Pražský komorní balet uvede v neděli 5. října premiéru představení 3 české kvartety
zprávy
Slavnostní večer otevře Slovanský kvartet, dílo Antonína Dvořáka, pro něž se inspiroval lidovou hudbou slovanských národů. Skladba dosáhla již krátce po svém vydání celosvětového věhlasu. Ušlechtilý hudební skvost s výraznou melodikou patří k vrcholným smyčcovým kvartetům skladatele. Stejně energická a emotivní jako Dvořákova hudba bude prý i choreografie Mária Radačovského, v níž autor akcentuje téma ženy. „Každá žena hledá vnitřní rovnováhu, snaží se najít sama sebe, prochází různými životními fázemi a vztahy,“ uvádí choreograf. „Snažil jsem se nahlédnout do ženského světa, jít po emocích, vytvořit a evokovat široké spektrum pocitů a nálad, které jsou ženám vlastní. Ve čtyřech intimních příbězích, které se na jevišti odehrávají, se tedy objeví láska, radost, smutek i hněv.“
Prostřední část večera s názvem Černé zrcadlo vytvořila mladá choreografka Hana Polanská Turečková na stejnojmennou skladbu Vladimíra Sommera. „Hudební dílo mě velmi oslovilo svou existencionální a intelektuální hloubkou,“ říká autorka. „Inspirovaly mě také abstraktní, geometrické práce malíře Vladimíra Houdka, kterým dává umělec metaforické názvy. Výsledkem naší spolupráce jsou jevištní či filmové koláže tance a malby, které hledají definici vztahu mezi jazykem těla a obrazovým ztvárněním. Velkou roli při vzniku Černého zrcadla hrál modernismus,“ dodává. Choreografka zvolila zajímavé výtvarné řešení díla, scéně dominuje velký černobílý symbol kruhu. Stejně jako Radačovský, i Polanská Turečková vytvořila svou novou choreografii přímo pro PKB.
Choreografie Z mého života bezpochyby patří mezi vrcholné a nadčasové kusy jednoho z nejvýznamnějších českých choreografů, zakladatele PKB, Pavla Šmoka. Tématicky se inspiroval hudební předlohou Bedřicha Smetany se stejným názvem. Jedinečná skladba zachycuje běh skladatelova života s jeho radostmi i strastmi, v osobní zpovědi umělce se odráží i hořká pachuť jeho nerovného boje s těžkou chorobou, díky níž ohluchl. „Inspirace jako takové je málo, spíše bych mluvil o tom, co mě nutilo, proč jsem to musel,“ odpovídá Pavel Šmok na otázku, co pro něj bylo před jednatřiceti lety hlavním podnětem pro vytvoření choreografie. „Byl to osud Bedřicha Smetany a jeho nesmírná síla tomu osudu vzdorovat a dál komponovat i ve chvíli, kdy mohl napsat jen několik taktů za den.“ Autorské taneční dílo je nesmírně muzikální a jeho poselství zůstává i dnes zcela aktuálním. Choreografie Z mého života bude působivým vyvrcholením komponovaného večera. Zdroj: PKB
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Milan Sládek, průkopník slovenské pantomimy
zprávy -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Scales - Taneční performance, která zkoumá propojení člověka a technologií
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 3 dny
Petr K.
To je dost trapný pokus otočit co jsem napsal přesně naruby. Realita je, že svět je přeplněn zajímavým obsahem a kdo se…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Roman Zotov-Mikshin
Jojo… znáte ten vtip?Starý včelař umírá a všichni blízcí jsou kolem něho a ptají se: ty jsi tak starý a moudrý, řekni…
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Petr K.
On tenhle pohled na kritiku občas bývá prezentován jako konec umělecké kritiky, protože krom jiného znamená, že recenze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 4 dny
Roman Zotov-Mikshin
Preference, vkus recenzenta tím pádem přináší obrovské omezení samotné kritice - dekódování umění probíhá jen skrze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 4 dny
Petr K.
Mně tahle debata přišla jako naprosto prototypická vzhledem k situaci na české současné scéně. Vzhledem k ohlasu, který…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 4 dny
Roman Zotov-Mikshin
Proč z kritiky nikdy nelze vypárat priority a preference kritika? Souhlasím, že by neměli v kritice prosakovat, ale…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr