Krátce: Poslední rozloučení s Naďou Sobotkovou; Komentovaná prohlídka výstavy v DOXu, Studenti JAMU nastudovali dvě barokní opery

Krátce: Poslední rozloučení s Naďou Sobotkovou; Komentovaná prohlídka výstavy v DOXu, Studenti JAMU nastudovali dvě barokní opery

Krátce: Poslední rozloučení s Naďou Sobotkovou; Komentovaná prohlídka výstavy v DOXu, Studenti JAMU nastudovali dvě barokní opery

* Ve čtvrtek 20. března zemřela ve svých 90 letech tanečnice, baletní mistryně a pedagožka, paní Naděžda Sobotková, jejíž jméno a život byl 75 let neodmyslitelně spjat s Baletem Národního divadla. Poslední rozloučení s touto výjimečnou osobností se uskuteční v pátek 28. 3. 2014 v 11 hodin veřejně z jeviště Národního divadla. * Dne 27, března se uskuteční komentovaná prohlídka výstavy Plakát v souboji ideologií 1914–2014 s Ondřejem Cihlářem. Proběhne od 18.00 hodin. Dramaturg, režisér, herec divadla VOSTO5, pedagog pražské HAMU představí svůj pohled na 100 let „cirkusu ulice“.
Rezervace: jiri@dox.cz, vstupné: 60 Kč, zdarma pro členy Klubu přátel DOX. * Dvě operní díla z období baroka uvedla v sobotu 22. března Komorní opera Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Studenti hudební fakulty JAMU nastudovali klasicistní komickou zpěvohru Erat unum Cantor bonus (Bylť jest jednou kantor dobrý) od Františka Xavera Brixiho a operu Bouře významného anglického hudebního skladatele Henryho Purcella. Brixiho dílo je původně takzvaná školská hra parodující výuku zpěvu. Mladí inscenátoři v čele s režisérkou Vendelínou Osvaldovou je přenesli do současnosti. Hlavní hrdina se v jejím pojetí ocitne nahrávacím studiu, které si může sám zaplatit. Kantorovi sekundují dvě zpívající a tři mluvící postavy.
Purcellova Bouře, barokní semiopera na motivy poslední hry Williama Shakespeara byla zkrácena a zpřehledněna. Režisérka Renata Fraisová maximálně zachovala hudbu originálu a zkrátila činoherní pasáže. Inscenace byla uvedena se zpěvními party v originálním anglickém jazyce, proložena českými texty Renaty Fraisové, za velké účasti dobových barokních tanců v podání souboru Alla Danza. „Barokní tanec je nádherná záležitost. Je velmi často opomíjen, přestože máme vynikající taneční soubory,“ podotkla režisérka. Podle vlastních slov usilovala o zachování barokního způsobu myšlení a jevištního projevu. „V Bouři rozehráváme příběhy bratrské msty a znovunalezení pošlapané pradávné moudrosti,“ říká. Inscenace mají kontrastní výpravu. Zatímco postavy v Brixiho dílku budou oblečeny moderním až extravagantním způsobem, v Bouři se potkávají fantastické bytosti s postavami v kostýmech z alžbětinské doby. Podle produkčního Přemysla Halase se na celém dvojprogramu podílí více než stovka studentů a budoucích adeptů operního umění. Po premiérovém uvedení v Divadle na Orlí se od pondělka 24. března konají čtyři dny po sobě jdoucí reprízy. Zdroj: ND, DOX, JAMU

Témata článku

Tanec