Registrace

Pět let iniciativy #kulturunezastavis na nejzajímavějších fotografiích na Jatkách78

Od Oživených výloh, Výdejního okénka kultury nebo Majáků kultury v době covidu, přes divadelní výjezdy na Ukrajinu během války až po nedávné akce s programem ve vagonu metra, na eskalátorech nebo v ústecké ZOO ... 5 let, přes 500 zúčastněných umělců a umělkyň, 25 nejrůznějších projektů přinášejících kulturu na nezvyklá místa a tisícovky fotografií z nich - iniciativa #kulturunezastavis slaví půlkulaté výročí rozsáhlou výstavou v pražském divadle Jatka78. Návštěvníci na ní uvidí nejen nejzajímavější snímky ze všech akcí od našich předních fotografů, ale i navíc několik předmětů - artefaktů. Výstava potrvá ve foyer Jatek78 do 11. května, vstup je zdarma.

Foto: Lukáš Bíba
Foto: Lukáš Bíba

„Výstava mapuje naše dosavadní cesty veřejným prostorem – od prvních akcí v době pandemie až po projekty, které se dnes podílejí na přetváření měst i komunit. Cílem je ukázat, co se povedlo a jak se iniciativa proměnila,” říká na úvod režisér Vít Neznal stojící za iniciativou #kulturunezastavis.

Inzerce

Základním impulsem pro její vznik se stala na jaře 2020 pandemie covidu, která paralyzovala nejen celý kulturní, ale i společenský život u nás a ve světě. V podstatě přes noc se umělci spojení především se souborem Cirk La Putyka vydali do ulic, dvorků, na náměstí, do výloh obchodů, do obecních rozhlasů, aby si lidé aspoň takto v bezpečné vzdálenosti a izolaci mohli užít kulturu - hudbu, divadlo nebo nový cirkus.

„Iniciativa vzešla z potřeby udržet živou kulturu naživu, z přesvědčení, že právě v takové situaci je živá kultura nepostradatelná, neboť nám dává pocit sounáležitosti, vzájemné podpory, naděje a radosti,” vysvětluje Neznal. Přidaly se další akce jako celostátní Majáky české kultury, které upozorňovaly na zoufalou situaci kulturních organizací i samotných umělců. Širokým zázemím pro uměleckou tvorbu iniciativy #kulturunezastavis se od začátku stala právě Jatka78.

„Původně jsme si mysleli, že půjde o jednorázovou záležitost. Pak ale vypukla válka na Ukrajině, přišla sociálně-ekonomická krize a my jsme věděli, že chceme pokračovat,” říká Neznal. Takže divadelníci vyrazili právě na Ukrajinu, hráli pohádky na pražském hlavním nádraží pro děti uprchlíků nebo přímo v centru, kde byli ubytováni.

„Od té doby se aktivity také trochu proměnily. Již nejde jen o reakce na vnější krize, ale přicházíme s vlastními tématy, která si podle nás zasluhují pozornost. Ať už se jedná třeba o pozici kultury v současném světě, jako tomu bylo u projektu v ZOO, nebo komunitní rozměr kultury, třeba v případě proměny obecních nástěnek,” popisuje Neznal poslední dva roky. Takto vznikly například projekty v metru (Vagon kultury, Eskalátor kultury), v ústecké ZOO, kdy umělci nahradili v klecích a výbězích zvířata, nebo Červený koberec a Nástěnky jsou také kultura. „Jedno mají všechny projekty společné – jde o intervence do veřejného prostoru a hledání nových podob současné kultury,” uzavírá Vít Neznal. 

Témata článku

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář