Premiéra Cikánské rapsodie na Nové scéně ND
zprávy
„A cikáni se na sebe podívali, starý první houslista začal hrát… druhé housle jej doprovodily, pak cimbál… a nakonec basa ukostřila tu cikánskou rapsodii i blues… a najednou jsme se hudbou vrátili nazpátek do cikánských pravých nebes, někam do cikánského dávnověku… byla tu Rhapsody in blue… hudba obalovaného tónu… byl to jakýsi rozhovor dvou houslí, cimbálu a basy před Bohem…cikáni zvážněli a jizba se stala kaplí sboru zasvěcených blažených, kteří hovoří hudbou…,“ cituje autor hudby a scénáře, Jiří Korman, úryvek z Hrabalovy prózy, která ho inspirovala k vytvoření Cikánské rapsodie.
Cikánská rapsodie je tvořena deseti obrazy, o kterých Hrabal hovořil s Jiřím Kormanem, když spolu sedávali v hospodě. Pohybuje na hranici mezi skutečností a představami. Divák inscenaci uvidí očima Bohumila Hrabala, v jehož hlavě se rozehrávají obrazy na motivy z romského prostředí, z prostředí hospod i vykřičených domů. Romové v inscenaci symbolizují touhu po volnosti a svobodě. Představení je netypické také tím, že v něm vystupují romští i neromští, profesionální i neprofesionální umělci. Téma má obecnější přesah k tématu osobní svobody.
Romský hudebník a skladatel Jiří Korman spolupracoval s mnoha umělci (V. Třešňák, D. Koller, M. Kocáb, M. Kubišová a další). Věnuje se scénické a filmové hudbě (D. Klein, T. Vorel, A. Krob, V. Michálka, B. Rychlík). V současné době působí jako pedagog na pražské DAMU, na které se umělecky seznámil i s režisérkou Cikánské rapsodie Danou Račkovou. Později spolu založili občanské sdružení Evropské centrum romské hudby v Praze.
„Málokdo vidí v obyčejných lidech tak velkou výzvu pro pochopení všeho podstatného jako Hrabal. Ta jeho schopnost vidět poezii tam, kde ostatní vidí opak, je zásadní pro mě jako čtenáře, ale také je klíčová pro celou inscenaci Cikánská rapsodie,” říká Dana Račková, režisérka incenace, která se věnuje režii alternativních hudebních a site specific projektů. Hudbě se věnuje nejen jako režisérka, ale také jako zpěvačka – zpívala ve slovenské Lúčnici, vede vokální kvarteto Milánosz. Ke spolupráci na specifických pohybových obrazech si přizvala choreografa Davida Rysku.
V hlavních rolích se představí Hedvika Řezáčová, Aida Mujačič, Ingrid Mikshina, Vladislav Polívka, Milan Horváth a Milan Demeter. Roli Bohumila Hrabala ztvární Petr Drholec. Obrazy budou doprovázeny živou romskou hudbou v podání Alana Sarkozyho, Radka Siváka a Jiřího Kormana.
Občanské sdružení Evropské centrum romské hudby v Praze založil v Praze v roce 2011 Jiří Korman. „V současné době převažuje tendence vnímat romskou kultur jako kulturu, která jen paralelně existuje vedle kultury evropské. Naším cílem je poukázat na fakt, že oddělenost těchto dvou kultur je pouze zdánlivá, a připomenout, že evropskou a romskou kulturu spojuje a nadále bude spojovat život ve společném prostoru,“ přibližuje cíle sdružení jeho zakladatel. Zdroj: ECRH
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 40 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 42 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 43 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 44 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 58 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 60 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?