Medailonek jubilanta – Karel Littera slaví padesátiny
zprávy
Karel Littera se narodil 10. listopadu 1966 v Brně, od deseti let navštěvoval baletní školu I. V. Psoty a ve studiu tance dále pokračoval v tanečním oddělení brněnské konzervatoře. Po jeho ukončení v roce 1986 absolvoval roční stáž v Leningradském akademickém učilišti Agrippiny Jakovlevny Vaganovové. Po návratu ho čekala dvouletá vojenská prezenční služba, která proběhla v AUS VN v Praze, a následně přijal sólové angažmá v baletu Národního divadla v Brně v letech 1989–1999. V době divadelních prázdnin tančil v letech 1993–1997 v Pražském festivalovém baletu, se kterým hostoval na scénách ve Velké Británii, USA, Portugalsku, Turecku, Německu, Francii, Belgii, Dánsku, Španělsku, Rakousku, Polsku, Lucembursku a Maďarsku. Elegantní zjev a precizní klasická taneční technika ho předurčovaly pro role tzv. prvního oboru, tedy hlavní postavy v klasických baletech 19. století, k nimž patřili Princ v Louskáčkovi a Labutím jezeře, Albert v Giselle, Tristan v Příběhu o Tristanovi a Isoldě, Paris a Romeo v Romeovi a Julii, Basil v Donu Quijotovi. Pro svou schopnost vystihnout charakter role byl postupně obsazován i do dramatických a výrazových rolí – Vezír v Legendě o lásce, Rudovous v Labutím jezeře, Černý myslivec ve Viktorce, Frollo v Notre Dame de Paris, Bratr Dominik v Janě z Arku na hranici, Talthybus v Trojánkách, Dr. Uher v Batalionu. V roce 1996 získal Cenu Thálie za roli Romea v Romeovi a Julii. Ze zdravotních důvodů musel roku 1999 předčasně ukončit svou interpretační dráhu. Pro jeho odpovědný přístup a nabyté zkušenosti mu bylo nabídnuto místo lektora dramaturgie v brněnském baletu, které vykonával až do roku 2004, z toho poslední dva roky zastával funkci zástupce šéfa baletu. Souběžně se svou prací studoval obor taneční věda na HAMU v Praze, který úspěšně dokončil v roce 2004. V letech 2005–2007 byl jmenován šéfem baletu Národního divadla v Brně, kde od roku 2007 až doposud vykonává práci dramaturga a produkčního baletu.
K význačnému životnímu jubileu přejeme především hodně zdraví, štěstí, životní elán a pohodu!
Autor: Iva Musilová
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 39 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 41 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 42 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 43 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 57 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 59 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?