ND Brno zahájí sezonu galavečerem pro Janu Přibylovou
zprávy
Jana Přibylová své umění rozdávala dlouhá léta na nejvyšší úrovni. Do brněnského baletu nastoupila v roce 1989 a působí v něm dodnes. V současnosti jako baletní mistr. Nastudovala téměř stovku rolí ve více než sedmdesáti inscenacích, např. Odettu-Odilii v Labutím jezeře, Marii Stuartovnu ve stejnojmenném baletu Libora Vaculíka, Julii v Romeovi a Julii… Jen tuto poslední roli tančila s úspěchem 16 let. „Jana je neuvěřitelná, zraje jako víno,“ řekl o ní kdysi choreograf Robert Strajner, když viděl právě její Odettu-Odilii v Labutím jezeře, které v Brně nastudoval. Jana Přibylová je držitelkou Ceny Thálie za roli Odetty-Odilie v Labutím jezeře (a ještě čtyřikrát byla na Thálii nominována) a držitelkou ceny Philip Morris Ballet Flower Award pro nejlepšího baletního umělce v České republice za rok 1996. Více ze životopisu na stránkách NDB zde. „Jana Přibylová v roli Medory (Korzár) znovu potvrdila neotřesitelnost své pozice v brněnském baletu,“ napsal například Saša Hrbotický v Hospodářských novinách dne 13. 4. v roce 2005. „Dívčí zjev se u ní snoubí s největšími záludnostmi tance na špičkách a fascinující rychlostí piruet…“
Slavnostní večer pro Janu Přibylovou je zároveň slavnostním zahájením nové sezony 2014/2015 Národního divadla Brno. Co říkají o Janě Přibylové její kolegové: Karel Littera, emeritní sólista, držitel Ceny Thálie, kolega:
„Dávno již netančím…. Takže vzpomínky na vše blednou… Rozhodně ale nevybledly ty na jevištní partnerství s Janou. Byla moje Odetta, Giselle, Esmeralda, Julie… Její Julie mi pomohla k Thálii, já na oplátku zase přebíral tu její za Odettu-Odílii, když byla na turné ve Španělsku. Je to výjimečný člověk, baletní osobnost s velkým O, profesionál a neskutečný dříč! To obdivuji nejvíc, silnou vůli, disciplinu a cílevědomost. Samozřejmě mimo její krásné oč a okouzlující úsměv… Manžel Petr promine…“
Ivan Příkaský, emeritní sólista, držitel Ceny Thálie, kolega:
„S Janou jsme snad celoživotní kamarádi. Když se sejdeme, trvá nám dva dny i déle, než se přestaneme smát. Jana je velký smíšek, i když to tak na první pohled nevypadá. Pořád si ze mě dělá legraci. Před lety nám Mistr Ogoun hrozil: vyrazím vás ze sálu! Vraťte se, až se dosmějete. A touto cestou bych jí chtěl něco vzkázat. Můžu? Jano, nepij mi už na sále moje kafe!“
Zdeněk Prokeš, dlouholetý šéf brněnského baletu, choreograf:
„S Janou Přibylovou mám spojené vlastně celé mé brněnské angažmá. Jedna z jejích prvních rolí byla Širín v baletu Legenda o lásce A. Melikova v roce 1989 – což byla moje první choreografie v Brně a v mém posledním brněnském baletu z roku 2006 na hudbu Ravelovy Pavany za mrtvou infantku ztvárnila Marii – roli úspěšné primabaleriny, která se loučí se svou kariérou …,“ to jsou slova Zdeňka Prokeše, dlouholetého a dnes bývalého šéfa Baletu NDB a taky ředitele NDB. „Již od počátku jsem si uvědomoval její výjimečný talent, smysl pro čistotu stylu a formy a plastičnost jejího jevištního projevu. A během těch mých brněnských 17 let to byla každodenní setkávání: pracovní, lidská a přátelská naplněná vzájemnou úctou. Velmi mě obohacovala naše spolupráce, která byla tvůrčí a kde Jana mohla uplatnit své zkušenosti a pravdivý herecký projev, na kterém mi velmi záleželo. Z těch několika dalších společných inscenací (např. Natalie aneb Švýcarská mlékařka v r. 1993 nebo Veselá vdova v r. 2000), vzpomínám hlavně na její Julii, ve které dosáhla vysoko a uplatnila v ní celou škálu tanečního a hereckého mistrovství. A především s obdivuhodným zaujetím tuto roli tančila od premiéry až po derniéru uctihodných 16 let. V těch setkáních „mimo sál“ mám na Janě Přibylové rád její neokázalost, skromnost, obětavost a pokorné plnění celoživotního poslání. Taneční kariéra je nešťastná v tom, že po tom velkém umění nic nezůstane, než pár fotografií, videozáznamů a vzpomínek pamětníků, kteří také za čas zmizí ... Těší mě ale vědomí, že Jana bude dál uplatňovat své bohaté zkušenosti v roli baletního mistra.“ Zdroj: NDB
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Zahrada, velký stůl a zmrzlina aneb Jak to dělají v ALTĚ. Rozhovor s mládím, které převezme zodpovědnost
rozhovory -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Juniorský soubor NdB2 přináší svěží vítr. Umí jít do hloubky, ale ne vždy se to daří
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 7 dny
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
před 15 dny
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
před 15 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 18 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 18 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 20 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero