Na festivalu TANEC PRAHA 2012 vystoupí soubory a tvůrci z jedenácti zemí

Soubory a tvůrci z jedenácti zemí se představí českým divákům na 24. ročníku Mezinárodního festivalu současného tance a pohybového divadla TANEC PRAHA 2012, jehož hlavní část proběhne od 4. do 29. června. „Festival nabídne řadu výjimečných tanečních zážitků – různorodých, vysoce kvalitních a většinou v české premiéře,“ říká na úvod Yvona Kreuzmannová, předsedkyně pořádajícího občanského sdružení. Na festival přijedou soubory z Francie, Německa, Argentiny, Švédska, Velké Británie, Izraele, Dánska, Holandska, Španělska, Japonska a samozřejmě České republiky. Diváci se za tanečními zážitky vydají nejen do pražských divadel – Ponec, Divadlo Archa, Nová scéna Národního divadla a Hudební divadlo Karlín – ale také do divadel v rekordních deseti městech ČR – v Brně, Českém Krumlově, Hradci Králové, Chocni, Jihlavě, Olomouci, Ostravě, Pardubicích, Plzni a Valašském Meziříčí. Hlavními lákadly pražské části bude slavný švýcarský soubor Alias, který uvede 26. a 27. června v Hudebním divadle Karlín choreografii Sideways Rain. Dále se mohou diváci těšit na vlámský soubor Ultima Vez s českou premiérou nejnovějšího představení Wima Vandekeybuse booty Looting, který vystoupí 28. a 29. června v Divadle Archa. Program festivalu doplní workshopy, filmy, přednášky pro studenty i veřejné debaty. Od 28. května do 2. června bude hlavní časti festivalu předcházet prolog TANEC DĚTEM – tvůrčí dílny, představení, diskuse, prezentace a pohybové hry, jejichž společným tématem je zapojení dětí, popřípadě i rodičů do víru tance a pohybu. Tento prolog zakončí hostování francouzského souboru étantdonné s dílem ZigZag, které dokáže zaujmout i děti předškolního věku a nabídne i interaktivní dílnu. Festival slavnostně zahájí 4. června v divadle Ponec česká taneční scéna. Výlučně pro zahajovací gala večer spojilo své umělecké síly 18 tanečníků, 2 hudebníci (live) a světelný designer. Festival TANCE tak zahájí experiment pod názvem „Platforma“, tanečně-hudebně-světelná improvizace, která vyvrcholí vyhlášením vítězů festivalu Česká taneční platforma 2012. Hned 5. června pozve berlínský soubor Dorkypark GMBH choreografky argentinského původu Constanzy Macras diváky na Nové scéně Národního divadla na strhující cestu životem romských komunit doprovázenou živou hudbou. „Inspirující nejen pro mě, ale doufám i pro diváky, je kombinace vlastních a romských tanečníků,“ říká Constanza Macras. „Název představení Open for Everything pochází z hereckého konkurzu na představení, kde odpověď romských zájemců byla – jmenuji se tak a tak a jsem otevřen všemu. To mi přišlo určující i paradoxní vzhledem k jejich situaci v Evropě,“ doplňuje choreografka. Inscenace je uváděna v produkci souboru CONSTANZA MACRAS | DorkyPark a GOETHE-INSTITUTU, v koprodukci s Novou scénou ND a za finanční podpory Česko-německého fondu budoucnosti a Ministerstva zahraničních věcí Spolkové republiky Německo. Soubor Jus de la Vie švédské choreografky Charlotty Öfverholm přiveze 6. června do Divadla Ponec choreografii, která kombinuje syrové taneční divadlo a živou hudbu v podání dvou výjimečných skandinávských interpretů. Je inspirována poezií a instalacemi Lousie Bourgeois, zpěvem Lindy Larssonse, trablemi s láskou a Matkou Zemí. „Název Pas de deux sans toi znamená v podstatě Duet bez tebe a je to o tom, že lidé potřebují druhé bytosti, aby se v nich zrcadlili a díky tomu žili plnější život,“ uvádí Charlotta Öfverholm. „Snažíme se diváky vtáhnout do témat, o kterých hrajeme, a myslím, že každý se s nimi bude moci identifikovat. Zároveň ale závažná témata podáváme s ironií a humorem,“ doplňuje. Z Velké Británie dorazí 9. června do divadla Ponec známá choreografka, performerka a bývalá členka DV8 Physical Theatre Wendy Houstoun, jejíž dílo jasně a vtipně obohacuje a rozšiřuje hranice tance a divadla. Sólová choreografie 50 Acts je plamenným monologem proti diskriminaci starých lidí a dalším nesmyslům, které naše současná společnost produkuje. Izraelsko-dánský soubor Yossi Berg and Oded Graf Dance Theatre uvede 11. a 12. června opět v Divadle Ponec představení Animal Lost, které se zabývá kulturními a sociálními rozdíly a univerzální povahou represe, sexuality, představivosti a potřeb jedince. Je to představení o lidské flexibilitě, o naší schopnosti znovu a znovu redefinovat sebe sama. Tanečníci se pohybují na hranici iluze a reality. A snaží se probudit zvíře v sobě. „Barvité, nápadité, a především zábavně bláznivé představení… Nic neřešte, posaďte se a nechte se uchvátit nádhernou choreografií a výjimečně nadanými tanečníky…,“ napsali na dánském webu Byenkalder.dk. Soubor německé choreografky působící v Nizozemí Nicole Beutler uvede 15. června v Ponci remake dvou němých prací legendární americké postmoderní choreografky Lucindy ChildsRadial Courses z roku 1976 a Interior Drama z roku 1977. „Jde vlastně o dialog s jejím dílem,“ říká Nicole Beutler. Večer doplní projekce filmového portrétu Lucindy Childs. Jde tedy o další vyplnění „mezer ve vzdělání“, které vznikly půl stoletím izolace naší země od vývoje současného umění. Španělsko-izraelský soubor Companya Sharon Fridman si za krátkou dobu svého působení získal renomé nejen ve Španělsku, ale po celé Evropě. O díle Al menos dos caras, které uvedou 18. a 19. června v Ponci, španělský deník El País napsal: „Je to malý zázrak, svátek smyslů. Tanečníci na pódiu naprosto výstižně vykreslují emoce. Silně tělesný a elektrizující zážitek.“ Choreografie Al menos dos caras bude ve druhé půlce večera doplněna duetem izraelského choreografa Itamar Serussi tvořícího pod hlavičkou holandského souboru Danshuis Station Zuid. Dílo Ferrum je tanečním experimentem na téma prostoru, neobvyklé kompozice a hranice tělesných možností. Serussiho velmi osobitý pohybový slovník je plný neobvyklých pohybových sekvencí, podivných pohybů a experimentování s fyzikálními zákony. Dva večery 23. a 24. června v Divadle Archa patří souboru 420PEOPLE – z jedné části choreografii Václava Kuneše Wind-up – a z druhé jejich hostu, kterým je choreograf Saburo Teshigawara z Japonska. Ten přiveze do Archy křehkou a přitom technicky výjimečnou tanečnici Rihoko Sato v choreografii Encounters – piece d'occasion. „Uvidíte dílo, ve kterém se dali dohromady skvělí sólisté – vedle křehké Rihoko fyzicky velmi disponovaný Václav Kuneš. Byla to radost s nimi pracovat,“ uvádí Saburo. V choreografii, která vznikla speciálně pro tyto festivalové večery, vystoupí i sám japonský tvůrce, jehož práce s myslí a tělem slibuje nevšední zážitek. Autorem hypnotické choreografie Sideways Rain, která bude jako vrchol festivalu uvedena 26. a 27. června v Hudebním divadle Karlín, je Guilherme Botelho, choreograf brazilského původu, zakladatel a dlouholetý umělecký šéf souboru Alias. „Název v angličtině popisuje situaci, kdy díky silnému větru déšť nepadá shora dolů, ale ze strany na stranu. Přijde mi, že je to přesné jméno pro toto dílo,“ vysvětluje Guilherme. Tanečníci se totiž nikdy nezastaví. Chůze, běh, pád, vzestup, konec a znovu na začátek. Vede je nevysvětlitelná touha běžet. Běžet kam? Za osudem, který jako by jim unikal mezi prsty. Jsou ztělesněním lidského údělu, evoluce člověka i přerodu vesmíru. „Chtěl jsem vytvořit představení o osudu a neustálém běhu života, což je samozřejmě těžké téma. Napadl mě obraz řeky a od něj se odvíjí neustálý pohyb tanečníků z jedné strany na druhou. Co mě také inspirovalo, je hypnotický aspekt této choreografie, kde jsou důležité obrazy a výtvarná estetika,“ uvádí Guilherme. „Guilherme Botelho vytvořil v představení tanec smyslů hraničící s transem. Hypnotické, úchvatné, nesnesitelné i fascinující… Životadárná síla v čiré formě,“ o Sideways Rain napsali ve švýcarských novinách Le Temps. „Vydejte se k řece a pozorujte její proud. Nikdy se nezastaví a žádný okamžik se nezopakuje, plyne stále stejným směrem a strhne s sebou vše, co chce jít 'proti proudu’… zrovna tak představení Alias není nikdy stejné. Má svá pravidla, od tanečníků vyžaduje extrémní pozornost a fyzickou připravenost, nám divákům pak otevírá obrovský prostor pro vlastní imaginaci, vlastní příběhy i emoce. Je čisté až 'grafické', lahůdka pro architekty či vizuální umělce stejně jako nejširší publikum,“ uzavírá Yvona Kreuzmannová. Týden po světové premiéře na Tanečním bienále v Benátkách přijede 28. a 29. června do Divadla Archa belgický soubor Ultima Vez vlámského režiséra, choreografa, tanečníka a fotografa Wima Vandekeybuse s představením booty Looting. Pro účely této choreografie sestavil Vandekeybus skupinu šesti tanečníků, jednoho hudebníka, a dokonce fotografa na scéně. Představení jsou uváděna v koprodukci s Divadlem Archa v rámci Vlámské sezóny 2012 v Divadle Archa. Doprovodným programem festivalu budou workshopy pro profesionální tanečníky v Praze ve Studiu ALTA a v Plzni v Dance Center Eagle. V Praze se mohou tanečníci těšit na lekci Charlotty Öfverholm nebo Tye Boomershina. Oba měli možnost spolupracovat během své kariéry s významnými tanečními tělesy a choreografy (např. DV8 Physical Theatre, Merce Cunningham aj.). Boomershine zároveň povede workshop pro studenty tance v rámci podprogramu TANEC PRAHA STUDENTŮM, ve kterém si organizátoři kladou za cíl přiblížit studentům osobnosti, které se zapsaly do historie současného tance. Pro tento rok byla vybrána Lucinda Childs, legenda americké postmoderní choreografie. Kromě workshopu je pro studenty připraveno také promítání dokumentárního filmu o choreografce a přednáška. Více informací na www.tanecpraha.cz. Vstupenky jsou v prodeji v cenách od 120 do 1090 Kč na pokladně divadla Ponec (všechna představení) a v místech konání v Praze (pouze v daném místě uváděná představení).

Témata článku

Tanec