Nominace na Ceny Thálie 2013

Dnes byly Hereckou asociací zveřejněny nominace na Ceny Thálie za rok 2013. V kategorii Balet, pantomima nebo jiný tanečně dramatický žánr se bude rozhodovat mezi těmito umělci:

Ženy:

Martina Diblíková

Role: Matka 
Název inscenace: Krvavá svatba 
Hudba: Gabriela Vermelho 
Libreto, choreografie a režie: Alena Pešková 
Premiéra: 23. března 2013 
Divadlo J. K. T. Plzeň 

Role Matky v Krvavé svatbě, síla příběhu, kouzlo a téměř magická moc hudby, to vše klade mimořádné nároky na celkové vyznění. To se Martině Diblíkové zjevně podařilo a její podání Matky diváky zřetelně oslovilo. Byla dominantní postavou představení a její dynamický tanec, organicky spojený s expresivním hereckým výrazem, se jako červená nit vinul celým příběhem. Martina Diblíková ovládala s přehledem technickou taneční stránku role, která včleněna do celkového vyznění učinila z této role nepřehlédnutelný umělecký výkon. Její cit pro hudbu a skvělá taneční i herecká souhra s kolegy v ostatních rolích posunuly její roli do vyšších pater baletního umění.

Marta Drastíková

Role: Julie 
Představení: Romeo a Julie 
Hudba: Sergej Prokofjev 
Choreografie a režie: Petr Zuska 
Premiéra: 14. listopadu 2013 
Národní divadlo Praha 

Marta Drastíková vdechla do jedné z nejkrásnějších rolí baletního repertoáru dívčí kouzlo, divákům nabídla pohled na přerod dívky v ženu, která ví, co chce, a to vše s veškerými odstíny, které tato role vyžaduje. Samozřejmá technika, která lehce plynula, jí tu byla tvůrčím prostředkem tanečního jazyka, kterým choreograf Petr Zuska vyprávěl příběh a který Martě Drastíkové velice "seděl" a byl jedním z důvodů, proč byla její role mimořádná. Spolu s Romeem vytvořili pár milenců, diváky velmi silně a do hloubi duše vnímaný, plný něhy, poezie, lásky, odhodlání i zoufalství. Obklopena skvělými kolegy v dalších rolích přesvědčila diváky, že je skvělou interpretkou této krásné a náročné role.

Nikola Márová

Role: Královna Mab 
Název inscenace: Romeo a Julie 
Hudba: Sergej Prokofjev 
Choreografie a režie: Petr Zuska 
Premiéra: 14. listopadu 2013 
Národní divadlo Praha 

Role Královny Mab nabízí bohatou škálu pohybu, pocitu prostoru, estetiky a taneční techniky, která je naprosto přirozeně spojena s obsahem role. Je tu i fantazie, jsou tu sny a divákova imaginace je bohatě inspirována. Královna Mab je rolí v Romeovi a Julii ne zcela běžnou a obvyklou a právě v podání Nikoly Márové výrazně obohacuje toto představení. Beze zbytku využila vše, co její bohatá role nabízí, a divákům daruje mimořádně vrcholný pocit estetiky, kouzla osobnosti, tajemnosti a emocí. O dokonalosti jejího pohybu se není třeba zmiňovat, ta je tanečnici vlastní. Role Královny Mab je další perlou v třpytivém náhrdelníku rolí Nikoly Márové.

širší nominace:

Ivona Jeličová - sólo v inscenaci Osudová láska /Zjasněná noc/ (Národní divadlo Brno) 
Markéta Pospíšilová - role Odetta-Odilie v inscenaci Labutí jezero (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava) 
Olga Borisova Pračikova - role Juliána v inscenaci Balady (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava) 
Jana Schweitzerová - role Margita Bílá v inscenaci Café Reichenberg (Divadlo F. X. Šaldy Liberec) 
Eriko Wakizono - role Nikia v inscenaci Bajadéra (Národní divadlo Brno) Muži:

Viktor Svidró

Role: Kafka 
Název inscenace: Kauza Kafka 
Hudba: Arvo Pärt, Henryk Górecki, Alfred Schnittke 
Choreografie a režie: Attila Egerházi 
Premiéra: 22. listopadu 2013 
Jihočeské divadlo České Budějovice 

Vytvořil, nám z literatury dostatečně známou, postavu Franze Kafky, včetně jeho složité psychiky, která ovlivňuje jeho vztah k lidem kolem něj i k sobě samému. I ti diváci, kteří nic od Franze Kafky nečetli nebo se blíže neseznámili s fenoménem jménem Kafka, dostali možnost nahlédnout do jeho světa a pochopit jeho emoce, motivy a jeho "vnitřní svět". A Viktor Svidró jim tuto možnost nabídne svým expresivním výrazem, který je nedílně a naprosto přirozeně spojen s interpretací jazyka moderního tance, který je mu blízký a je pro něj tím, čím je voda pro rybu. Příběh působí snad i depresivně, ale to je právě to, co nám zřetelně a se silnou ozvěnou pro vnímavé diváky o Kafkovi velmi mnoho vypovídá.

Matěj Šust

Role: Merkucio 
Název inscenace: Romeo a Julie 
Hudba: Sergej Prokofjev 
Choreografie a režie: Petr Zuska 
Premiéra: 14. listopadu 2013 
Národní divadlo Praha 

Přirozenost, sdělnost, jemný humor, technika tance a v neposlední řadě cit pro dialog vedený tanečním jazykem s kolegy v rolích i s shakespearovským tématem, to vše povyšuje roli Merkucia na roli mimořádnou. Výkon Matěje Šusta nám představuje naprosto přirozené, a proto velmi oslovující splynutí pohybu a obsahového výrazu s nádhernou a inspirativní hudbou Sergeje Prokofjeva. V bohaté paletě rolí, které nám představení nabízí, je harmonický barevný tón Merkucia nepřehlédnutelný a promlouvá k divákům. Plní beze zbytku představu o Merkuciovi tak, jak ji u nás evokoval William Shakespeare.

Ondřej Vinklát

Role: Romeo 
Název inscenace: Romeo a Julie 
Hudba: Sergej Prokofjev 
Choreografie a režie: Petr Zuska 
Premiéra: 14. listopadu 2013 
Národní divadlo Praha 

Chlapecky romantický, mužně rozhodný, poeticky milující, to vše je Romeo v podání Ondřeje Vinkláta. Se svou partnerkou Julií tvoří harmonický pár milenců, plný obsahu, duše, citu a emocí. Vytvářejí silný příběh, který se ve spojení s emočně silnou hudbou Prokofjeva opravdu dotkne srdce vnímavých diváků a bude v nich doznívat ještě po představení. Technicky je Ondřej Vinklát jako tanečník i partner suveréní a také estetika jeho pohybu, která je u tanečníka velmi podstatnou vlastností, je vynikající. Přidáme-li k uvedenému sdělný, přirozený a výrazně oslovující herecký projev, je role Romea v podání Ondřeje Vinkláta mimořádná.

širší nominace:

Michal Kováč - role Merkucio v inscenaci Romeo a Julie (Moravské divadlo Olomouc) 
Michal Lewandowski - role Jan v inscenaci Balady (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava) 
Giovanni Rotolo - role Tybalt v inscenaci Romeo a Julie (Národní divadlo Praha) 
Vladimír Vašků - sólo v inscenaci Návraty domů /Trio g moll/ (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava) 
Adam Zvonař - role Toník v inscenaci Čarodějův učeň (Národní divadlo Praha) Schválila odborná porota ve složení: Vladimír Nečas (předseda), Ljubov Dančenko, Lucie Dercsényiová, Kateřina Franková Dedková, Jiří Horák, Ivanka Kubicová, Astrid Štúrová.

Témata článku

Tanec

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

prosinec 2019

Po Út St Čt So Ne
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
1 2 3 4 5
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: