Přímý přenos baletního představení z Paříže: Coppélie
zprávy
Po březnovém přenosu Dona Quichota z moskevského Bolšoje, mistrovské ukázce ruské školy, mohou diváci tentokrát vidět typický francouzský balet – emblematický titul repertoáru Pařížské opery. Coppélie má v Paříži svůj pomyslný „domov“. Již od světové premiéry v Pařížské opeře v roce 1870 v choreografii Arthura Saint-Léona je trvalou součástí jejího repertoáru a těší se ohromné a neutuchající popularitě. Role Swanildy je považována za jednu z technicky nejnáročnějších rolí klasického repertoáru. Hudba Léo Delibese byla ve své době natolik populární, že inspirovala P.I.Čajkovského k rozhodnutí psát hudbu pro balet.
Verze Patrice Barta se odklání od tradičního komediálního příběhu o oživlé loutce z dílny podivínského samotáře Coppélia, která zmate city mladíka Franze, a vrací se hlouběji k původní literární předloze baletu – povídkám E. T. A. Hoffmanna, na základě kterých Bart psychologicky propracoval hlavní charaktery. Patrice Bart společně s designérem Eziem Toffoluttim tak vytvořil dílo, které má mnohem blíže k fantastickým Hoffmannovým povídkám než k úsměvnému komediálnímu baletu, jak jej běžně známe. Hrou s iluzí vytváří v baletu mysteriózní a znepokojivou atmosféru.
Patrice Bart, choreograf verze z roku 1996, kterou v přenosu uvidíme, je baletním mistrem Pařížské opery. Vzhledem k jeho pozici baletního mistra, který vede každodenní tréninky souboru, jej můžeme považovat za strážce tanečního stylu Pařížské opery. Diváci přenosů již mohli vidět jeho choreografii Malá tanečnice Edgara Degase v červenci 2010. Celý jeho život je spjat s Pařížskou operou, její baletní školu začal navštěvovat už v roce 1957.
Role dívky Swanildy se ujme Dorothée Gilbert, mladá tanečnice povýšená mezi étoiles – hvězdy v roce 2007, která vyniká typicky francouzskou rafinovanou elegancí. V roli jejího milého Franze se můžeme těšit na Mathiase Heymanna, vyhlášeného pro vysoké, lehké skoky. Mathias získal svůj vztah k tanci jako dítě vyrůstající v Africe mezi lidovými rytmy. Role tajemného Coppélia se ujme José Martinéz, kterého diváci přenosů mohli vidět mimo jiné také jako prince v Labutím jezeře.
Balet Pařížské opery
Balet Pařížské opery bývá považován za světovou kolébku baletu, je nejstarším baletním souborem na světě, který odvíjí svou tradici od roku 1661. Balet Pařížské opery je dodnes na úplné špičce mezi světovými baletními soubory, navíc s osobitým francouzským stylem vybroušeným tradicí. Soubor pod vedením umělecké ředitelky Brigitte Lefèvre je výjimečný schopností těžit maximum ze své bohaté tradice, a zároveň být umělecky progresivní a otevřený modernímu umění, které posunuje hranice žánru. Mezi tzv. étoile – hvězdy souboru patří nejlepší tanečníci na světě jako například José Martinéz, Agnès Letestu, Isabelle Ciaravola, či Karl Paquette.
O projektu Balet v kině
Přímé přenosy Baletu Pařížské opery a Bolšoj baletu z Moskvy kombinují špičkové taneční umění s nejmodernějšími technologiemi. HD (High Definition) je akronym pro vysoké obrazové rozlišení, které svou kvalitou daleko převyšuje kvalitu formátu DVD. Zvuk je přenášen v prostorovém šestikanále 5.1. První přenos Baletu Pařížské opery se uskutečnil v prosinci 2009. První sezóna baletních přenosů byla zahájena v červenci 2010 přenosem představení Malá tanečnice Edgara Degase. V současnosti na projektu participuje několik kin v České a Slovenské republice. Jsou to kina v Praze, Zlíně, Děčíně, Teplicích, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Lounech, Ostravě a Banské Bystrici, Chebu a Olomouci.
Držitelem licence na přímé přenosy z Baletu Pařížské opery a Bolšoj baletu z Moskvy do České republiky je distribuční společnost Aerofilms.
Vstupné od 300 Kč.
Česká a slovenská kina participující na přenosu Coppélie:
Praha, Kino Světozor: www.kinosvetozor.cz
České Budějovice, Kino Kotva: www.kinokotva.cz
Ostrava, Dům kultury: www.dkmoas.cz
Zlín, Velké kino: www.velkekino.cz
Olomouc, Kino Metropol: www.olomouckakina.cz
Teplice, Kino Sněžník: www.kinosneznik.cz
Louny, Kino Svět: www.kinolouny.cz
Jablonec nad Nisou, Kino Radnice: www.kinajablonec.cz
Banská Bystrica, Europa Cinemas: www.europacinemas.sk
BALET PAŘÍŽSKÉ OPERY
=========
Coppélie
Choreografie: Patrice Bart
Hudba: Léo Delibes
Pondělí 28. března 2011 v 19:30 (živě)
Děti ráje
Choreografie: José Martinez
Hudba: Marc-Olivier Dupin
Sobota 9. července 2011 v 19:30 (živě)
BOLŠOJ BALET
=========
Coppélie
Choreografie: Sergej Vicharev
Hudba: Léo Delibes
Neděle 29. května 2011 v 16:45 (živě) Zdroj: Aerofilms
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zdeněk Prokeš o tanci za katrem: Vězňů jsem se na nic neptal, pracovali jsme jako na sále
podcasty -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Slunečník, Měsíčník a Větrník s humorem a bláznivou nadsázkou
recenze -
Tanec Valmez 2024 vzdělával i burcoval sociálními tématy
reportáže -
Temporary Collective přichází s novým formátem, ve kterém nechá prožít tanec i své publikum
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 9 dny
Helena Kazárová
Detaily o sporu Nikolské s Remislavským lze najít v mé diplomové práci na AMU z roku 1983 "Balet Národního divadla v…Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
před 34 dny
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva
před 34 dny
Adéla
Byla jsem na přestavění R.I.E. a byla jsem naprosto nadšená, proto jsem i nadšení očekávala od Hey, Earth! Omlouvám se…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 36 dny
Divak hey earth
Naprosto nerozumim co je tohleto ale nejenom ze je to ztrata casu ale jeste vas to stoji penize prosim nechodte na to…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 36 dny
Maximalismus
Taneční obor střední odborné školy ad hoc Pražská taneční konzervatoř může slavit pouze desetileté výročí…Vedoucí Pražské taneční konzervatoře Bayerová o otevřenosti a tvorbě bezpečného prostředí: „Děti musí do školy chodit rády“
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?