náladou. Smaragdy Balanchine považoval za evokaci Francie s její elegancí, pohodlím, módou a parfémy. Ohnivé rubíny byly symbolem dynamického amerického Balanchinova stylu, ovlivněného Broadwayí, jazzem a spoluprací s Igorem Stravinským. Diamanty představují klasickou čistotu ruského stylu, kterou měl Balanchine dobře zažitou ze svého mládí. „I kdyby celé dědictví carského baletu bylo ztraceno, Diamanty by nám pořád dokázaly předat jeho pravou esenci.“ (BT) Balet je nesmírně náročný pro rozmanitost stylů, kterou od tanečníků vyžaduje. Proto bývá inscenován zcela výjimečně, čeští diváci jej dosud neměli možnost vidět.
Ztvárnění Diamantu dalo zazářit vycházející hvězdě Olze Smirnové (21), která je svou oduševnělostí a dokonalostí pohybu příslibem budoucnosti souboru. „Jakmile Smirova vstoupila na jeviště, bezdeché ticho se rozložilo v hledišti. Náhle jsme byli v jiném světě průsvitné krásy, pomíjivých vizí královen a mýtických bytostí – žena jako nedostižná fantazie a poetický sen.“ (New York Times, 2013)
Bolšoj balet je stále symbolem baletní dokonalosti. Získal si až mýtické renomé. Tradice souboru se odvíjí už od carského Ruska (1776). Ve 20. století si soubor vybrousil svůj typický až atletický styl a pyšní se hvězdnými tanečnicemi jako Světlana Zacharova (nedávno hostovala ve Státní opeře v Praze), Nina Kaptsova, Světlana Luňkina, Marie Alexandrová a tanečníky jako Ruslan Skvorcov, David Hallberg, Nikolaj Tsiskaridze či Michail Lobuchin. Umělecký šéf Sergej Filin dokáže těžit z obrovské tradice souboru a přenášet ji do souvislostí moderní doby.
Pod značkou prenosydokin.cz distribuuje společnost Cikánek management do kin ve střední a východní Evropě přímé přenosy představení a koncertů z Metropolitní opery v New Yorku, Bolšoj baletu v Moskvě, Národního divadla v Londýně, Berlínské filharmonie či prohlídky z těch nejzajímavějších světových výstav výtvarného umění, a to v rámci série Exhibition on Screen. Společnost Cikánek management stála u zrodu tohoto fenoménu v našich zeměpisných šířkách a v současnosti působí v 10 zemích napříč celou střední a východní Evropou. Mezi nejúspěšnější tituly poslední doby patřil například přímý přenos Čajkovského opery Evžen Oněgin z Metropolitní opery v New Yorku s Annou Netrebko, Piotrem Beczalou a Mariuszem Kwiecienem, přímý přenos baletu Spartakus z moskevského Bolšoje se Světlanou Zacharovou nebo záznam představení titulu the Audience britského Národního s Helen Mirren v roli britské královny Alžběty II.
V průběhu sezóny se k živým přenosům v ČR připojilo i populární jihlavské kino Dukla, stejně jako Modřanský biograf v Praze a děčínské kino Sněžník.
Právě také probíhá divácká soutěž o výlet pro dvě osoby do Moskvy spojený s návštěvou představení Bolšoj baletu. A to přímo v nově zrekonstruované budově Velkého divadla. Zúčastnit se může každý, kdo se zaregistruje do e-mailového newsletteru na www.prenosydokin.cz.
Drahokamy
19. ledna v 15:45 (živě)
Hudba: P.I. Čajkovskij, I. Stravinskij, G. Furé
Choreografie: George Balanchine
Smaragdy – hlavní páry: Ivan Alexejev, Jevgenie Obrazcova, Vladislav Lantratov, Anna Tichomilova
Rubíny – Jekatěrina Krysanova, Vjačeslav Lopatin
Diamanty – Olga Smirnova, Semjon Chudin
Kam za třpytem Drahokamů:
Praha, Kino Lucerna: www.kinolucerna.cz
Praha, Modřanský biograf: www.modranskybiograf.cz
Brno, Kino Art : www.kinoart.cz
Děčín, kino Sněžník : www.kinosneznik.cz
Jablonec nad Nisou, Kino Radnice: www.kinajablonec.cz
Náchod, kino Vesmír: www.kinonachod.cz
Olomouc, Kino Metropol: www.kinometropol.cz
Ostrava, Dům kultury: www.dkmoas.cz
Zlín, Velké kino: www.velkekino.cz
Jihlava, Kino Dukla: www.kinodukla.cz (2. 2. záznam)
Vstupenky na pokladnách participujících kin a online prostřednictvím webových stránek kin.
Program Bolšoj balet živě 2014:
Ztracené iluze
Neděle 2. února 2014 v 15:45 (živě)
Choreografie: A. Ratmanskij; Hudba: L. Desjatnikov
Zlatý věk
Neděle 30. března 2014 v 16:45 (živě)
Choreografie: J. Grigorovič; Hudba: D. Šostakovič Zdroj: prenosydokin.cz
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 40 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 42 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 43 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 44 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 58 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 60 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?