Pražský komorní balet čeká světová premiéra díla BEAT z autorské dílny tvůrčího dua Ivgi & Greben

Pražský komorní balet čeká světová premiéra díla BEAT z autorské dílny tvůrčího dua Ivgi & Greben

Pražský komorní balet čeká světová premiéra díla BEAT z autorské dílny tvůrčího dua Ivgi & Greben

Na pražské Nové scéně Národního divadla se 16. dubna 2014 uskuteční světová premiéra celovečerní choreografie BEAT. Exkluzivně pro Pražský komorní balet ji vytvořilo choreografické duo Uri Ivgi (Izrael) a Johan Greben (Nizozemí). Dynamická, velmi fyzická, vášnivá a extatická choreografie je po projektu Occamova břitva už druhou premiérou PKB v této sezóně.
BEAT
je výpovědí o stavu současného světa. Život lidí v jednadvacátém století je natolik hektický a odosobněný, že se v něm vytrácí pocit sounáležitosti a příslušnosti ke skupině, který člověk odnepaměti pro svou existenci potřebuje. Ačkoliv mají lidé v dnešní době k dispozici ty nejmodernější technologie, postrádají osobní komunikaci a lidský kontakt. Proto tápou a hledají své kořeny – často skrze rituál, který jim umožňuje sdílet věci společně s ostatními. Právě fenomén rituálu se stal jedním z hlavních témat nové inscenace. „Choreografií nevyprávíme žádný konkrétní děj nebo příběh, spíše se snažíme divákům přenést emoce a sdělit myšlenky,“ uvádí Johan Greben. „Každý z nás přece sám sobě někdy klade podobné existenční otázky. Často přemýšlíme nad tím, proč jsme tady a odkud pocházíme, zkrátka hledáme své kořeny.
Coby tvůrčí dvojice spolupracujeme už jedenáct let,“ říká Uri Ivgi. „Nějakou dobu samozřejmě trvalo, než jsme vybrousili náš vlastní pohybový slovník, sladili se a nalezli společnou řeč. Naše spolupráce se během let vyvinula jako vztah, který je o důvěře, porozumění, inspiraci a vzájemném respektu.“ „Jsme jako černá a bílá,“ dodává Johan Greben. „Máme různé nápady a myšlenky, což může být pro tvůrčí proces jak negativním, tak i pozitivním faktorem. Čím více pohledů a názorů na věc máme, tím více kreativních možností jsme spolu dohromady schopni vytvořit.
Oba zahraniční choreografové strávili v Praze několik týdnů velmi intenzivním zkoušením. Na poslední tři týdny příprav do Prahy přiletěl i britský nezávislý skladatel, hudebník a zvukový designér Tom Parkinson, jenž je autorem originálního hudebního podkladu. Parkinson je zavedeným tvůrčím partnerem choreografů, s duem Ivgi & Greben pracoval už na několika úspěšných projektech.
V inscenaci BEAT účinkuje šest sólistů Pražského komorního baletu. „Náš styl je pro tanečníky určitě náročný, a to nejen po fyzické stránce, nýbrž i na koncentraci, která musí být stoprocentní. PKB je ale skupina složená ze svěžích, mladých, otevřených a opravdu pracovitých tanečníků,“ říká Johan Greben. „Umělecká vedoucí souboru Hana Polanská Turečková má dobré, ambiciózní umělecké myšlenky a nápady a vede PKB správným směrem. Velmi rádi s ní a jejími tanečníky pracujeme.

Johan Greben zahájil svou kariéru v Nizozemském národním baletu v roce 1985. Účinkoval v dílech slavných choreografů: George Balanchina, Williama Forsytha, Marthy Grahamové, Hanse van Manena a mnoha dalších. Za svou první choreografii Later (Později) z roku 1989 získal ocenění amsterdamské Nadace pro umění a následně vytvořil řadu děl pro nejrůznější soubory, festivaly a školy v rámci celé Evropy. Od roku 1995 působí jako nezávislý choreograf. Kromě vlastní tvorby se věnuje i pedagogické práci. Neustále přemýšlí o tom, jak „dostat tanec z jeho estetického vakuového obalu a předložit myšlenky divákům?
Proces hledání je blízký také Urimu Ivgimu z Izraele. Proto není divu, že si oba tvůrci tak rozumějí a od roku 2003 tvoří nerozlučné umělecké duo. Ivgi se začal naplno věnovat tanci až v roce 1987, kdy dokončil studia dramatických umění a sochařství. V letech 1990–1997 tančil jako člen souboru Kibbutz Contemporary Dance Company například v dílech Matse Eka, Jiřího Kyliána, Ramiho Be'era a dalších. Rok 1998 byl v Ivgiho kariéře přelomový. Obdržel mezinárodní i izraelská ocenění za tanec i choreografii a přestěhoval se do Holandska, kde se začal soustředit především na choreografickou tvorbu. Společně s Grebenem vytvořili choreografie pro soubory ve Španělsku, Švédsku, Maďarsku, Nizozemí, Velké Británii, Rusku aj.

Pražský komorní balet je největší český nezávislý profesionální taneční soubor, jehož počátky sahají do roku 1964, kdy v tehdejším Československu patřil k prvním představitelům současných tendencí v moderním tanci. Za téměř půl století činnosti a umělecké tvorby soubor prošel cílevědomým a úspěšným, ačkoli někdy také existenčně komplikovaným vývojem. Oslavám 50. výročí svého založení věnuje Pražský komorní balet celý svůj letošní program. Soubor kromě nových inscenací připomene i osobnost choreografa Pavla Šmoka, který PKB zakládal a patří k nejznámějším tuzemským protagonistům moderního tance.
Další informace jsou k dispozici na www.prazskykomornibalet.cz. Premiéru najdete i na Facebooku pod odkazem www.facebook.com/events/1406452006283741/. Zdroj: PKB

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: