ND Brno zahájí sezonu galavečerem pro Janu Přibylovou
zprávy
Jana Přibylová své umění rozdávala dlouhá léta na nejvyšší úrovni. Do brněnského baletu nastoupila v roce 1989 a působí v něm dodnes. V současnosti jako baletní mistr. Nastudovala téměř stovku rolí ve více než sedmdesáti inscenacích, např. Odettu-Odilii v Labutím jezeře, Marii Stuartovnu ve stejnojmenném baletu Libora Vaculíka, Julii v Romeovi a Julii… Jen tuto poslední roli tančila s úspěchem 16 let. „Jana je neuvěřitelná, zraje jako víno,“ řekl o ní kdysi choreograf Robert Strajner, když viděl právě její Odettu-Odilii v Labutím jezeře, které v Brně nastudoval. Jana Přibylová je držitelkou Ceny Thálie za roli Odetty-Odilie v Labutím jezeře (a ještě čtyřikrát byla na Thálii nominována) a držitelkou ceny Philip Morris Ballet Flower Award pro nejlepšího baletního umělce v České republice za rok 1996. Více ze životopisu na stránkách NDB zde. „Jana Přibylová v roli Medory (Korzár) znovu potvrdila neotřesitelnost své pozice v brněnském baletu,“ napsal například Saša Hrbotický v Hospodářských novinách dne 13. 4. v roce 2005. „Dívčí zjev se u ní snoubí s největšími záludnostmi tance na špičkách a fascinující rychlostí piruet…“
Slavnostní večer pro Janu Přibylovou je zároveň slavnostním zahájením nové sezony 2014/2015 Národního divadla Brno. Co říkají o Janě Přibylové její kolegové: Karel Littera, emeritní sólista, držitel Ceny Thálie, kolega:
„Dávno již netančím…. Takže vzpomínky na vše blednou… Rozhodně ale nevybledly ty na jevištní partnerství s Janou. Byla moje Odetta, Giselle, Esmeralda, Julie… Její Julie mi pomohla k Thálii, já na oplátku zase přebíral tu její za Odettu-Odílii, když byla na turné ve Španělsku. Je to výjimečný člověk, baletní osobnost s velkým O, profesionál a neskutečný dříč! To obdivuji nejvíc, silnou vůli, disciplinu a cílevědomost. Samozřejmě mimo její krásné oč a okouzlující úsměv… Manžel Petr promine…“
Ivan Příkaský, emeritní sólista, držitel Ceny Thálie, kolega:
„S Janou jsme snad celoživotní kamarádi. Když se sejdeme, trvá nám dva dny i déle, než se přestaneme smát. Jana je velký smíšek, i když to tak na první pohled nevypadá. Pořád si ze mě dělá legraci. Před lety nám Mistr Ogoun hrozil: vyrazím vás ze sálu! Vraťte se, až se dosmějete. A touto cestou bych jí chtěl něco vzkázat. Můžu? Jano, nepij mi už na sále moje kafe!“
Zdeněk Prokeš, dlouholetý šéf brněnského baletu, choreograf:
„S Janou Přibylovou mám spojené vlastně celé mé brněnské angažmá. Jedna z jejích prvních rolí byla Širín v baletu Legenda o lásce A. Melikova v roce 1989 – což byla moje první choreografie v Brně a v mém posledním brněnském baletu z roku 2006 na hudbu Ravelovy Pavany za mrtvou infantku ztvárnila Marii – roli úspěšné primabaleriny, která se loučí se svou kariérou …,“ to jsou slova Zdeňka Prokeše, dlouholetého a dnes bývalého šéfa Baletu NDB a taky ředitele NDB. „Již od počátku jsem si uvědomoval její výjimečný talent, smysl pro čistotu stylu a formy a plastičnost jejího jevištního projevu. A během těch mých brněnských 17 let to byla každodenní setkávání: pracovní, lidská a přátelská naplněná vzájemnou úctou. Velmi mě obohacovala naše spolupráce, která byla tvůrčí a kde Jana mohla uplatnit své zkušenosti a pravdivý herecký projev, na kterém mi velmi záleželo. Z těch několika dalších společných inscenací (např. Natalie aneb Švýcarská mlékařka v r. 1993 nebo Veselá vdova v r. 2000), vzpomínám hlavně na její Julii, ve které dosáhla vysoko a uplatnila v ní celou škálu tanečního a hereckého mistrovství. A především s obdivuhodným zaujetím tuto roli tančila od premiéry až po derniéru uctihodných 16 let. V těch setkáních „mimo sál“ mám na Janě Přibylové rád její neokázalost, skromnost, obětavost a pokorné plnění celoživotního poslání. Taneční kariéra je nešťastná v tom, že po tom velkém umění nic nezůstane, než pár fotografií, videozáznamů a vzpomínek pamětníků, kteří také za čas zmizí ... Těší mě ale vědomí, že Jana bude dál uplatňovat své bohaté zkušenosti v roli baletního mistra.“ Zdroj: NDB
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 14 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 15 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 16 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 30 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 32 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
před 51 dny
Josef Bartoš
Reakce Úřadu vlády České republiky na naši výzvu:Vážený pane doktore,
z pověření Kabinetu předsedy vlády reaguji na…
Taneční aktuality iniciují otevřenou výzvu za manželství pro všechny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí