Registrace

Popelka na scéně Národního divadla

Inzerce
Na scénu Národního divadla se vrací Prokofjevův balet Popelka, tentokrát v originální verzi Jean-Christopha Maillota, uměleckého ředitele souboru Les Ballets de Monte-Carlo. Premiéra se koná dnes. Inscenace se odklání od tradičního pojetí pohádkového baletu, ale nemá v úmyslu kouzlo příběhu negovat, jen jej přiblížit jinou optikou.Inscenace pohádkového příběhu o  Popelce je velmi pozoruhodná. Od  prvního okamžiku si díky výrazné vizuální složce představení uvědomíme více či méně patrný rozdíl mezi „východním“ a „západním“ tvůrčím přístupem ke  známým pohádkovým předlohám. Na  východě Evropy převažuje sentimentální vztah k verzím, které nás v patřičné minulosti nejvýrazněji zasáhly, a proto si je s oblibou a téměř donekonečna „přehráváme“ jako „zlatý fond“. Oproti tomu přichází západ Evropy většinou se stále novými variantami známých baletů. Tento přístup svědčí nejen o tvůrčích invencích inscenátorů, ale dokládá také rozpoložení nás, diváků,“ vysvětluje dramaturg baletu ND Václav Janeček.
Jean-Christophe Maillot se vyznačuje stylem založeným na vytříbeném, především výtvarném pojetí svých baletů. Virtuózní klasickou taneční techniku představuje v  nových variantách pohybových a  prostorových struktur. Tato estetika je prodchnuta zvláštní krásou moderního designu a  prostupuje vždy všechny složky jeho inscenací – hudební, výtvarnou, režijní i  choreografickou. Právě tím se blíží odkazu Ruských baletů, k jejichž historii se Maillotův soubor hlásí a odkazuje.
V  duchu tvůrčí energie se zdá hlavním námětem Maillotovy Popelky Vzpomínka: na Popelčinu matku, na šťastnější život, na ples… „Popelka není jen pohádková postava, je to také živá bytost, která cítí a žije a jejíž osud nás dojímá,“ řekl kdysi Sergej Prokofjev. Podle tohoto humánního pohledu představuje Jean-Christophe Maillot Popelku nejen jako utlačovanou dívku, čistou a zádumčivou postavu, ale také jako zamilovanou a šťastnou bytost. Původní dramatické situace slavného pohádkového příběhu jsou opřené o  kontrast mezi půvabnou a  snivou Popelkou a  její zlou macechou se ctižádostivými a  panovačnými sestrami. Napětí a zlobu, jak to v pohádkách bývá, nakonec překoná přesvědčivá láska čistých srdcí. Maillot ve své inscenaci odkrývá další úhly pohledu, nové charaktery a  stylizaci. Vedena vzpomínkou na  svou matku se Popelka vydává na svou vlastní cestu a s důmyslnou přitažlivostí hledá uprostřed nestřídmého dvora uznání a lásku. Zdroj: ND
Foto: Pavel Hejný
Témata článku

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.