Merta byl všestranným tanečníkem s lehkým skokem. Uplatnil se zejména v charakterních a dramatických rolích, jmenujme například: Andrij v Tarasi Bulbovi (1963), Milenec ve Fantastické symfonii (1963), Kavalír ve Spící krasavici (1964); v Baletu Praha tančil sóla ve Freskách (1964), Klasické symfonii (1964), Milence v Rossinianě (1964), Lékaře, Pilota a Oběť v Hirošimě (1964), Apače v Podivuhodném mandarinovi (1964); v Národním divadle v Praze Vojína v Šeherezádě, Přítele Franze v Coppélii a Ševce v Popelce (1965), Psa ve Z pohádky do pohádky (1968) či Přítele Ferchada v Legendě o lásce (1969).
Byl také obsazován do tanečních rolí v činoherním a operním repertoáru: Klaun v Životě prostopášníka (1972), Lev v Středem země do Afriky (1976), Čert ve Z mrtvého domu (1977), ve scéně komediantů a ve Skočné v Prodané nevěstě (1982) a mnoho dalších. Natočil řadu rolí v televizních snímcích, ztvárnil například Obžeru a Řemeslníka v Doře (1981) či Plavčíka v Horku (1984).
Jiří Merta zemřel 1. prosince 1998 v Praze.
Zdroj: HOLEŇOVÁ, Jana. Český taneční slovník: tanec, balet, pantomima. Praha: Divadelní ústav, 2001. ISBN 8070081120.
Před osmdesáti lety se narodil Jiří Merta
Tanečník Jiří Merta se narodil 28. srpna 1940 v Praze. V roce 1960 absolvoval pražskou Taneční konzervatoř. Vystřídal několik angažmá: Československý státní soubor písní a tanců (1954/55), Armádní umělecký soubor Víta Nejedlého (1956–1962), baletní soubor divadla v Brně (1962–1964) a Studio Balet Praha (1964/65). Nejdéle působil v Národním divadle v Praze (1965–1989) a souběžně do roku 1986 v Laterně magice.
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 34 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 36 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 37 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 38 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 52 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 54 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?