Pražský komorní balet připravuje premiéru komponovaného večera Metafory tance
zprávy
„Autory večera spojuje nejen slovanský původ, ale především snaha o divácky srozumitelné dílo. Tanec v jejich podání může mít rozličný pohybový slovník, pokaždé je ale nositelem myšlenky díla a vzniká v souladu s hudebním doprovodem,“ dodávají organizátoři.
Hlavním tématem představení je lidské chování, jeho světlé i temné stránky. „Co vše ovlivňuje naše jednání? Můžou to být konvence, společenské normy, emoce, vášně, smysly… K čemu může vést násilné potlačování osobnosti či naopak naprosto nekontrolované jednání?,“ ptají se tvůrci.
Choreografka Hana Litterová vysvětluje, z čeho vycházela ve svém díle nazvaném Němý výkřik: „Částečně jsem se nechala inspirovat symfonickou básní Antonína Dvořáka Vodník a částečně K. J. Erbenem. Hloubka, charakter a význam hudby jsou přeneseny do tance v tragédii tří lidí: matky, dcery a milence. Vytvořila jsem však vlastní, současný příběh, oproštěný od ‚pohádkových‘ bytostí; takový, který se může dít kdekoliv kolem nás. Zkrátka příběh, jehož součástí můžeme být kdykoliv i my.“
Dílo Aleksandry Dziurosz Come see comme ça je inspirováno Evropou sedmnáctého a osmnáctého století a barokní koncepcí - paradoxem a kontrastem. „Má choreografie představuje příběh o muži a jeho potřebách, které se objevují pouze za určitých, velmi specifických okolností,“ vysvětluje choreografka. „Příkladem takové situace jsou dvorské hry, plesy či karnevaly. V takové chvíli se jeho potřeby, často skryté před okolním světem, dostávají do popředí obvyklého chování a běžných lidských instinktů.“ Současný tanec doprovází hudba dobových skladatelů českého původu.
Žiga Jereb a Anna Štěrbová společně vytvořili choreografii This Is Not a Kiss!. Dílo je pohledem na to, co přijde, nebo může přijít s polibkem. Od prvního okamžiku, kdy jsme jemně políbeni do života, až po naši první zkušenost s polibkem a později vztahy. „Ústřední motiv díla vyplynul během tvůrčího procesu. Jsou to paradoxy - naše choreografie je o polibcích. A přitom se jmenuje Tohle není polibek!,“ usmívá se Žiga Jereb.
Premiéra tanečního večera, která se odehraje čtyřicet let po vzniku Pražského komorního baletu, by měla být dárkem k narozeninám legendárního zakladatele souboru prof. Pavla Šmoka. Ten 22. října 2015 oslaví osmaosmdesáté narozeniny.
Hana Litterová je nositelkou ceny Thálie za mimořádný jevištní výkon, pedagožkou a choreografkou, jejíž tvorba byla již několikrát oceněna mimo jiné Cenou sazky či Divadelních novin.
Aleksandra Dziurosz, ředitelka polského souboru Warsaw Dance Theatre, je pedagožk a choreografka, jež za svou kariéru vytvořila mnoho celovečerních představení i jednoaktových tanečních etud.
Žiga Jereb & Anna Štěrbová jsou mladí tanečníci a choreografové slovinského a českého původu, jejichž spolupráce vznikla během společného angažmá v rakouském Linzi.
Více informací na www.prazskykomornibalet.cz Zdroj: Pražský komorní balet
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 35 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 37 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 38 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 39 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 53 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 55 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?