Nominace na Ceny Thálie 2017 zveřejněny
zprávy
Kompletní nominace a vyjádření poroty k jednotlivým uměleckým výkonům:
Ženy:
Fanny Barrouquére
Role: sólo
Název inscenace: Amazonky
Autor hudby: Tomáš Vychytil
Choreografie: Lenka Vagnerová
Premiéra: 1. 11. 2017
Lenka Vagnerová and Company Praha
Mimořádně disponovaná tanečnice je už několik let výraznou tváří souboru Lenka Vagnerová and Company. Tentokrát Fanny Barrouquére exceluje v temné inscenaci odhalující násilnické démony zasuté kdesi v podvědomí. Je vůdkyní ženské smečky, nekompromisní ve fyzickém drilu vycházejícím z pečlivě osvojené techniky bojových umění.
Nikola Márová
Role: Matka
Název inscenace: Svěcení jara (v rámci programu Timeless)
Autor hudby: Igor Stravinskij
Choreografie: Glen Tetley
Premiéra: 20. 10. 2017
Národní divadlo Praha
V nezvyklé roli na sebe upozornila Nikola Márová. Spojuje se u ní silně výrazové, divoké pojetí postavy matky s bravurním zvládnutím vysokých technických nároků, které na tanečníky klade Glen Tetley. Díky ideální partnerské souhře s Michalem Štípou hladce zvládá náročné, až artistické pasáže s komplikovanými zvedacími figurami. Nominace je s přihlédnutím k jinému mimořádnému výkonu Nikoly Márové v roce 2017, a sice v hlavní postavě ženy v baletu Chvění.
Barbora Šulcová
Role: sólo
Název inscenace: O Balcão de Amor (v rámci programu All That Jazz, Rock, Blues)
Autor hudby: Pérez Prado
Choreografie: Itzik Galili
Premiéra: 2. 11. 2017
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Barbora Šulcová si skvěle porozuměla s bezstarostným a vysoce muzikálním stylem choreografa Galiliho. Z jejího tance sálá radost a temperament. Výkon kulminuje v závěrečném komediálním duetu, který je plný ryze pohybových gagů. V této interpretaci by vypointovaný duet obstál i jako samostatné vrcholné číslo tanečního koncertu.
širší nominace:
Jarmila Hruškociová - role Slečna Julie v inscenaci Slečna Julie (Divadlo J. K. Tyla v Plzni)
Veronika Šlapanská - role Štěpka Kiliánová v inscenaci Petrolejové lampy – Obrazy z Jilemnice (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)
Claire Teisseyre - role Ruská dívka v inscenaci Serenáda v rámci programu Timeless (Národní divadlo Praha)
Eriko Wakizono - role Šeříková víla v inscenaci Spící krasavice (Národní divadlo Brno)
Aya Watanabe - za sólo v inscenaci Chvění (Národní divadlo Praha)
Muži:
Burak Serkan Cebeci
Role: D’Artagnan
Název inscenace: Tři mušketýři
Autor hudby: Jan Kučera
Choreografie: Paul Chalmer
Premiéra: 7. 5. 2017
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Charismatický turecký tanečník Cebeci si podmanil postavu D’Artagnana. V sólových variacích se prezentuje udivující dynamikou, mimořádnou lehkostí skoků, jistotou rotací a suverénním zvládnutím dalších náročných a efektních technických prvků. Svým extrovertním pojetím výborně komunikuje s publikem.
Rory Ferguson
Role: Pavel Malina
Název inscenace: Petrolejové lampy – Obrazy z Jilemnice
Autor hudby: Leoš Janáček
Choreografie a režie: Libor Vaculík
Premiéra: 10. 11. 2017
Divadlo F. X. Šaldy Liberec
Pro Australana Fergusona je liberecký balet prvním angažmá. Během necelých tří let se zde profiloval jako výborný charakterní tanečník. V Petrolejových lampách dostal zatím svou největší příležitost a zmocnil se jí s obdivuhodnou suverenitou. Od začátku staví důstojníka Pavla furiantskými gesty a sebevědomou mimikou. Postupný rozpad Pavlovy osobnosti uvážlivě dávkuje v pohybových detailech. Jeho Pavel je stále agresivnější k svému okolí, chůze je deformovanější; násilnickou nabubřelost u něj střídají pocity sklíčenosti.
Ondřej Vinklát
Role: Vyvolený
Název inscenace: Svěcení jara (v rámci programu Timeless)
Autor hudby: Igor Stravinskij
Choreografie: Glen Tetley
Premiéra: 20. 10. 2017
Národní divadlo Praha
Hned několikrát na sebe v roce 2017 upozornil Ondřej Vinklát. Jako Andrea Vincolati v Poslední večeři udivoval hned několika talenty – jako tanečník, choreograf, zpěvák, pianista i beatboxer. Ve Chvění zase zaujal koncentrovaným výkonem v symbolické postavě muže. Zcela zásadní však byla postava Vyvoleného, kterou tančil ve Svěcení jara. Jde o mimořádný, fyzicky extrémní výkon, v němž se dotýká étosu postavy: tančí v maximální intenzitě do úplného vyčerpání.
širší nominace:
Stéphane Aubry - za sólo v inscenaci O Balcão de Amor v rámci programu All That Jazz, Rock, Blues (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Karel Audy - role Pan Duval v inscenaci Manon (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Vojtěch Fülep - za sólo v inscenaci Batacchio (Cirk La Putyka Praha)
Paul Oliver - role Petruccio v inscenaci Zkrocení zlé ženy (Moravské divadlo Olomouc)
Francesco Scarpato - role Vyvolený v inscenaci Svěcení jara v rámci programu Timeless (Národní divadlo Praha)
Zdroj: Ceny Thálie
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Milan Sládek, průkopník slovenské pantomimy
zprávy -
Scales - Taneční performance, která zkoumá propojení člověka a technologií
zprávy -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
včera
pierrot_le_fou
Romane, moc díky za tu první reakci. Cením si na ní zejména toho, že se pokouší otevřít prostor k rozmluvě o věci jako…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 7 dny
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 7 dny
Petr K.
To je dost trapný pokus otočit co jsem napsal přesně naruby. Realita je, že svět je přeplněn zajímavým obsahem a kdo se…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 7 dny
Roman Zotov-Mikshin
Jojo… znáte ten vtip?Starý včelař umírá a všichni blízcí jsou kolem něho a ptají se: ty jsi tak starý a moudrý, řekni…
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 7 dny
Petr K.
On tenhle pohled na kritiku občas bývá prezentován jako konec umělecké kritiky, protože krom jiného znamená, že recenze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 8 dny
Roman Zotov-Mikshin
Preference, vkus recenzenta tím pádem přináší obrovské omezení samotné kritice - dekódování umění probíhá jen skrze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Hana Polanská
Je škoda, že v článku není uvedeno, kdo za tím štěstím, že máme Hamiltona (a nejen jeho, ale i další dědice a ikony…Jakákoli jedinečnost. Julyen Hamilton zase v Praze