Již za necelé dva týdny se bude konat premiéra multimediální inscenace Opravdoví, která spojí 300 kilometrů vzdálená místa do jednoho uměleckého díla. Bude se jednat o první a jediné uvedení takzvaného Networked Performance mezi českými divadly. Představení proběhne 26. září 2018 v Moving Station v Plzni a zároveň v divadle UFFO v Trutnově. Inscenace, která je fúzí současného tance, hudby a nejnovějších technologií přinese témata, jako jsou příslušnost k místu, opravdovost, přenos informací, jejich zkreslování a vnímání.
Na jevišti pozorujeme performera a jeho přítomnost je znásobena anebo naopak konfrontována s děním na plátně. Nepromítá se však přednatočený film, do divadla v Trutnově vstupuje simultánní dění z Plzně a naopak. Kdo je ve světě obývaném přítomnými, vzdálenými i virtuálními aktéry tím Opravdovým a dá se to vůbec určit?
„Zajímá mě, jaký vztah si jako pozorovatel vytváříme k osobám přenášeným skrz média. Jak naše pozornost putuje od fyzicky přítomného dění k obrazovkám a projekčním plátnům a zpět. Baví mě zkoumat, co a kdo vytváří naši realitu a kolik ta má vrstev,“ objasňuje inspiraci choreografka projektu Jana Bitterová.
Ian Biscoe, spoluautor konceptu a zároveň autor scénografie a technologického řešení, popisuje dimenze, které představení přinese: „V Networked Performance se prostor diváků i umělců rozšiřuje za hranice divadla, přesahuje do druhé zúčastněné lokality a obsahuje meziprostor, který se rozprostírá mezi vzdálenými místy a spojuje je. Vzniká jedno velké a rozmanité jeviště skládající se z různých geograficky vzdálených míst i virtuálních světů, je místem setkávání, konfrontace i imaginace.“
V mezinárodním uměleckém týmu inscenace působí vedle autorského dua – Jany Bitterové a původem Angličana Iana Biscoe – také hudební skladatel George De Decker (BE), performer Roman Zotov-Mikshin (RU) a tanečnice Helena Šťávová Ratajová (CZ).
Jana Bitterová a Ian Biscoe, sdruženi pod značku MovementTouch, doposud působili převážně v zahraničí, kde vytvořili jakožto představitelé specifického žánru Networked Performance řadu projektů, a spojili tak umělce a diváky napříč zeměmi i kontinenty do společných představení. Spolupracovali s New World Symphony v Miami, The Royal Danish Academy of Music v Kodani či Royal College of Music v Londýně. Propojili do jednoho díla například hudebníky a tanečníky v Barceloně, Kodani a Londýně (Longing for the Impossible, 2017) anebo umožnili společné (networked) představení umělců kubánského původu v Miami a tanečníků v Havaně, kteří jinak kvůli omezené svobodě pro překročení hranic Kuby téměř ztratili kontakt (Bridge to Everywhere, 2016).
Networked Performance kombinuje múzická umění, v tomto případě hlavně současný tanec, s neobvyklými scénografickými řešeními a dramaturgickými postupy, pomocí kterých je vystavěno dílo sestávající z dění v několika lokalitách zároveň. Autoři využívají nejnovějších IT technologií, které umožňují spojení mezi lokalitami s minimálním zpožděním zlomku sekundy.
Zdroj: MovementTouch
Premiéra multimediálního projektu Opravdoví
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
úhel pohledu -
Andrea Opavská o nové životní etapě: „Je velmi bolestné, když se vás někdo zeptá: A co budeš dělat, až skončíš?“
podcasty -
Příliš mnoho Louskáčka?
úhel pohledu -
Nikola Márová, portrét primabaleríny – Čekání na Julii
recenze -
Nina Vangeli v rozhovoru s Miřenkou Čechovou: Každé tělo je genderově odlišné a zároveň univerzální
podcasty
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 3 dny
petram
Škola, jejíž absolventi nemohou sehnat práci nejen v zahraničních souborech, ale ani v těch našich, určitě není…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
před 3 dny
Jana Hanušová
Dobrý den,byla jsem 30 let pedagogem tance na DAMU, absolvovala jsem Hamu taneční pedagogiku. Paní profesorka Pásková…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
před 3 dny
J.K.
Úhel pohledu? Rozhodně bych nehledala chybu na straně Baletní přípravky. Děti, které prošli BPND si sebou do života…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
před 3 dny
Jana Jodasová
Dovolte, abych se vyjádřila k výše uvedenému článku. Baletní přípravka existuje více než 50 let a stojí za ní velký kus…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
před 3 dny
Anonym
A není nepřijetí na konzervatoř někdy spíš vysvobození, než nutná frustrace?Není někdy lepší, když nepřijatý uchazeč…
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
před 17 dny
Mitko
líbil se nám tanec i ztvárněníaktuální příběh
dobře že tanci na špičkách
moderny máme dost
Tramvaj do stanice Touha – Setkání s žijící legendou
Jaroslav Slavický
ÚHEL POHLEDUTak zase reakce jedné zklamané matky! Je třeba ocenit, že se dokonce podepsala, na rozdíl od těch…
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří