Novým šéfem Baletu Národního divadla bude Filip Barankiewicz
zprávy
O vedení souboru Baletu se dále ucházeli: choreograf Jiří Bubeníček, první sólista drážďanského baletu Semperoper a bývalá primabalerína Daria Klimentová z Anglického národního baletu, pedagožka Royal Opera House. Komise začátkem prosince navrhla řediteli Burianovi dva ze tří kandidátů. „Vydali jsme doporučení, aby ředitel Národního divadla podstoupil druhé kolo rozhovorů o konkrétních podrobnostech spolupráce s Jiřím Bubeníčkem a Filipem Barankiewiczem,“ řekl po zasedání komise v úterý 2. prosince 2014 doc. Jan Hančil, předseda komise a Garanční rady ND, rektor AMU. „S pány jsme následně diskutovali o detailech jejich projektů. Oba jsou rovnocenní partneři, osobnosti evropského formátu. Nejraději bych je získal pro spolupráci oba,“ komentuje Jan Burian „Rozhodl jsem se dát přednost Filipovi Barankiewiczovi. Je pro mne mimo jiné zárukou pro další kontinuální spolupráci souboru s Petrem Zuskou jako choreografem. Jsem si jist, že přizve ke spolupráci i Jiřího Bubeníčka,“ dodává.
Baletní komise zasedla v úterý 2. prosince 2014. Složena byla ze členů Garanční rady Národního divadla (senátor Parlamentu České republiky Jiří Šesták, ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša, ředitelka Dejvického divadla Eva Kejkrtová Měřičková, dramatik Milan Uhde, rektor AMU Jan Hančil) a respektovaných světových odborníků: Ivana Lišky (ředitel Bayerisches Staatsballett Munich), Teda Brandsena (ředitele Dutch National Ballet), Johannese Öhmana (ředitele Royal Swedish Ballet), Maria Radačovského (umělecký šéf baletu Národního divadla v Brně) a Alexandra Katsapova (první sólista Baletu ND), který zastupoval umělecký soubor.
Nový umělecký ředitel Baletu ND plně převezme soubor v sezoně 2017/2018, po 15letém šéfování Petra Zusky: „Filipa znám mnoho let. Velmi si ho vážím po profesní i lidské stránce. Soubor navíc poměrně dobře zná. Léta u nás hostoval jako brilantní interpret, v poslední době jako výborný pedagog. Jsem přesvědčen o tom, že bude skvělým šéfem…“
Filip Barankiewicz
Narodil se ve Varšavě. V roce 1986 začal studovat na Státní baletní škole ve svém rodném městě. V roce 1991 se stal držitelem medaile Václava Nižinského, v roce 1995 se stal vítězem Národní baletní soutěže v Polsku a díky grantu Nurejevovy nadace získal stipendium na Akademii klasického tance Mariky Besobrasové v Monte Carlu. V roce 1996 nastupuje angažmá do Stuttgart Ballett, kde získává statut prvního sólisty (2000).
Vytvořil řadu klasických rolí: Princ (Labutí jezero a Spící krasavice), Romeo a Benvolio (Romeo a Julie), Basil (Don Quijote), Lenskij (Oněgin), Gaston (Dáma s kaméliemi), Warwick a Gaveston (Edward II.), Albert a Svatební pár (Giselle), Petruchio a Hortensio (Zkrocení zlé ženy), Colas (Marná opatrnost). Zazářil i v současných choreografiích vynikajících tvůrců, jako jsou Robert North (Troy Game), Hans van Manen (5 Tangos, Kleines Requiem), Sir Keneth MacMillan (Songs of the Earth), Daniela Kurz (Ashes), John Cranko (Jeu de Cartes, Initials R.B.M.E.), Glen Tetley (Voluntaries, Arena a Le Sacre du Printemps), George Balanchine (Stravinsky Violin Concerto, Symphony in C), J. Ch. Maillot (Vers un Pays Sage), John Neumeier (Now and Then, Edstation), Uwe Scholz (Seventh Symphony), Jiří Kylián (No More Play), Jerome Robbins (Dances at a Gathering). Choreograf James Sutherland pro něho vytvořil hlavní roli v (Im)paired Ground a stejně tak Christian Spuck v Nocturne. Zdroj: Národní divadlo
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 14 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 15 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 16 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 30 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 32 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
před 51 dny
Josef Bartoš
Reakce Úřadu vlády České republiky na naši výzvu:Vážený pane doktore,
z pověření Kabinetu předsedy vlády reaguji na…
Taneční aktuality iniciují otevřenou výzvu za manželství pro všechny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí