Tanečnice Margit Novotná (rozená Rodovská, poprvé provdaná Janoušková) se narodila 4. srpna 1929 v Litoměřicích. Byla žačkou drážďanské konzervatoře. Své celoživotní angažmá strávila v divadle v Ústí nad Labem (1955–1985). Novotná se vyznačovala jako osobitá, temperamentní, všestranně vybavená tanečnice s širokým technickým, hereckým a výrazovým rejstříkem. Ztvárnila náročné role klasického i moderního repertoáru, jejímu naturelu nejvíce vyhovovaly jak komické postavy, tak dramaticky vypjaté hrdinky (Carmen, Lady Macbeth). Byla osobností a oporou ústeckého ansámblu od dob působení Pavla Šmoka. Z rozsáhlého repertoáru rolí jmenujme Uličnici v Plesu kadetů (1955), Marii v Bachčisarajské fontáně (1955), Koketu v Karnevalu (1958), Bardámu v Nové Odysseji (1960), Paní Měděné hory (1961) a Kateřinu (1963) v Kamenném kvítku, titulní role v Šípkové Růžence/Spící krasavici (1962), Svanildu v Coppélii (1962), Sari v Cestě bouře (1963), Danu ve Větru ve vlasech (1963), Odilii v Labutím jezeře (1965), titulní role v Giselle (1966) a Viktorce (1966), Dívku v Podivuhodném mandarínovi (1967), Zaremu v Bachčisarajské fontáně (1967), Mášenku v Louskáčkovi (1970), Královnu ve Sněhurce (1973), Smeraldinu ve Sluhovi dvou pánů (1974), Lady Macbeth v Macbethovi (1979) a mnoho dalších. Působila též pedagogicky a choreograficky, zejména na počátku své kariéry, připravovala choreografie pro ochotnické soubory, vyučovala v baletní škole v Litoměřicích a ústeckém divadle. Byla manželkou tenoristy ústecké opery Jaroslava Novotného. Margit Novotná zemřela 12. července 1995 v Ústí nad Labem.
Zdroj:
HOLEŇOVÁ, Jana. Český taneční slovník: tanec, balet, pantomima. Praha: Divadelní ústav, 2001. ISBN 80-7008-112-0.
Před devadesáti lety se narodila Margit Novotná
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Milan Sládek, průkopník slovenské pantomimy
zprávy -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Scales - Taneční performance, která zkoumá propojení člověka a technologií
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 6 dny
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 6 dny
Petr K.
To je dost trapný pokus otočit co jsem napsal přesně naruby. Realita je, že svět je přeplněn zajímavým obsahem a kdo se…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 6 dny
Roman Zotov-Mikshin
Jojo… znáte ten vtip?Starý včelař umírá a všichni blízcí jsou kolem něho a ptají se: ty jsi tak starý a moudrý, řekni…
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 6 dny
Petr K.
On tenhle pohled na kritiku občas bývá prezentován jako konec umělecké kritiky, protože krom jiného znamená, že recenze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 7 dny
Roman Zotov-Mikshin
Preference, vkus recenzenta tím pádem přináší obrovské omezení samotné kritice - dekódování umění probíhá jen skrze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 7 dny
Petr K.
Mně tahle debata přišla jako naprosto prototypická vzhledem k situaci na české současné scéně. Vzhledem k ohlasu, který…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
pierrot_le_fou
Romane, moc díky za tu první reakci. Cením si na ní zejména toho, že se pokouší otevřít prostor k rozmluvě o věci jako…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr