
„Zimní pohádka čítá celkem šest hlavních postav, což je strašlivý nápor pro choreografa,“ poukazuje Wheeldon na jednu z klíčových realizačních komplikací, jíž jako autor adaptace čelil. „Každé musíte vtisknout jednoznačný a neopakovatelný taneční rukopis, každá je nositelem nějakého zásadního povahového rysu, každá se ocitá ve vypjatém dramatickém momentu, každá ovlivňuje předivo příběhu i jednotlivé dějové zvraty. A to už vůbec nemluvím o jejich psychologickém vývoji v průběhu vyprávění,“ vypočítává Wheeldon.
Na jednu scénu tak postavil vedle sebe současnou elitu Královského baletu a snažil se z ní vytvořit organické těleso, kde se figury vzájemně doplňují, aniž by se v individuálních výkonech nějak zastiňovaly. Lauren Cuthbertson byla obsazena do role osudem těžce zkoušené sicilské královny Hermiony, Edwarda Watsona jako její muž a paranoidní král Leonta, křehká Sarah Lamb v roli odvržené dcery Perdity, Zenaida Yanowská ztvárňuje rozhodnou šlechtičnu z královského dvora, Steven McRae roli mladého prince Florizela, jenž se zamiluje do Perdity a prožívá s ní opojné milenecké souznění.
Výtvarník a scénograf Bob Crowley se zaměřil na fantazijní rozměr Shakespearovy romance, retrospektivní děj střídající minulost a přítomnost i cestování mezi zeměmi ze Sicílie do Bohemie a zpátky. Podobně jako v Alence v říši divů vsadil na samotnou kouzelnou povahu látky, kterou nechal vyrůst v mohutný světélkující strom v druhém dějství. Zimní pohádka v Královské opeře je tak podobně jako předchozí Alenka v říši divů divácky sdílná a poutavá pro všechny věkové generace, děti nevyjímaje. To je také patrně jedna z jejích největších předností. Umělecký soubor kolem Ch. Wheeldona nasměroval balet do nové a zřetelně imaginativní tvůrčí roviny otevřené „pro rodinné návštěvníky“. Autoři počítají i s nemalou filmovou zkušeností diváka a s vizuálními efekty a technikou, jež divadelní představení prezentuje v přímém přenosu také do sálů kin.
Telegraph dal Zimní pohádce pět hvězdiček, Guardian, Evening Standard či Arts Desk po čtyřech. Recenzenti z těchto vybraných periodik se shodují v názoru, že Wheeldon a jeho tvůrčí kolektiv vystoupali v nové autorské baletní adaptaci ještě výše než v případě Alenky v říši divů. Často zaznívá, že choreograf Wheeldon, skladatel Talbot a výtvarník Crowley jsou nejsilnější v magii snu. Z odborných recenzí tak nejlépe vychází druhé „stromové“ dějství. Mezi diváky má balet úspěch.
Diváci v kinech mohou balet posoudit 28. dubna od 20:15 hodin (Praha – Bio Oko, Brno – kino Scala, Kopřivnice – kino Puls)
Další program sezony Baletu v kině
Fuenteovejuna v Teatro Real v Madridu – flamengo (Teatro Real: Fuenteovejuna – záznam flamenkového představení | Balet Antonia Gadese | 93 min)
20. května 20:30 (Praha – kino Světozor)
Hudba: Antón García Abril, Modest P. Musorgskij, barokní hudba, Antonio Gades, Antonio Solera, Faustino Núñez
Choreografie a režie: Antonio Gades
Účinkují: Cristina Carnero, Ángel Gil, Alberto Ferrero, Joaquín Mulero Balet pařížské Opery: Balanchine / Millepied (přímý přenos) | Georges Bizet, Maurice Ravel
Úterý 3. června 2014 od 19.30
Kino Světozor – Praha Zdroj: Balet v kině
Anonym
A Vy jste měl to štěstí obě premiéry také shlédnout?La Sylphide rozpačitá i roztomilá