Braňo Mazúch v době, kdy inscenace vznikala, definoval svůj přístup k látce takto: „Havlovy typogramy mě oslovují svou jednoduchostí, hravostí, promyšleností, vnitřním pohybem a dynamikou; na jedné straně ornamentálností, ale na druhé také minimalismem. Většinu typogramů lze považovat za živou strukturu s vlastním příběhem. A právě přenést tyto příběhy do scénických situací bylo naším úkolem.“
Na současné podobě inscenace se podílí dramaturgyně Marta Ljubková, multimediální umělec Dan Gregor, který je spoluautorem celé koncepce inscenace a specialistou na nová a vizuální média, zvukový designér Stanislav Abrahám, hudebník Filip Míšek a v neposlední řadě choreografka Věra Ondrašíková, která inscenaci oblékla do současného pohybového slovníku. Možnosti propojení nových technologií a tance zkoumá už řadu let. „Antikódy stojí především na interakci s technologií a na spoluvytváření vizuálních prvků, vše je ale nutné pohybově zpracovat, tanečníci musí ovládat tělo a dynamiku, přesně vědět, jak daleko nebo blízko se mohou přiblížit k interaktivní ploše, vznikají mezi nimi vztahy,“ vysvětlovala choreografka před premiérou v rozhovoru pro server Opera Plus, „V naší inscenaci nejde o to převyprávět autobiografii politika a filosofa, nechceme zobrazovat jeho život, i když by to bylo také lákavé. Zabýváme se životem tvůrce, který bilancuje.“ Antikódy tedy nejsou jen hrou se slovy a obrazy, ačkoli vizuální stránka představení zaujme diváky vždy nejvíce. Autoři vybrali básně, které odkazují k nadčasovým hodnotám svobody a lidství a zasazují je do nového kontextu, přitom ale s úctou k myšlenkám Václava Havla.
Inscenace využívá nové technologie, které na scéně vytvářejí interaktivní prostředí reagující v reálném čase na performery – na jejich pohyb, jeho směr, intenzitu. Je tedy v přímém kontrastu s většinou inscenací Laterny magiky, které naopak pracují s pevným časovým harmonogramem a předtočeným vizuálním a zvukovým materiálem, kterému se účinkující přizpůsobují. V Antikódech je naopak herec a tanečník tím, kdo určuje, jak dlouho daná akce potrvá či jakou bude mít definitivní podobu. Ať už je využíván princip „real-time trackingu“ (detekování lidí a objektů v předem určených zónách) nebo obří dotyková plocha symbolického psacího stroje, o výsledné podobě inscenace rozhoduje lidský faktor. Po každé repríze, a výjimkou nebude ani derniérový večer, mají diváci možnost po představení zůstat na krátký open stage workshop a seznámit se s použitými technologiemi na vlastní kůži.
Inscenace vznikla ve spolupráci s Knihovnou Václava Havla, která ve stejné době vydala druhou edici původní sbírky Antikódy, která byla poprvé publikována v roce 1964. Vznik inscenace umožnil také účelový dar Mecenášského klubu ND, který na tvorbu experimentálního projektu věnoval nemalou částku. Antikódy nyní mizí ze stálého repertoáru, ale zůstávají v nabídce pro festivaly a hostování. Zdroj: Laterna magika