Přenos baletu Giselle Petera Wrighta z Královského baletu v Londýně

Přenos baletu Giselle Petera Wrighta z Královského baletu v Londýně

Přenos baletu Giselle Petera Wrighta z Královského baletu v Londýně

Peter Wright nastudoval Giselle pro různé soubory a společnosti již patnáctkrát. V rámci cyklu Balet v kině bude v přímém přenosu uvedena jeho verze z Královského baletu v Londýně 6. dubna 2016 v pražském v Biu Oko a dále pak např. v Šumperku, Semilech, Sušici, Hradci Králové, Ostravě, Uherském Hradišti a dalších městech. V roli Giselle vystoupí Marianela Nuñez, Alberta ztvární Vadim Muntagirov a Myrthu Itziar Mendizabal.
„Giselle byla poprvé uvedena v Paříži v roce 1841 a doposud zůstává jedním ze stěžejních děl klasického baletního repertoáru. Ačkoliv choreografie i výprava doznaly za ta léta řady změn, podstata Giselle zůstává neměnná. Inscenace Petera Wrighta pro soubor Královského baletu vychází z klasické verze Mariuse Petipy (jenž upravil původní choreografii Julese Perrota a Jeana Coralliho), která byla poprvé uvedena v Petrohradě roku 1884,“ dodávají organizátoři přenosu.
„Vůdčí charaktery – a Giselle obzvlášť – jsou natolik úchvatné příklady klasického baletu, že neznám nikoho, kdo by je nechtěl nastudovat,“ podotýká Peter Wright. Jeho vlastní tvůrčí vizi formovala primabalerína Galina Ulanovová, jejíž interpretaci Giselle zhlédl v polovině 50. let, kdy baletní soubor Velkého divadla poprvé navštívil Londýn.
Wright v rozhovoru pro Daily Telegraph vyjádřil, že „důležité je, aby příběh i postavy byly uvěřitelné.“ „Vzhledem k tomu, že příběh čerpá ze starogermánské pověsti o dívkách, které když zemřou neprovdány, stanou se poté vílami a utancovávají pocestné k smrti, se Wrightova slova o uvěřitelnosti postav mohou jevit jako lehce ironická, ale není tomu tak. Právě na charakteru obyčejné venkovské dívky, již zhrzená láska dohnala k šílenství a v náruč smrti, aby poté v novém zásvětním životě tuto lásku sama ochránila, postavil Wright svoji taneční studii lidského chování, emocí i sociální a osudové předurčenosti. A na přerodu člověka z masa a kostí v nadpozemskou bytost a ostrém kontrastu dvou zcela odlišných světů – onoho reálného a onoho mýtického – ukázal rozmanitost i sílu baletního umění,“ říkají organizátoři.
„Třebaže je Giselle založena na klasickém baletu, obě dějství se vůči sobě navzájem ocitají v natolik rozdílných tanečních formách, že jde o velkolepou tvůrčí výzvu, již ocení jak tanečníci na jedné, tak publikum na druhé straně,“ dodává Wright.

Kdy a kde:
6. dubna od 20:15 – přímý přenos
Praha – Bio Oko
Semily – kino Jitřenka
Žďár nad Sázavou – kino Vysočina
Ostrava – minikino
Rýmařov – kino
Hradec Králové – Bio Central
Šumperk – kino Oko
Vsetín – kino Vatra
Uherské Hradiště – kino Hvězda
Říčany – kino Na Fialce
Česká Třebová – kino Svět
Sušice – kino Sirkus

10. dubna od 17:00 – záznam
Jablonec nad Nisou – kino Radnice

Více informací na www.baletvkine.cz

Zdroj: Balet v kině

Témata článku

Tanec

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

květen 2019

Po Út St Čt So Ne
29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: