Pražský komorní balet čeká světová premiéra díla BEAT z autorské dílny tvůrčího dua Ivgi & Greben
zprávy
BEAT je výpovědí o stavu současného světa. Život lidí v jednadvacátém století je natolik hektický a odosobněný, že se v něm vytrácí pocit sounáležitosti a příslušnosti ke skupině, který člověk odnepaměti pro svou existenci potřebuje. Ačkoliv mají lidé v dnešní době k dispozici ty nejmodernější technologie, postrádají osobní komunikaci a lidský kontakt. Proto tápou a hledají své kořeny – často skrze rituál, který jim umožňuje sdílet věci společně s ostatními. Právě fenomén rituálu se stal jedním z hlavních témat nové inscenace. „Choreografií nevyprávíme žádný konkrétní děj nebo příběh, spíše se snažíme divákům přenést emoce a sdělit myšlenky,“ uvádí Johan Greben. „Každý z nás přece sám sobě někdy klade podobné existenční otázky. Často přemýšlíme nad tím, proč jsme tady a odkud pocházíme, zkrátka hledáme své kořeny.“
„Coby tvůrčí dvojice spolupracujeme už jedenáct let,“ říká Uri Ivgi. „Nějakou dobu samozřejmě trvalo, než jsme vybrousili náš vlastní pohybový slovník, sladili se a nalezli společnou řeč. Naše spolupráce se během let vyvinula jako vztah, který je o důvěře, porozumění, inspiraci a vzájemném respektu.“ „Jsme jako černá a bílá,“ dodává Johan Greben. „Máme různé nápady a myšlenky, což může být pro tvůrčí proces jak negativním, tak i pozitivním faktorem. Čím více pohledů a názorů na věc máme, tím více kreativních možností jsme spolu dohromady schopni vytvořit.“
Oba zahraniční choreografové strávili v Praze několik týdnů velmi intenzivním zkoušením. Na poslední tři týdny příprav do Prahy přiletěl i britský nezávislý skladatel, hudebník a zvukový designér Tom Parkinson, jenž je autorem originálního hudebního podkladu. Parkinson je zavedeným tvůrčím partnerem choreografů, s duem Ivgi & Greben pracoval už na několika úspěšných projektech.
V inscenaci BEAT účinkuje šest sólistů Pražského komorního baletu. „Náš styl je pro tanečníky určitě náročný, a to nejen po fyzické stránce, nýbrž i na koncentraci, která musí být stoprocentní. PKB je ale skupina složená ze svěžích, mladých, otevřených a opravdu pracovitých tanečníků,“ říká Johan Greben. „Umělecká vedoucí souboru Hana Polanská Turečková má dobré, ambiciózní umělecké myšlenky a nápady a vede PKB správným směrem. Velmi rádi s ní a jejími tanečníky pracujeme.“
Johan Greben zahájil svou kariéru v Nizozemském národním baletu v roce 1985. Účinkoval v dílech slavných choreografů: George Balanchina, Williama Forsytha, Marthy Grahamové, Hanse van Manena a mnoha dalších. Za svou první choreografii Later (Později) z roku 1989 získal ocenění amsterdamské Nadace pro umění a následně vytvořil řadu děl pro nejrůznější soubory, festivaly a školy v rámci celé Evropy. Od roku 1995 působí jako nezávislý choreograf. Kromě vlastní tvorby se věnuje i pedagogické práci. Neustále přemýšlí o tom, jak „dostat tanec z jeho estetického vakuového obalu a předložit myšlenky divákům?“
Proces hledání je blízký také Urimu Ivgimu z Izraele. Proto není divu, že si oba tvůrci tak rozumějí a od roku 2003 tvoří nerozlučné umělecké duo. Ivgi se začal naplno věnovat tanci až v roce 1987, kdy dokončil studia dramatických umění a sochařství. V letech 1990–1997 tančil jako člen souboru Kibbutz Contemporary Dance Company například v dílech Matse Eka, Jiřího Kyliána, Ramiho Be'era a dalších. Rok 1998 byl v Ivgiho kariéře přelomový. Obdržel mezinárodní i izraelská ocenění za tanec i choreografii a přestěhoval se do Holandska, kde se začal soustředit především na choreografickou tvorbu. Společně s Grebenem vytvořili choreografie pro soubory ve Španělsku, Švédsku, Maďarsku, Nizozemí, Velké Británii, Rusku aj.
Pražský komorní balet je největší český nezávislý profesionální taneční soubor, jehož počátky sahají do roku 1964, kdy v tehdejším Československu patřil k prvním představitelům současných tendencí v moderním tanci. Za téměř půl století činnosti a umělecké tvorby soubor prošel cílevědomým a úspěšným, ačkoli někdy také existenčně komplikovaným vývojem. Oslavám 50. výročí svého založení věnuje Pražský komorní balet celý svůj letošní program. Soubor kromě nových inscenací připomene i osobnost choreografa Pavla Šmoka, který PKB zakládal a patří k nejznámějším tuzemským protagonistům moderního tance.
Další informace jsou k dispozici na www.prazskykomornibalet.cz. Premiéru najdete i na Facebooku pod odkazem www.facebook.com/events/1406452006283741/. Zdroj: PKB
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 33 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 35 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 36 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 37 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 51 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 53 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?