Laterna magika se rozloučí s Antikódy
zprávy
Braňo Mazúch v době, kdy inscenace vznikala, definoval svůj přístup k látce takto: „Havlovy typogramy mě oslovují svou jednoduchostí, hravostí, promyšleností, vnitřním pohybem a dynamikou; na jedné straně ornamentálností, ale na druhé také minimalismem. Většinu typogramů lze považovat za živou strukturu s vlastním příběhem. A právě přenést tyto příběhy do scénických situací bylo naším úkolem.“
Na současné podobě inscenace se podílí dramaturgyně Marta Ljubková, multimediální umělec Dan Gregor, který je spoluautorem celé koncepce inscenace a specialistou na nová a vizuální média, zvukový designér Stanislav Abrahám, hudebník Filip Míšek a v neposlední řadě choreografka Věra Ondrašíková, která inscenaci oblékla do současného pohybového slovníku. Možnosti propojení nových technologií a tance zkoumá už řadu let. „Antikódy stojí především na interakci s technologií a na spoluvytváření vizuálních prvků, vše je ale nutné pohybově zpracovat, tanečníci musí ovládat tělo a dynamiku, přesně vědět, jak daleko nebo blízko se mohou přiblížit k interaktivní ploše, vznikají mezi nimi vztahy,“ vysvětlovala choreografka před premiérou v rozhovoru pro server Opera Plus, „V naší inscenaci nejde o to převyprávět autobiografii politika a filosofa, nechceme zobrazovat jeho život, i když by to bylo také lákavé. Zabýváme se životem tvůrce, který bilancuje.“ Antikódy tedy nejsou jen hrou se slovy a obrazy, ačkoli vizuální stránka představení zaujme diváky vždy nejvíce. Autoři vybrali básně, které odkazují k nadčasovým hodnotám svobody a lidství a zasazují je do nového kontextu, přitom ale s úctou k myšlenkám Václava Havla.
Inscenace využívá nové technologie, které na scéně vytvářejí interaktivní prostředí reagující v reálném čase na performery – na jejich pohyb, jeho směr, intenzitu. Je tedy v přímém kontrastu s většinou inscenací Laterny magiky, které naopak pracují s pevným časovým harmonogramem a předtočeným vizuálním a zvukovým materiálem, kterému se účinkující přizpůsobují. V Antikódech je naopak herec a tanečník tím, kdo určuje, jak dlouho daná akce potrvá či jakou bude mít definitivní podobu. Ať už je využíván princip „real-time trackingu“ (detekování lidí a objektů v předem určených zónách) nebo obří dotyková plocha symbolického psacího stroje, o výsledné podobě inscenace rozhoduje lidský faktor. Po každé repríze, a výjimkou nebude ani derniérový večer, mají diváci možnost po představení zůstat na krátký open stage workshop a seznámit se s použitými technologiemi na vlastní kůži.
Inscenace vznikla ve spolupráci s Knihovnou Václava Havla, která ve stejné době vydala druhou edici původní sbírky Antikódy, která byla poprvé publikována v roce 1964. Vznik inscenace umožnil také účelový dar Mecenášského klubu ND, který na tvorbu experimentálního projektu věnoval nemalou částku. Antikódy nyní mizí ze stálého repertoáru, ale zůstávají v nabídce pro festivaly a hostování. Zdroj: Laterna magika
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 34 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 36 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 37 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 38 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 52 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 54 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?