Premiéra v Ostravě již pozítří: Barocco & Carmina Burana
zprávy
Pro dílo Barocco si choreograf Jacek Przybyłowicz zvolil geniální hudbu Johanna Sebastiana Bacha. V symbióze s ní vznikla choreografie inspirovaná duchem barokní doby, v autorově interpretaci mají obrazy na scéně odkrývat vztahy mezi oživeným reliéfem barokních figur: „Mám strašně rád barokní umění a na hudbě tohoto období jsem víceméně závislý. Baroko je jedním z nejzajímavějších období dějin umění – nejen úžasnou hudbou, velkolepou architekturou nebo významným posunem v dějinách tance,“ říká polský choreograf.
Carmina Burana bavorského skladatele Carla Orffa patří k nejhranějším skladbám 20. století. Orff použil anonymní německé, francouzské a latinské texty z konce 13. století, líčící smutnou i veselou podobu lásky, stížnosti na zkaženost světa a zkázu dobrých mravů. Osud a štěstí jsou zosobněny římskou bohyní Fortunou, bohyní náhody, personifikací naděje ve vítězství dobra a zosobnění nevypočitatelnosti života. Osudové kolo štěstí je symbolem vzestupů a pádů v životě lidí i ve vztazích mezi mužem a ženou. „Vidím, že tanečníci jsou odhodlání vydat ze sebe to nejlepší,“ dodává před premiérou choreograf Youri Vàmos.
V hlavních rolích se představí mj. Chiara Lo Piparo, Brígida Pereira Neves, Olga Borisová-Pračiková, Zuzana Majvelderová, Barbora Šulcová, Giordano Bozza, Jan Krejčíř, Rei Masatomi, Koki Nishioka, Peter Ondrka, Vladimír Vašků, demisólista Baletu Národního divadla Praha Veaceslav Burlac a další. Na inscenaci se podílí pod taktovkou Marka Prášila operní sbor NDM, sólisté, hosté opery NDM a vůbec poprvé v historii v NDM vystoupí držitel nejvyššího ocenění Evropské unie umění v oblasti operního zpěvu Zlatá Europea barytonista Filip Bandžak. Součástí choreografie Barocco jsou vstupy Markéty Kubínové na violoncello.
Taneční workshop Mystická erotika baroka
Ve dnech 16. a 17. 1. 2015 proběhne ve foyer Divadla Jiřího Myrona společný pohybový workshop tanečníků baletního souboru NDM a studentů Janáčkovy akademie múzických umění pod vedením šéfky baletu Lenky Dřímalové. Společným výchozím bodem bude 17. ledna premiérovaná choreografie Barocco inspirovaná duchem barokní doby. Workshop bude ukončen 17. ledna v 17.30 hodin ve foyer DJM site-specific happeningem s živou hudbou (violoncello Markéta Kubínová) nejen pro diváky 2. premiéry inscenace Barocco & Carmina burana. Youri Vàmos, úspěšný a plodný choreograf, je rodákem z Budapešti. Jako absolvent maďarské Státní baletní školy získal sólové angažmá v Maďarské státní opeře; posléze byl prvním sólistou v Bayerische Staatsoper München. Po ukončení sólové taneční kariéry, během níž hostoval v Evropě, USA i Japonsku, se vydal na cestu choreografické tvorby. Šéfoval baletu v Dortmundu, Bonnu nebo Basileji, zvlášť významná je jeho třináctiletá éra v baletu Deutsche Oper am Rhein (Düsseldorf). Je autorem nových verzí klasických romantických baletů (Labutí jezero, Louskáček, Sen noci svatojánské, Spící krasavice ad.), zároveň je také autorem nových baletních titulů (např. Lucidor a Arabella, Julien Sorel, Případ Othello, Carmina burana). Youri Vámos nastudoval několik titulů s balety pražského a brněnského Národního divadla. S Národním divadlem moravskoslezským spolupracuje poprvé.
Jacek Przybyłowicz je polský tanečník a choreograf. Je absolventem Státní baletní školy a Hudební akademie ve Varšavě. Po čtyřech letech v sólovém angažmá Teatru Wielkiego ve Varšavě působil více než 10 let v zahraničí jako tanečník – především v izraelském souboru KCDC (Kibbutz Contemporary Dance Company, 1994–2001), s nímž procestoval celý svět. Už od přelomu 80. a 90. let se věnuje také choreografii
– ať už v Polsku (Teatr Wielki ve Varšavě), nebo zahraničí (KCDC, Dance Extentions 2002, Lambros Lambrou Dance Company, Balet ND Brno, Pražský komorní balet aj.). V roce 2002 se vrátil do Polska a začal spolupracovat mj. s Polskim Teatrem Tańca (Naszyjnik gołębicy, Barocco, Jesień – Nuembir), poté byl pět let zástupcem ředitele baletu Teatru Wielkiego v Poznani. Jako choreograf spolupracoval a spolupracuje s mnoha dalšími polskými i evropskými divadly a tanečními festivaly (inscenace Pieśń o nocy, Alpha Kryonie Xe, Sono nero ad.). Věnuje se také tanečně-pedagogické činnosti. S Národním divadlem moravskoslezským spolupracuje jako inscenátor také poprvé. Zdroj: NDM
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 35 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 37 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 38 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 39 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 53 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 55 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?