Londýnská Giselle s dvojicí Osipova – Acosta: 27. ledna přímý přenos z Královského baletu v pěti českých kinech

Londýnská Giselle s dvojicí Osipova – Acosta: 27. ledna přímý přenos z Královského baletu v pěti českých kinech

Londýnská Giselle s dvojicí Osipova – Acosta: 27. ledna přímý přenos z Královského baletu v pěti českých kinech

Primabalerína Natalia Osipova zazářila po boku Carlose Acosty jako novopečená členka Královského baletu v Londýně již loni na podzim. Velkolepý divácký ohlas i nadšené kritiky sklidila tato dvojice za ztvárnění Romea a Julie. Dvojice jako stvořená pro romantická díla se představí 27. ledna od 20:15 hod. v přímém přenosu v pražském Biu Oko, královéhradeckém Biu Central, brněnské Scale, uherskohradišťské Hvězdě a kopřivnickém kině Puls v dalším svrchovaně romantickém skvostu Giselle, v němž právě Osipova může na titulní roli předvést velmi pestrou škálu svých výjimečných uměleckých schopností. S Acostou v roli vévody Albrechta se navíc poprvé společně ukáží právě takto živě z Londýna na plátnech kin napříč zeměmi. Přinejmenším v posledních pěti letech prokázala Osipova, že je nejúchvatnější balerínou současnosti,“ píše renomovaný baletní kritik Alastair Macaulay pro New York Times. „Jako jediná při svých finesách i  živelné dynamice dokáže způsobit, že vám například scéna Metropolitní opery v New Yorku připadá těsná,“ uvádí jinde a právě na její Julii na londýnské první baletní scéně má rovněž jen slova chvály: „Celý operní dům doslova vtáhla do Juliina vnitřního světa.
Romantický balet Giselle patří k nejoblíbenějším dílům repertoáru Královského baletu již po mnoho dekád. Inscenace Sira Petera Wrighta ctí legendární choreografii Maria Petipy z roku 1884, přičemž samotný britský baletní mistr Wright dosáhl prozíravou a invenční prací na tomto kusu mezinárodního renomé již v 60. letech minulého století. Pohádkově přízračná zápletka příběhu o tragickém osudu zamilované vesnické dívky v sobě ukrývá jednu z vůbec nejznámějších scén pro baletní sbor – rej lesních vil. A především právě toto „bílé dějství“ s přízračnými pannami ve velkolepých dvoranách lesní scény zařadilo Wrightovu produkci na vrchol baletního Olympu.
Role Giselle patří k technicky i dramaticky nejnáročnějším partům – od rané lásky přes její zhroucení a šílenství až po odpuštění, které přichází ze záhrobí. Talent moskevské rodačky je podpořen jejími zkušenostmi s odlišnými technikami ruské, britské či americké provenience, jimiž ve své oslnivé kariéře Natalia Osipova dosud prošla. Také je prý až fanatickým dříčem. „Neříkej: ,Já nemůžu´. Buď k sobě upřímná a přiznej si, že doopravdy myslíš: ,Já nechci, jsem líná´,“ radí všem mladým tanečnicím. „Když do toho dáš maximum, dosáhneš prakticky čehokoli,“ doplňuje. Sama si ovšem touto životní filosofií už sáhla na dno. Jednu z posledních sezón pracovala natolik tvrdě, že už si přála ráno se více neprobudit. Když velký umělec prožije takovéto varovné stadium, buď zmoudří, nebo se zničí. Osipova volí bohudíky první variantu – Královský balet tak má ve svých řadách další ryzí profesionálku, která právě píše jeho novodobou historii.
Moskevská rodačka Osipova letos oslaví 28. narozeniny. S baletem začala v osmi letech, v osmnácti vstoupila do legendárního Bolšoje. Zde si svým talentem postupně vydobyla výsostné postavení a posbírala řadu cen. Ovšem kvůli vzrůstající nespokojenosti s přiřazováním rolí a zákulisním nečistým personálním hrám s kulturně-politickým pozadím odsud odešla za uměleckou svobodou. Hostovala nějaký čas v americké baletní společnosti při Metropolitní opeře a na podzim loňského roku se stala hlavní členkou londýnského Královského baletu. V rozhovorech se nechala slyšet, že by se ráda ještě někdy vrátila nazpět do Moskvy, pakliže by zde nastala příznivá situace pro uměleckou svobodu.
Čtyřicetiletý Carlos Acosta je kubánský tanečník, choreograf, producent. Pro svůj atraktivní vzhled a atletickou postavu je často srovnáván s Michailem Baryšnikovem či Rudolfem Nurejevem. Spolupracoval s celou řadou baletních domů v Evropě i v USA a roku 1998 se stal stálým členem Královského baletu v Londýně, než byl roku 2003 povýšen do pozice hlavního hostujícího umělce, což mu otevřelo dveře k závratné kariéře tanečníka křižujícího scény celého světa (mj. v USA, Rusku, Nizozemsku, Japonsku, Chile, Argentině, Francii až po Austrálii). Získal řadu prestižních ocenění včetně tzv. „baletního Oscara“ Prix Benois de la danse, kterého obdržel roku 2008 za svou choreografickou práci. Acosta zahajoval letošní sezonu přenosů Baletu v kině v představení Don Quijote.

Královský balet v Londýně: Giselle – přímý přenos | Balet o dvou dějstvích | 150 min včetně přestávky
KDY a KDE: 27. ledna 20:15
Brno – kino Scala www.kinoscala.cz
Hradec Králové – Bio Central www.biocentral.cz
Kopřivnice – kino Puls www.kulturakoprivnice.cz
Praha – Bio Oko www.biooko.net
Uherské Hradiště – kino Hvězda www.mkuh.cz  


DALŠÍ PROGRAM SEZONY


KRÁLOVSKÝ BALET V LONDÝNĚ (ROYAL OPERA HOUSE)

Spící krasavice (přímý přenos) | Petr Iljič Čajkovskij
Středa 19. března 2014 od 20.15
Kino Scala – Brno, kino Hvězda – Uherské Hradiště, kino Puls – Kopřivnice, kino Centrum Panorama – Varnsdorf

Zimní pohádka (přímý přenos) | Joby Talbot
Pondělí 28. dubna 2014 od 20.15
Bio Oko – Praha, kino Scala – Brno, kino Puls – Kopřivnice


BALET PAŘÍŽSKÉ OPERY

Balanchine / Millepied (přímý přenos) | Georges Bizet, Maurice Ravel
Úterý 3. června 2014 od 19.30
Kino Světozor – Praha


NABÍDKA ZÁZNAMŮ (různá data)

HOLANDSKÝ NÁRODNÍ BALET V AMSTERDAMU

Popelka (záznam) | Sergej Prokofjev
9.2. Kino Radotín, 22. 2. kino Aero – Praha, 27. 2. kino Hvězda – Uherské Hradiště

TEATRO REAL V MADRIDU
Záznamy legendárních flamenkových představení Baletu Antonia Gadese
Carmen
25. 2. Kino Světozor – Praha
Krvavá svatba + Suite Flamenga
26. 3. Kino Aero – Praha
Fuenteovejuna
22. 2. Kino Radotín, 20. 5. kino Světozor – Praha

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: