Palác Akropolis přivítá festival Balkán Spirit, nebude chybět tanec
zprávy
První část festivalu Balkán Spirit se již uskutečnila v letních měsících ve spolupráci s Festivalem Nultý bod. Diváci mohli vidět slovinského tanečníka Matiju Ferlina a bulharsko-německý projekt Secret Radio odehraný v nezvyklém nedivadelním prostoru nákupního centra Palladium, kde se bořily hranice mezi obecenstvem a performery.
Marko Mandić a skupina Via Negativa vzbuzují vášně všude, kde se jejich projekt hraje, především v samotném Slovinsku. Mandić patří mezi známé herce slovinského Národního divadla. Mandić Trilogy se skládá ze tří sólových představení, Viva Mandić, Extract Mandić a Mandić Machine a v každém z nich Marko vznáší tři jednoduché, ale zásadní otázky: 1. Proč dělám tohle všechno? 2. Komu je to určené? 3. Jaké je moje poslání? Jeho odpovědi jsou nekompromisní. 1. Kvůli mně. 2. Pro mě. 3. Mě. A po tom všem můžeme dostat odpověď na poslední otázku: Kdo je Marko Mandić? Exhibicionista. Narcis. Šašek. Intelektuál. Zvíře. Egoista. Umělec. „Mandić je bouře, uragán, běs, šílenec. Divím se, že ještě nezešílel. Nevím, ke komu bych jej přirovnal. Snad pouze ke Karlu Dobrému. Jeho tělo doslova požírá prostor. Na jevišti si dovolí věci, které jsem u nikoho jiného neviděl. Jsem šťastný, že se nám jako prvním v zahraničí podaří celou triologii uvést v jediném večeru,“ říká divadelní dramaturg Paláce Akropolis Petr Boháč.
Co do kontroverze se Ivo Dimchev, který uvede 29. září performance nazvanou I-On, Mandićovi vyrovná zcela jistě. Tento bulharský performer a tanečník v současné době zazářil na mnoha evropských i amerických scénách. Jeho poslední premiéra uvedená na vídeňském ImpulsTanz dostala nálepku: šokující, nevhodné pro všechny bez rozdílu věku. Představení I-On je ovlivněno ironickým, orgastickým dílem plným nadsázky vídeňského výtvarníka Franze Westa. A stejně jako on i Dimchev trhá na kusy všechna myslitelná klišé o pohlaví, gendru, lidství a samotném umění. Ivo Dimchev se v Praze objeví po dlouhých deseti letech v plné síle a na vrcholu tvůrčích sil, jak to dokázala i jeho nedávná vídeňská premiéra.
Skupina ROOM 100 před deseti lety neexistovala. Její historie je mnohem skromnější, nikoliv však jejich estetické a divadelní požadavky kladené na sebe i na diváky. Již v roce svého vzniku 2010 obdrželi prestižní ocenění Jeunes Talents Cirque Europe 2009–2010. Od té doby patří mezi hlavní organizátory nového cirkusu a fyzického divadla v Chorvatsku. Jsou známí především tím, že zpracovávají palčivá témata neobvyklými a netušenými způsoby. Tak je tomu i u inscenace Seed, kde jsou občanská válka a její následky zobrazovány mixem tanečních technik hip-hopu a butó. Představení Seed bude odehráno 30. září ve společném večeru s work-in-progress Jindřišky Křivánkové. Zdroj: Palác Akropolis
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Milan Sládek, průkopník slovenské pantomimy
zprávy -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze -
Scales - Taneční performance, která zkoumá propojení člověka a technologií
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 2 dny
Petr K.
To je dost trapný pokus otočit co jsem napsal přesně naruby. Realita je, že svět je přeplněn zajímavým obsahem a kdo se…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 2 dny
Roman Zotov-Mikshin
Jojo… znáte ten vtip?Starý včelař umírá a všichni blízcí jsou kolem něho a ptají se: ty jsi tak starý a moudrý, řekni…
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 2 dny
Petr K.
On tenhle pohled na kritiku občas bývá prezentován jako konec umělecké kritiky, protože krom jiného znamená, že recenze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Roman Zotov-Mikshin
Preference, vkus recenzenta tím pádem přináší obrovské omezení samotné kritice - dekódování umění probíhá jen skrze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Petr K.
Mně tahle debata přišla jako naprosto prototypická vzhledem k situaci na české současné scéně. Vzhledem k ohlasu, který…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Roman Zotov-Mikshin
Proč z kritiky nikdy nelze vypárat priority a preference kritika? Souhlasím, že by neměli v kritice prosakovat, ale…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr