Premiéra inscenace Family v podání Cirku La Putyka již zítra na Jatkách78
zprávy
V představení Family uvidí diváci hodně párové a pozemní akrobacie. Tvůrci využívají toho, že zde vystupuje mnoho akrobatů, kteří mohou vyhazovat do vzduchu a stát si na ramenou. Poprvé v historii souboru se také na scéně objeví cirkusový prvek nazvaný „ikarian games“, kdy herec, který leží na zádech, má zvednuté nohy a na nich točí akrobatku v různých saltech. „Těch disciplín je skutečně hodně, ale nepůjde o oddělená cirkusová čísla. Akrobacie se prolíná s divadelní situací a taneční choreografií, což byl u tohoto představení můj záměr,“ vysvětluje Rosťa Novák mladší.
Choreografie se ujal Thomas Steyaert, bývalý člen belgického souboru Ultima Vez, autorem scény je Hynek Dřízhal, o kostýmy a make-up se postarala Kristina Záveská, projekce vytvořil Jakub Jelen a technickým režisérem se stal Mathieu Grégoire.
Právě ve spolupráci s ním vznikla řada netradičních rekvizit, které akrobati v představení využívají. „V průběhu zkoušení jsem totiž zjistil, že tam dlouho ten nový cirkus nevidím. Před prázdninami jsem tak musel hercům říci - já se vám omlouvám, zatím tam není,“ líčí Rosťa Novák. „Uvědomil jsem si, že nejdříve musíme uchopit téma rodiny, a pak teprve hledat možnosti, jak ho vyprávět cirkusovými technikami. Vyjít ze scénografie, kterou tvoří stůl, židle a domeček. A najednou se v diskuzi s Mathieuem vynořily rekvizity, které jsem nikde jinde neviděl,“ říká Rosťa. Například teeterboard vyrobený z desky stolu, na kterém díky šířce mohou skákat čtyři lidé najednou. Nebo trampolína, která je speciálně upravená pro skoky Rosťova syna Matyáše. Po uřezání nohou se z klasické pevné trampolíny stane mobilní, kterou drží deset herců. „Můžeme s ní pohybovat, měnit úhly, což je na jedné straně výhoda. Na straně druhé je to nepříjemné pro skákajícího a samotné skoky hodně bolí ty, kteří trampolínu drží. Je to nebezpečné, a proto jsme okolo toho měli řadu technických schůzek. Pro mě je ale důležité, že tento obraz jde po smyslu představení, že jde o rodinu, která je pohromadě a člověk na ní závisí,“ vysvětluje Rosťa Novák. Nové pohyby od performerů také vyžaduje hrazda, která má podobu zavěšeného rámu od stolu. „Pro stoje na rukou využíváme stůl, židle i těla herců, pro neobvyklou vzdušnou akrobacii pak velký ocelový strom, symbol lesa i rodiny, který je vzadu na scéně,“ vypočítává Novák.
V představení účinkují tři generace umělců ve věku od 10 do 67 let. “Kromě zahraničních a domácích akrobatů z projektu Analog nebo z jiných našich představení zde vystoupí také moji rodiče, kteří divadlem žijí celý život. A také můj syn, který do nového cirkusu vyrostl a nedávno skočil své první dvojné salto. Projektem Family jsem spojil dohromady svou uměleckou rodinu s tou osobní,” říká Rosťa Novák. Podobné spojení je pro něj citlivé téma. „Na první zkoušce jsem hercům řekl - toto je Rosťa a Anna. Nesmím jim nyní říkat tati a mami, to by nefungovalo,“ vysvětluje režisér. „Oni jsou v představení ne proto, že jde o moje rodiče či syna. Účinkování v projektu jsem nabídl všem lidem, kteří souborem prošli za pět let. Žádného staršího herce a herečku jsme neměli a já jsem tuto generaci potřeboval. Na druhé straně, syn Matyáš na trampolíně skáče mnohem lépe než já, má už takové dovednosti, že může vystoupit na veřejnosti,“ dodává Rosťa Novák. V představení se tak potkávají obě generace ne jako děda Rosťa a vnuk Matyáš, ale jako děda a vnuk obecně. „Samozřejmě díky rodinné spřízněnosti cítíme mnohem větší odpovědnost, protože to tomu druhému nechceme zkazit,“ říká Rosťa.
Inscenace nemá podle režiséra lineární příběh, spíše by měla diváky vést k pocitu, zamyšlení, zastavení. „My neříkáme, jestli rodina je v této době špatně nebo dobře, co je na ní dobře, co je na ní špatně. My chceme, aby se člověk zastavil a řekl si, jestli by třeba neměl něco udělat jinak. Že rodina je pevný, ale zároveň křehký organismus, o který je potřeba pečovat.“ A na rozdíl od předchozího temného představení Dolls tentokrát půjde o velmi odlehčenou, někdy i úsměvnou podívanou. „I když jde o vážné téma, nechceme, aby se v něm diváci utápěli,“ uzavírá Rosťa Novák.
Představení Family tvoří první a nejrozsáhlejší část připravované trilogie. Na pražskou inscenaci naváže v únoru 2016 premiéra projektu Roots v berlínském kabaretním a varietním divadle Chamäleon. V něm odehraje Cirk La Putyka do srpna přes 180 repríz. Na podzim 2016 pak bude mít na Jatkách78 premiéru poslední část trilogie, duet Black Black Woods, který budou pro Rostislava Nováka mladšího a jeho otce Rostislava Nováka staršího režírovat Linda Kapetanea a Jozef Fruček.
Předprodej vstupenek na představení Family probíhá v síti Ticketportal a na pokladně Jatek78. S ohledem na název a téma představení jsou k dispozici speciální rodinné vstupenky nejen na chystaná odpolední představení.
Teaser k představení: https://www.youtube.com/watch?v=OyY3LDPS8hI
Více informací na: www.laputyka.cz, www.jatka78.cz a www.vsechnacest.cz.
Zdroj: ArtsMarketing.CZ
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Milan Sládek, průkopník slovenské pantomimy
zprávy -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Scales - Taneční performance, která zkoumá propojení člověka a technologií
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 6 dny
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 6 dny
Petr K.
To je dost trapný pokus otočit co jsem napsal přesně naruby. Realita je, že svět je přeplněn zajímavým obsahem a kdo se…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 6 dny
Roman Zotov-Mikshin
Jojo… znáte ten vtip?Starý včelař umírá a všichni blízcí jsou kolem něho a ptají se: ty jsi tak starý a moudrý, řekni…
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 6 dny
Petr K.
On tenhle pohled na kritiku občas bývá prezentován jako konec umělecké kritiky, protože krom jiného znamená, že recenze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 7 dny
Roman Zotov-Mikshin
Preference, vkus recenzenta tím pádem přináší obrovské omezení samotné kritice - dekódování umění probíhá jen skrze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 7 dny
Petr K.
Mně tahle debata přišla jako naprosto prototypická vzhledem k situaci na české současné scéně. Vzhledem k ohlasu, který…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
pierrot_le_fou
Romane, moc díky za tu první reakci. Cením si na ní zejména toho, že se pokouší otevřít prostor k rozmluvě o věci jako…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr