Liberecký Louskáček pro Františka Pokorného - životní jubileum významného českého choreografa
zprávy
Tanečník, choreograf, režisér, libretista a kritik František Pokorný absolvoval Pedagogickou fakultu UK (1955) a Taneční katedru DAMU (1962). V letech 1961–1969 byl uměleckým vedoucím a zároveň choreografem skupiny moderního tance VUS UK (ve které působili Jiří Kylián, Vlastimil Harapes, Jan Klár, Jan Minařík, Rudolf Papežík a řada dalších) a poté působil čtyři roky v pražském Semaforu. Ve spolupráci s Petrem Weiglem se jim dostalo ocenění Grand Prix d´Italia za baletní film Bludiště moci.
V roce 1971 nastoupil jako šéf baletu do Divadla F. X. Šaldy v Liberci, kde nastudoval přes třicet baletních titulů, např.: Lidská komedie (1971), Rožmberské obrázky (1972), Hledání čistého pramene (1973), Carmen (1974), Pohádka o Honzovi (1975), Raport o stavu tohoto světa (1976), Anna Karenina (1978), Balada o loutkáři (1979), Pantobalety (1980), Zákulisí (1984), Caprichos (1986), Pohádky o Krakonošovi (1988), Špalíček (1990), Sněhurka (1991), Coppélie (1992). V roce 1973 získal u příležitosti Koperníkových slavností ocenění za inscenaci In Medio Vero s hudbou J. Makosymiuka. Jako první choreograf tanečně ztvárnil pro Národní divadlo Praha I. smyčcový kvartet Leoše Janáčka (1978), který o rok později uvedl také v Liberci. Pro ND Praha nastudoval novinku I. Zeljenky Hrdina s Vlastimilem Harapesem v titulní roli. Jako choreograf spolupracoval na desítkách operních, operetních, muzikálových a činoherních inscenacích, v televizi a filmu. V letech 1985–87 působil jako šéf baletu Československé televize. Do dějin české pantomimy se zapsal jako iniciátor Festivalů pantomimy v Litvínově a zejména jako autor pantomimických inscenací pro dvojici mimů Cvoci. V roce 2007 nastudoval František Pokorný s baletním souborem DFXŠ inscenaci Nesnadná cesta k Labutímu jezeru v titulní roli s Vlastimilem Harapesem. Zdroj: DFXŠ
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 41 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 43 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 44 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 45 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 59 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 61 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?