Přenos baletu Giselle Petera Wrighta z Královského baletu v Londýně
zprávy
„Giselle byla poprvé uvedena v Paříži v roce 1841 a doposud zůstává jedním ze stěžejních děl klasického baletního repertoáru. Ačkoliv choreografie i výprava doznaly za ta léta řady změn, podstata Giselle zůstává neměnná. Inscenace Petera Wrighta pro soubor Královského baletu vychází z klasické verze Mariuse Petipy (jenž upravil původní choreografii Julese Perrota a Jeana Coralliho), která byla poprvé uvedena v Petrohradě roku 1884,“ dodávají organizátoři přenosu.
„Vůdčí charaktery – a Giselle obzvlášť – jsou natolik úchvatné příklady klasického baletu, že neznám nikoho, kdo by je nechtěl nastudovat,“ podotýká Peter Wright. Jeho vlastní tvůrčí vizi formovala primabalerína Galina Ulanovová, jejíž interpretaci Giselle zhlédl v polovině 50. let, kdy baletní soubor Velkého divadla poprvé navštívil Londýn.
Wright v rozhovoru pro Daily Telegraph vyjádřil, že „důležité je, aby příběh i postavy byly uvěřitelné.“ „Vzhledem k tomu, že příběh čerpá ze starogermánské pověsti o dívkách, které když zemřou neprovdány, stanou se poté vílami a utancovávají pocestné k smrti, se Wrightova slova o uvěřitelnosti postav mohou jevit jako lehce ironická, ale není tomu tak. Právě na charakteru obyčejné venkovské dívky, již zhrzená láska dohnala k šílenství a v náruč smrti, aby poté v novém zásvětním životě tuto lásku sama ochránila, postavil Wright svoji taneční studii lidského chování, emocí i sociální a osudové předurčenosti. A na přerodu člověka z masa a kostí v nadpozemskou bytost a ostrém kontrastu dvou zcela odlišných světů – onoho reálného a onoho mýtického – ukázal rozmanitost i sílu baletního umění,“ říkají organizátoři.
„Třebaže je Giselle založena na klasickém baletu, obě dějství se vůči sobě navzájem ocitají v natolik rozdílných tanečních formách, že jde o velkolepou tvůrčí výzvu, již ocení jak tanečníci na jedné, tak publikum na druhé straně,“ dodává Wright.
Kdy a kde:
6. dubna od 20:15 – přímý přenos
Praha – Bio Oko
Semily – kino Jitřenka
Žďár nad Sázavou – kino Vysočina
Ostrava – minikino
Rýmařov – kino
Hradec Králové – Bio Central
Šumperk – kino Oko
Vsetín – kino Vatra
Uherské Hradiště – kino Hvězda
Říčany – kino Na Fialce
Česká Třebová – kino Svět
Sušice – kino Sirkus
10. dubna od 17:00 – záznam
Jablonec nad Nisou – kino Radnice
Více informací na www.baletvkine.cz
Zdroj: Balet v kině
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 35 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 37 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 38 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 39 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 53 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 55 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?