Palác Akropolis přivítá festival Balkán Spirit, nebude chybět tanec

Palác Akropolis přivítá festival Balkán Spirit, nebude chybět tanec

Palác Akropolis přivítá festival Balkán Spirit, nebude chybět tanec

Na konci září od 28. do 30. září bude Palác Akropolis okupovat balkánské divadlo. Festival Balkán Spirit otevře Marko Mandić, který pod záštitou známé skupiny Via Negativa přiveze cenami ověnčený projekt Mandić Trilogy, který svou neúprosností a divadelní syrovostí vzbudil pozornost mezi odborníky i obyčejnými diváky. Mandićova trilogie se celá v zahraničí ještě nehrála. Na slovinské pojetí divadla naváže vycházející hvězda a provokatér současného tance Ivo Dimchev, bulharský performer, žijící a tvořící ve Vídni a Bruselu. Závěrečný večer, 30. září, bude patřit ironikům chorvatské performativní scény, skupině 100 ROOM, která přiveze představení o občanské válce Chorvatů a Srbů, jež je zpracována mixem taneční techniky hip-hop a butó. V druhé části večera bude uveden work-in-progress projektu Jindřišky Křivánkové.
První část festivalu Balkán Spirit se již uskutečnila v letních měsících ve spolupráci s Festivalem Nultý bod. Diváci mohli vidět slovinského tanečníka Matiju Ferlina a bulharsko-německý projekt Secret Radio odehraný v nezvyklém nedivadelním prostoru nákupního centra Palladium, kde se bořily hranice mezi obecenstvem a performery.
Marko Mandić a skupina Via Negativa vzbuzují vášně všude, kde se jejich projekt hraje, především v samotném Slovinsku. Mandić patří mezi známé herce slovinského Národního divadla. Mandić Trilogy se skládá ze tří sólových představení, Viva Mandić, Extract Mandić a Mandić Machine a v každém z nich Marko vznáší tři jednoduché, ale zásadní otázky: 1. Proč dělám tohle všechno? 2. Komu je to určené? 3. Jaké je moje poslání? Jeho odpovědi jsou nekompromisní. 1. Kvůli mně. 2. Pro mě. 3. Mě. A po tom všem můžeme dostat odpověď na poslední otázku: Kdo je Marko Mandić? Exhibicionista. Narcis. Šašek. Intelektuál. Zvíře. Egoista. Umělec. „Mandić je bouře, uragán, běs, šílenec. Divím se, že ještě nezešílel. Nevím, ke komu bych jej přirovnal. Snad pouze ke Karlu Dobrému. Jeho tělo doslova požírá prostor. Na jevišti si dovolí věci, které jsem u nikoho jiného neviděl. Jsem šťastný, že se nám jako prvním v zahraničí podaří celou triologii uvést v jediném večeru,“ říká divadelní dramaturg Paláce Akropolis Petr Boháč.
Co do kontroverze se Ivo Dimchev, který uvede 29. září performance nazvanou I-On, Mandićovi vyrovná zcela jistě. Tento bulharský performer a tanečník v současné době zazářil na mnoha evropských i amerických scénách. Jeho poslední premiéra uvedená na vídeňském ImpulsTanz dostala nálepku: šokující, nevhodné pro všechny bez rozdílu věku. Představení I-On je ovlivněno ironickým, orgastickým dílem plným nadsázky vídeňského výtvarníka Franze Westa. A stejně jako on i Dimchev trhá na kusy všechna myslitelná klišé o pohlaví, gendru, lidství a samotném umění. Ivo Dimchev se v Praze objeví po dlouhých deseti letech v plné síle a na vrcholu tvůrčích sil, jak to dokázala i jeho nedávná vídeňská premiéra.
Skupina ROOM 100 před deseti lety neexistovala. Její historie je mnohem skromnější, nikoliv však jejich estetické a divadelní požadavky kladené na sebe i na diváky. Již v roce svého vzniku 2010 obdrželi prestižní ocenění Jeunes Talents Cirque Europe 2009–2010. Od té doby patří mezi hlavní organizátory nového cirkusu a fyzického divadla v Chorvatsku. Jsou známí především tím, že zpracovávají palčivá témata neobvyklými a netušenými způsoby. Tak je tomu i u inscenace Seed, kde jsou občanská válka a její následky zobrazovány mixem tanečních technik hip-hopu a butó. Představení Seed bude odehráno 30. září ve společném večeru s work-in-progress Jindřišky Křivánkové. Zdroj: Palác Akropolis

Témata článku

Tanec