Najdětě ostatní!, nová inscenace souboru DOT504
zprávy
„Když vidíme malé děti, jak se svobodně pohybují virtuálním prostorem vlastních tabletů, mobilů a herních konzolí, aniž by ještě často uměli číst, máme tendence je odhánět a nutit je k návratu do reálného světa. Ony však jakoby hranici mezi oběma světy nerozlišovaly. Stejným způsobem jako se pohybují ve světě virtuálním, vnímají často i svět hmotný. Nebo možná obráceně. Virtuální prostor je pro ně přirozený, protože podobně vnímají i ten reálný,“ vysvětlují tvůrci.
„Uvědomila jsme si to, když mi moje kamarádka Renata vyprávěla, jak se její syn cestou ze školky úplně zapomene v čase a cesta domů mu trvá nekonečně dlouho,“ vypráví Jana Burkiewiczová a dodává: „Líbilo se mi, že s ním Renata přestala bojovat a honit jej, aby si pospíšil, a místo toho se rozhodla jít s ním a v jeho čase. S nadšením mi pak vyprávěla, jak přitom objevila neskutečně mnoho věcí, kterých si do té doby nevšimla, a stejně jako on ztratila pojem o čase. Zatoužila jsem vytvořit dobrodružnou inscenaci, která by podobným způsobem, vlastně trochu naivním a dětským, zkoumala ve vrstvách našeho myšlení obyčejný den, chvilku, kdy se jen rozhlédnete a pokusíte se vidět každý detail okamžiku.“
Představení čtyř tanečníků a jedné výtvarnice vezme diváky na výpravu za objevováním nových území. Setkají se s velrybami, operním pěvcem, kosmonautem i dívkou, co se ráda převléká. Hranice světa, do kterého diváci vstoupí, se rozostří. Tanec se v imaginativní koláži střídá se slovem a projekcí. Jednotlivé scény se prolínají a vedou vstříc novým objevům.
Jana Burkiewiczová říká: „Fascinují mne vyprávění dětí, které nemají začátek ani konec a ve kterých neuvědoměle kombinují vlastní zážitky s torzy neuspořádaných příběhů hrdinů pohádek či počítačových her. Vlastně se chovají stejně jako první dobyvatelé kyberie v čele s Timothy Learym nebo všichni velcí fyzikové. Intuitivně a s velkou dávkou fantazie se vydávají za hranice známého světa. Jejich odhodlání snad nejlépe ze všech vystihl právě filozof kyberie Timothy Leary, když opakovaně vyzíval: Když máte pocit, že je vše jinak, než vám ostatní popisují, jděte za svým pocitem a najděte ty, co myslí stejně. Určitě nejste sami.“
Jana Burkiewiczová spolupracovala například s režijním duem Skutr (opera Don Giovanni v Národním divadle či muzikály Mauglí a Quasimodo). Ale teprve autorská představení Walls & Handbags (Losers Cirque Company), které bylo vyhlášeno Divadelními novinami jako taneční představení roku 2015, a představení Divočina, marnivost ptačích per (burki&com), které reprezentovalo Českou republiku na asijském festivalu Pams v Soulu, se Jana Burkiewiczová dostala do širšího povědomí taneční scény. Inscenace Najděte ostatní! je jejím třetím autorským počinem a zároveň její první spoluprací s DOT504 Dance Company.
Lenka Ottová, umělecká vedoucí DOT504 dodává: „Pro spolupráci na novém projektu jsem se rozhodla oslovit Janu Burkiewiczovou nejen proto, že se již dlouho známe, ale i proto, že její tvůrčí invence je vítaným oživením naší poněkud zatuchlé tůně současného tance. Její přístup je vzhledem k jejím zkušenostem vysoce zodpovědný a profesionální. Vždy dobře ví, co chce. Její představení byla vždy dobře sdělná nejširšímu publiku, což bylo také jedním z důvodů pro realizaci zamýšleného projektu rodinného představení."
Na představení Najděte ostatní! se vedle tanečníků Pavla Maška, Simony Machovičové, Jindry Panského a Jakuba Sedláčka podílí aktivně také česká ilustrátorka Maria Makeeva, nominovaná letos na cenu Ilustrátor roku 2016 Cen Czech Grand Design. Vedle živé performance ilustrátorky Marie Makeevy jsou důležitými složkami představení také scénografie a kostýmy Veroniky Jirouškové a světelný design Dády Němečka. Celé představení dotváří původní hudba Sáry Vondráškové, známé svým autorským hudebním projektem Never Sol.
Představení Najděte ostatní! je svojí strukturou i tématikou určeno jako rodinná podívaná, otevřená dětem i dospělým. „Není to úplně dětské představení, ale je možné, že mu právě děti budou rozumět nejlépe. Já bych alespoň byla ráda, kdyby jim bylo blízké,“ uzavírá Jana Burkiewiczová.
Zdroj: DOT 504
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 14 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 15 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 16 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 30 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 32 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
před 51 dny
Josef Bartoš
Reakce Úřadu vlády České republiky na naši výzvu:Vážený pane doktore,
z pověření Kabinetu předsedy vlády reaguji na…
Taneční aktuality iniciují otevřenou výzvu za manželství pro všechny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí