Pražský komorní balet uvede premiéru Mono no aware

Pražský komorní balet uvede premiéru Mono no aware

Pražský komorní balet uvede premiéru Mono no aware

První premiérou Pražského komorního baletu v sezoně 2011/2012 bude choreografie Hany Turečkové Mono no aware (Na hranici krásy) na hudbu G.F.Händela a Štěpána Polanského. Premiéra se uskuteční 11. prosince 2011 od 20 hodin na Nové scéně Národního divadla v Praze v rámci komponovaného večera PRAŽSKÝ KOMORNÍ BALET A HOSTÉ. Vedle Pražského komorního baletu se představí umělecké soubory DekkaDancers s choreografií Nevyřčené ticho Tomáše Rychetského a Balet Bratislava s nejnovější choreografií Mária Radačovského.
Od konce září studují členové Pražského komorního baletu novou choreografii Hany Turečkové. Vedle sólistů Pražského komorního baletu (Lenka Bílková, Denisa Kubášová, Ivana Sikorová a David Stránský) choreografii nastudují hosté Tomáš Červinka a Jakub Sedláček. Choreografka Hana Turečková pozvala k hudební spolupráci Štěpána Polanského. K vytvoření scénografie a light designu byl osloven renomovaný německý umělec Marcus Selg a návrh kostýmů bude realizován ve spolupráci s Ateliérem LaFormela Antonína Soukupa. Název choreografie je odvozen od termínu „mono no aware“, který se objevuje v japonské literatuře a lze ho volně přeložit jako autentický povzdech bytosti. Jedná se o schopnost velké citlivosti, o uvědomění si krásy a pomíjivosti estetického předmětu nebo bytosti, jejímž ztělesněním je v Japonské tradici například krátké trvání sakurového květu. Je to jakýsi „výkřik duše“, vyřčení úžasu nad pomíjivou křehkostí nádherných lidských snů, ale i nad prchavostí, bolestí, stárnutím a často zvrhlou, neodbytnou žádostivostí, i nad všudypřítomným zánikem a rozkladem. Hana Turečková k choreografii uvádí: „Troufám si říct, že pocity marnosti, neuchopitelnosti, zároveň krásy a jedinečnosti provází lidstvo od jeho počátků, od chvíle, kdy si člověk dokázal krásu uvědomit a procítit a kdy poprvé zakusil bolest z její ztráty a prchavosti… Svůj projekt vnímám především jako smělý pokus o zachycení těchto pocitů pohybem, tancem, gestem, výrazem, prožitkem... Velkou inspirací a podnětem k jeho vytvoření pro mě bylo osobní setkání s Markusem Selgem, stejně jako účast na tanečním workshopu stylu butó s geniální japonskou butó tanečnicí Sumako Koseki. Její výklad, pojetí a ztvárnění krásy byl pro mě nevšedním zážitek a podnět k rozvíjení jejích i mých vlastních myšlenek a pocitů.…
Sdružení profesionálních umělců DekkaDancers (Tomáš Rychetský, Viktor Konvalinka a Pavel Hejný) uvede úspěšnou choreografii Nevyřčené ticho od Tomáše Rychetského na hudbu Leoše Janáčka. Inspirace klavírní sonátou Z ulice na motivy studentské tragédie z roku 1905, vedla k vytvoření intimní niterné miniatury pro jednoho muže a tři ženy. Ve vysoké interpretační kvalitě zatančí tanečníci DekkaDancers (zároveň sólisté baletu Národního divadla v Praze (Zuzana Susová, první sólistka baletu ND, Klára Jelínková, Kristýna Němečková a Tomáš Kopecký). Scénu k choreografii vytvořil Milan Cais. (TataBojs), kostýmy Roman Šolc, light design Daniel Tesař a hudební spolupráce se ujal Ondřej Urban.
Komponovaný večer uzavře slovenský host, soubor Balet Bratislava se svou nejnovější choreografií od Mária Radačovského na hudbu Fréderica Chopina. Balet Bratislava se představí divákům v Praze s premiérou Tři duety. Choreografii zatančí sólisté Klaudia Bittererová, Katarína Kaanová, Veronika Hollá, Dan Datcu, Dominik Vačok a Tamás Csizmadia. Balet Bratislava je nezávislý taneční soubor zaměřený na neoklasiku. Vznikl na jaře 2011 s cílem přinášet profesionální a umělecky kvalitní inscenace a stát se respektovaným souborem v mezinárodním kontextu. Balet Bratislava plánuje kvalitními tanečními produkcemi zaujmout na Slovensku i v zahraničí. Uměleckým ředitelem Baletu Bratislava je Mário Radačovský. Více informací: www.balet-praha.cz Zdroj: PKB

Témata článku

Tanec