Poslední adventní čtvrtek 20. prosince uvede Pražský komorní balet ve velkém sále Městské knihovny v Praze komponovaný večer s názvem Rekviem za nekonečno. Jeho program tvoří tři inscenace – choreografie Tomáše Rychetského Rekviem za nekonečno, jež dala název celému večeru, nové nastudování choreografie Důvěrná místa Samuela Delvauxe a titul Lukáše Timuláka Prolínání.
Večer otevře Rekviem za nekonečno o hledání odpovědí na otázky, které se vážou k existenci po smrti člověka. „Prvotním impulzem a v podstatě i inspiračním motorem pro mě byla samotná hudba a její obsah – jedná se o Rekviem Antonína Dvořáka. Z něj jsem se snažil citlivě odebrat zhudebněné liturgické texty,“ říká choreograf díla Tomáš Rychetský. Na hudebním podkladu známé skladby jednoho z největších českých skladatelů pak Rychetský rozpracoval konkrétní lidský osud, jenž se prodírá napříč časem. Spolu s režisérem Pavlem Šimákem se inspirovali východními kulturami. Rekviem v jejich pojetí tedy není mší za zemřelé, ale vyjádřením víry, že životní energie nemůže jednoduše zmizet, jen se dál proměňuje a předává, a také že může mít stejně jako tanec nekonečné množství podob. Premiéra choreografie Rekviem za nekonečno, která se uskutečnila před rokem, byla věnována prof. Pavlu Šmokovik nedožitým devadesátým narozeninám.
Ve druhé polovině programu představí soubor premiérově nové nastudování díla s názvem Důvěrná místa z pera belgického choreografa Samuela Delvauxe. Choreografie je vytvořena na fragmenty z klavírní Kreutzerovy sonátyLeoše Janáčka. Dílo je jakousi poklonou velkému hudebnímu géniovi, pro kterého byl ženský element vždy sžíravou a věčně nenaplněnou inspirací. Jedná se více o stylizovanou a abstraktní sondu do Janáčkovy hudby, než do jeho života. Choreografii, která původně vznikla pro soubor Balet Praha Junior v roce 2014, nyní Pražský komorní balet nastudoval při příležitosti devadesátého výročí Janáčkova úmrtí.
Na závěr uvede PKB Prolínání Lukáše Timuláka, slovenského choreografa, který před lety vzešel z nizozemské taneční dílny Jiřího Kyliána. Ve světové premiéře byla choreografie, již Timulák připravil exkluzivně pro Pražský komorní balet, uvedena letos na jaře. Autor se v díle zabývá prvky, které jsou ve vzájemné závislosti a zároveň permanentním pohybu, a jež se neustále prolínají – příroda, lidské bytosti a jejich životní prostor. „Každým nádechem stvrzujeme svázanost s prostředím, které nás obklopuje,“ říká Timulák v anotaci své choreografie a dodává:. „Proměňujeme jej, mísíme se s ním. Pohybem těla rozrážíme vzduch, odrážíme jej, ohříváme, vdechujeme a vydechujeme. Svým samotným bytím se podílíme na ustavičném pohybu a přetváření hmotného světa…” Jako hudební doprovod zvolil Timulák skladby Ivy Bittové, v nichž je znát vliv lidových písní, ale které zároveň představují vrchol hudebního experimentu, a také novou kompozici Henryho Vegy.
Zdroj: Pražský komorní balet
Pražský komorní balet vystoupí v Městské knihovně v Praze
zprávy
Diskuze
Přidat komentářDIÁŘ PŘEDSTAVENÍ
prosinec 2019
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
25
Premiéra
Constellations III. My son is looking to the sun Markéta Vacovská, Miřenka Čechová Praha, Divadlo Ponec |
1
Louskáček, vánoční sen FIBS, Taneční centrum Praha - konzervatoř Taneční centrum Praha - konzervatoř Praha, Divadlo na Vinohradech Louskáček, vánoční sen FIBS, Taneční centrum Praha - konzervatoř Taneční centrum Praha - konzervatoř Praha, Divadlo na Vinohradech |
|||||
2
MARNÁ OPATRNOST, Severočeské divadlo Balet Severočeského divadla Ústí nad Labem, Severočeské divadlo
Premiéra
Kuře Anna Kukuczková Praha, Divadlo Kolowrat |
3
Kuře Anna Kukuczková Praha, Divadlo Kolowrat |
8
Louskáček, vánoční sen FIBS, Taneční centrum Praha - konzervatoř Taneční centrum Praha - konzervatoř Praha, Divadlo na Vinohradech Louskáček, vánoční sen FIBS, Taneční centrum Praha - konzervatoř Taneční centrum Praha - konzervatoř Praha, Divadlo na Vinohradech |
||||
15
Louskáček, vánoční sen FIBS, Taneční centrum Praha - konzervatoř Taneční centrum Praha - konzervatoř Praha, Divadlo na Vinohradech Louskáček, vánoční sen FIBS, Taneční centrum Praha - konzervatoř Taneční centrum Praha - konzervatoř Praha, Divadlo na Vinohradech |
||||||
18
Premiéra
Arytmie Konzervatoř Duncan Centre Praha, Konzervatoř Duncan Centre |
19
Premiéra
Arytmie Konzervatoř Duncan Centre Praha, Konzervatoř Duncan Centre |
22
Louskáček, vánoční sen FIBS, Taneční centrum Praha - konzervatoř Taneční centrum Praha - konzervatoř Praha, Divadlo na Vinohradech Louskáček, Moravské divadlo Olomouc Balet Moravského divadla Praha, Moravské divadlo Olomouc Louskáček, vánoční sen FIBS, Taneční centrum Praha - konzervatoř Taneční centrum Praha - konzervatoř Praha, Divadlo na Vinohradech Louskáček, Moravské divadlo Olomouc Balet Moravského divadla Praha, Moravské divadlo Olomouc |
||||
23 | 24 |
26
Louskáček, Moravské divadlo Olomouc Balet Moravského divadla Praha, Moravské divadlo Olomouc Louskáček, Moravské divadlo Olomouc Balet Moravského divadla Praha, Moravské divadlo Olomouc |
||||
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
NEJČTENĚJŠÍ
-
Velký šéf
glosy -
Lucia Kašiarová o Studiu Alta: „Když něco končí, něco nového začíná.“
rozhovory -
Vyjádření ke stažení článku Krize v Baletu Národního divadla
glosy -
Plzeňský Korzár se ztrácí v překombinovanosti
recenze -
Rozhovor se Zdeňkem Mládkem: „Lidé se mnohdy jen bojí nahlédnout pod pokličku.“
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 3 dny
Lucie Hayashi
Milá Jano,děkujeme za komentář i vaše povzbudivá slova. Novinářskému postoji i etice rozumíme, je tu ale ještě ten…
Vyjádření ke stažení článku Krize v Baletu Národního divadla
před 3 dny
Jana Bohutínská
Milý Josefe, nemějte mi za zlé, že celou "kauzu" bedlivě sleduji a tudíž jsem si s velkým zájmem přečetla i Vaše…Vyjádření ke stažení článku Krize v Baletu Národního divadla
před 3 dny
Jan Klen
Nevím, kolik je v Americe, Německu, Francii, Austrálii, Japonsku a jinde po světě baletních a podobných škol a kolik…Velký šéf
před 3 dny
Lucia Kašiarová
Ani ve snu by mně nenapadlo, že odhodláním a vírou skupiny lidí, je možné vybudovat prostor pro práci lidí v neziskovém…Lucia Kašiarová o Studiu Alta: „Když něco končí, něco nového začíná.“
před 4 dny
Daniela Machová
Kateřino, zapsaný spolek je jedním z typů nestátní neziskové organizace (např. vedle obecně prospěšné společnosti,…Lucia Kašiarová o Studiu Alta: „Když něco končí, něco nového začíná.“
před 4 dny
Kateřina Jírová
Jak se liší nestátní nezisková organizace od zapsaného spolku?Lucia Kašiarová o Studiu Alta: „Když něco končí, něco nového začíná.“
Karolína Hejnová
Milá Jano a všichni další zúčastnění,se zpožděním bych ráda uveřejnila několik poznámek k diskuzi, která se zde pod…
Lucia Kašiarová o Studiu Alta: „Když něco končí, něco nového začíná.“