Odborníci hodnotí pozitivně působení Filipa Barankiewicze na postu šéfa Baletu Národního divadla

Nový šéf Baletu Národního divadla Filip Barankiewicz v první sezoně upustil od autorských děl a dal přednost uvádění klasiky. Zvyšuje se technická úroveň souboru, který působí sehraně a vyváženě jako celek a nestojí jen na sólistech. Shodli se na tom odborníci a publicisté, které ČTK oslovila.

„Filip Barankiewicz se ujal funkce uměleckého šéfa Baletu ND Praha s jasnou dramaturgickou vizí. Během první sezony jeho působení navázal na kvality tanečníků, s nimiž jeho předchůdce Petr Zuska pracoval na směřování k současnému tanci," uvedla Lucie Dercsényiová, taneční publicistka a redaktorka serveru Taneční aktuality. Jestliže soubor pod Zuskovým vedením výrazně vyspěl v jeho autorských dílech, Barankiewicz v tomto ohledu podle ní„přehazuje výhybku".
Přináší do souboru ověřenou klasiku - Svěcení jara Glena Tetleyho, choreografii od George Balanchina Serenade a inscenaci Marné opatrnosti od Fredericka Ashtona, jehož balet se hraje v ND poprvé. „Barankiewicz tak představuje novou optiku a baletní estetiku, spolu s ní pak přináší důležité impulsy pro tanečníky, pro něž jsou nové balety výjimečnou výzvou v jejich kariéře," uvedla Dercsényiová.
„Na obou prvních premiérách sezony jsme měli možnost se přesvědčit, že se zvýšila technická úroveň souboru, ať už je to výsledek jiné dramaturgie nebo organizace a systému zkoušek. Celkový dojem často utváří nikoli výkony sólistů, ale sboru," doplnila taneční publicistka Lucie Kocourková.
„Vyváženost repertoáru je právě to, co se od nástupu Barankiewicze očekávalo. Tím, že v nadcházející premiéře dává příležitost méně známým choreografům mladé generace, pokrývá všechny základní segmenty tanečního umění vyjma současného tance, který se nehodí na velkou scénu," uvedla k nové premiéře komponovaného večera Slovanský temperament, který se skládá ze tří choreografií českého, ruského a polského autora. Heslem Barankiewiczova působení působení se podle ní stává vyváženost. „A zatím z toho profitují jak diváci, tak soubor jako takový," říká.
„Nový vedoucí přenáší těžiště repertoáru ke klasičtějším titulům a z uplynulých premiér lze vysledovat, že důraz je kladen na silné jevištní výkony, ať už je to Alina Nanu nebo Nikola Márová v Marné opatrnosti nebo Ondřej Vinklát ve Svěcení jara Glena Tetleyho," uvedl šéfredaktor serveru Taneční aktuality Josef Bartoš. Připomíná třetí a poslední premiéru souboru v první Barankiewiczově sezoně, která proběhla 14. června. „Ta zakončí jeho první rok ve funkci a naznačí možné perspektivy," uvedl.
Taneční publicistka a pedagožka Nina Vangeli míní, že repertoár baletu ND pod vedením Barankiewicze se představuje jako „rozmanitý"„Ovšem tím zároveň i obligátní, bezpříznakový, jedním slovem - jako mainstream," řekla ČTK. „Barankiewicz vystřídal ve vedení Zusku a jeho velkou éru. Přišel s noblesními zkušenostmi tanečníka v choreografiích tvůrců jako Hans van Manen, William Forsythe či Jiří Kylián. Jeho působení v Praze je zatím spíše sázením na jistotu s tituly Glena Tetleyho, George Balanchina a se superklasikou typu Marné opatrnosti, tedy ikonickým dílem Fredericka Ashtona," připomněla Vangeli.

Zdroj: Institut umění - Divadelní ústav a ČTK

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: