Přímý přenos Zimní pohádky Christophera Wheeldona

Přímý přenos Zimní pohádky Christophera Wheeldona

Přímý přenos Zimní pohádky Christophera Wheeldona

Balet v kině chystá další přímý přenos do českých kin. Tentokrát půjde o balet choreografa Christophera Wheeldona na motivy Williama Shakespeara, Zimní pohádka. Přímý přenos z Královské opery v Londýně nabídnou česká kina v Praze, Brně a Kopřivnici 28. dubna. Převést Shakespearovu Zimní pohádku do nového celovečerního baletního opusu se v odborných kruzích jevilo jako už přespříliš smělý tvůrčí záměr. Wheeldon se obklopil autorským týmem, s nímž vytvořil balet Alenka v říši divů. Jeho oporami jsou skladatel Joby Talbot a scénograf Bob Crowley. Hledal jsem takové Shakespearovo dílo, které dosud nebylo vyprávěno tancem, a přitom obsahuje nepřeberné množství dramatických prvků a zároveň v sobě mísí různé žánry,“ prozradil svůj záměr choreograf Wheeldon při zkouškách nového baletního díla. „Zimní pohádka v sobě ukrývá tragikomické polohy, psychologickou drobnokresbu postav, humor, poezii, drama i fantazijní svět, takže volba padla na ni. A byla to opravdová výzva.“ Přípravy Zimní pohádky v Královské opeře se nesly v horečnatém a stresujícím tempu a doprovázely je četné komplikace. Bylo rozhodnuto, že se na začátek dubna avizovaná veřejná generálka konat nebude, samotná premiéra pak byla podle ohlasů velmi úspěšná.
Zimní pohádka čítá celkem šest hlavních postav, což je strašlivý nápor pro choreografa,“ poukazuje Wheeldon na jednu z klíčových realizačních komplikací, jíž jako autor adaptace čelil. „Každé musíte vtisknout jednoznačný a neopakovatelný taneční rukopis, každá je nositelem nějakého zásadního povahového rysu, každá se ocitá ve vypjatém dramatickém momentu, každá ovlivňuje předivo příběhu i jednotlivé dějové zvraty. A to už vůbec nemluvím o jejich psychologickém vývoji v průběhu vyprávění,“ vypočítává Wheeldon.
Na jednu scénu tak postavil vedle sebe současnou elitu Královského baletu a snažil se z ní vytvořit organické těleso, kde se figury vzájemně doplňují, aniž by se v individuálních výkonech nějak zastiňovaly. Lauren Cuthbertson byla obsazena do role osudem těžce zkoušené sicilské královny Hermiony, Edwarda Watsona jako její muž a paranoidní král Leonta, křehká Sarah Lamb v roli odvržené dcery Perdity, Zenaida Yanowská ztvárňuje rozhodnou šlechtičnu z královského dvora, Steven McRae roli mladého prince Florizela, jenž se zamiluje do Perdity a prožívá s ní opojné milenecké souznění.
Výtvarník a scénograf Bob Crowley se zaměřil na fantazijní rozměr Shakespearovy romance, retrospektivní děj střídající minulost a přítomnost i cestování mezi zeměmi ze Sicílie do Bohemie a zpátky. Podobně jako v Alence v říši divů vsadil na samotnou kouzelnou povahu látky, kterou nechal vyrůst v mohutný světélkující strom v druhém dějství. Zimní pohádka v Královské opeře je tak podobně jako předchozí Alenka v říši divů divácky sdílná a poutavá pro všechny věkové generace, děti nevyjímaje. To je také patrně jedna z jejích největších předností. Umělecký soubor kolem Ch. Wheeldona nasměroval balet do nové a zřetelně imaginativní tvůrčí roviny otevřené „pro rodinné návštěvníky“. Autoři počítají i s nemalou filmovou zkušeností diváka a s vizuálními efekty a technikou, jež divadelní představení prezentuje v přímém přenosu také do sálů kin.
Telegraph dal Zimní pohádce pět hvězdiček, Guardian, Evening Standard či Arts Desk po čtyřech. Recenzenti z těchto vybraných periodik se shodují v názoru, že Wheeldon a jeho tvůrčí kolektiv vystoupali v nové autorské baletní adaptaci ještě výše než v případě Alenky v říši divů. Často zaznívá, že choreograf Wheeldon, skladatel Talbot a výtvarník Crowley jsou nejsilnější v magii snu. Z odborných recenzí tak nejlépe vychází druhé „stromové“ dějství. Mezi diváky má balet úspěch.
Diváci v kinech mohou balet posoudit 28. dubna od 20:15 hodin (Praha – Bio Oko, Brno – kino Scala, Kopřivnice – kino Puls)


Další program sezony Baletu v kině
Fuenteovejuna v Teatro Real v Madridu – flamengo (Teatro Real: Fuenteovejuna – záznam flamenkového představení | Balet Antonia Gadese | 93 min)
20. května 20:30 (Praha – kino Světozor)
Hudba: Antón García Abril, Modest P. Musorgskij, barokní hudba, Antonio Gades, Antonio Solera, Faustino Núñez
Choreografie a režie: Antonio Gades
Účinkují: Cristina Carnero, Ángel Gil, Alberto Ferrero, Joaquín Mulero Balet pařížské Opery: Balanchine / Millepied (přímý přenos) | Georges Bizet, Maurice Ravel
Úterý 3. června 2014 od 19.30
Kino Světozor – Praha Zdroj: Balet v kině

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: