Kouzelný cirkus Laterny magiky se hraje 35 let
zprávy
Kouzelný cirkus měl premiéru v tehdejším pražském sídle Laterny magiky paláci Adria a o prázdninách se hrával také ve sjezdovém sále Paláce kultury. Od roku 1983 byla inscenace pravidelně uváděna na právě otevřené Nové scéně, kde se pravidelně hraje dodnes. V tuzemsku se odehrálo 5630 představení, v zahraničí na 540 představení v 16 zemích a více jak 50 městech (D, SK, NL, USA, B, SSSR, I, CAN, F, BG, A, Izrael, E, S, TR, DK). Mimořádný úspěch inscenace dokazují i soudobé kritiky: „…ustálená klišé poetické metafory klaunů vylézajících z vejce a usilujících o naplnění svého životního údělu, jsou přeměněny v takový druh divadelního kouzla, jaké jsme dosud nepoznali. (…) Autoři za asistence populárního černého divadla vytvořili zázračné divadelní představení. Byl jsem jím okouzlen.“ (Clive Marnes, New York Post, 23.2. 1979)
Řeč čísel dále prozradí, že pokud by se v divadle hrála každý den jedna repríza Kouzelného cirkusu, herní plán bude nepřetržitě naplněn na 16 let. Inscenace odchovala několik generací tanečníků, kteří bez přestávky vstupovali do rolí svých kolegů. Dodnes se na jevišti celkem vystřídalo 21 Smutných a 23 Veselých klaunů, 21 Svůdců a 29 Venuší. „Kouzelný cirkus je emblematickou inscenací Laterny magiky, která nemá v dějinách českého divadla obdoby. Jsem rád, že ve spolupráci s Mecenášským klubem Národního divadla jí digitalizací filmového pásu můžeme vdechnout novou budoucnost," říká Ondřej Černý, ředitel Národního divadla.
Poetický příběh o věčném hledání a touze po kráse se točí kolem putování dvou klaunů za obrazem nedostižné Venuše a překonávání nástrah Svůdce, který je nechal zrodit a toužil ovládat. Okouzlí střídáním scén, které byly natočeny v exteriérech po celém tehdejším Československu, humornými scénkami i tancem, na jehož vzniku se současně podílelo pět choreografů pod vedením Karla Vrtišky. Z inscenace je dodnes cítit silný umělecký náboj tvůrčího týmu, který se na ní podílel. Režíroval Evald Schorm, scénografii vytvořil Josef Svoboda, přizván byl také Jiří Srnec, zakladatel Černého divadla, a Jan Švankmajer, který vytvořil loutkové scény. Hudební dramaturgii a původní skladby vytvořil Oldřich F. Korte, kostýmy a výpravu obstaral Zdenek Seydl.
Jiří Srnec na vznik Kouzelného cirkusu v roce 2011 vzpomíná: „Sešla se v roce 1976 mimořádná společnost. Osobně svolával, vybízel ke spolupráci Evald Schorm bytosti všech profesí do svého týmu. Na první schůzce několik slov o námětu, o dvou klaunech a jejich lásce k Venuši. Na příští setkání přišli již jen věřící a nadšení. Od samého počátku narůstal zázrak vzájemného porozumění. Bylo dobré být účasten. Otevřel se prostor pro nevídané, nové. Hned následovalo zkoušení na jevišti. Artistická virtuozita, balet, ale také klaunerie a oduševnělý tanec růže. Na velké louce ve Stromovce stál opravdový cirkusový stan. Zazněla trumpeta, vycházelo slunce z mořských vln. U všeho toho hledání, nabízení, nacházení režisér Evald Schorm s černou svatozáří své pokrývky hlavy, usměvavý, laskavý, klidný. Pro let balonem jsem měl připravený scénář. Šel jsem za Evaldem, potřeboval jsem film. Evald pravil: „Natoč si to sám.“ …nikdy jsem to nedělal… Nato Evald: „Filmařem je každý, kdo nedokázal, že jím není.“ … a tak se tedy stalo, co tam dodnes je… a s nádhernou hudbou Oldřicha Korteho.“
Kouzelný cirkus v sobě spojuje film, divadlo, hudbu a tanec a v roce 1977 měl podle oficiálního hodnocení inscenace od tehdejšího uměleckého šéfa Laterny magiky Josefa Svobody za úkol především „prověřit, zda je LM dosud otevřeným systémem a jakým způsobem jí lze nejúspěšněji rozvíjet směrem k poetickému divadlu.“ Vznik inscenace byl v tehdejších podmínkách náročný především ze strany produkce a koordinace. Vše se zkoušelo v několika obsazeních, scénografie Josefa Svobody navíc vyžadovala specifický film, který bylo třeba natáčet na tři kamery současně. Celkem se na něj spotřebovalo 53 000 metrů filmového materiálu. Produkční úskalí dokumentuje zpráva Josefa Svobody: „Sestřih filmu bylo možné provádět pouze na tříplátnovém střihacím stole, který vlastní jedině Krátký film a který jej zásadně nepůjčuje, dále jej má z ciziny zapůjčen Artcentrum. Náš film se stříhal v Artcentru pololegálně v nočních hodinách a o sobotách a nedělích, čímž se práce velice zdržovala. Stovku krabic s materiálem bylo nutno neustále převážet, aby tam nezůstávaly. (…) K tomu poznamenáváme, že LM je přidělen na dopravu mikrobus, jehož řidič pracuje 7 – 15:45 a zásadně odmítá nosit jakýkoliv, byť přiměřený náklad s odůvodněním, že je řidič osobního vozu.“ V současnosti je zmíněný originální film digitalizován ve Filmových studiích Barrandov, k čemuž by nemohlo dojít bez laskavé podpory Mecenášského klubu Národního divadla. 14. dubna budou mít diváci ale ještě jednu z posledních příležitostí vidět představení s původním filmem z pásu. DOPROVODNÝ PROGRAM
Jako doprovodný program připravila Nová scéna ND a Laterna magika unikátní výstavu divadelních plakátů a archivních materiálů, ve které se zrcadlí celých 35 let putování Kouzelného cirkusu po světě. K vidění je na schodišti Nové scény ND od 10. do 30. dubna.
Na sobotu 14. dubna je naplánován i fotografický happening na Piazzetě ND, který si klade za cíl hromadnou fotografii všech žijících protagonistů Kouzelného cirkusu, kteří byli na 6167. reprízu pozváni. Proběhne 18:30 – 19:00 na Piazzetě ND, při nepřízni počasí v horním foyer NS.
Dubnová programová brožura Nové scény má v rámci oslav na titulní straně stylizovanou fotku klauna, kterým je Josef Kotěšovský, původní představitel z premiéry v roce 1977. K výročí NS připravila i speciální vizuál a omezenou sérii triček. Kouzelný cirkus se hraje 14. dubna od 17 a od 20:00, na obě představení je možné zakoupit vstupenky. Večerní představení s překvapením. Zdroj: Laterna magika
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 35 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 37 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 38 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 39 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 53 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 55 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?