ProART Company tančí o Mašínech – v prosinci v Praze a v Brně
zprávy
Choreograf Martin Dvořák rozvíjí společně s tanečníkem Olafem Reineckem téma oběti - tentokráte však v jiném kontextu: „Vedle československého studenta Jana Palacha, jenž se z protestu proti potlačení politických proměn Pražského jara 68 v Praze upálil, stojí nyní jako zdroj inspirace jiná forma revolty a vzpoury proti útlaku. Počátkem 50. let minulého století vyhlásili dva bratři – Josef a Ctirad Mašínové – studenou válku komunistickému režimu, jež vyvrcholila ve spektakulárním útěku za hranice v roce 1953. Přes nasazení tisíce německých a sovětských vojáků se je nepodařilo zastavit a oba bratři uprchli do západního Berlína. Jejich oběťmi se však stala řada nevinných lidí a prostředky jejich vzpoury můžeme označit i za přehnané a morbidní. Celou akci útěku vnímá mnoho historiků jako největší selhání v dějinách německé policie.“
Česká společnost doposud neví, zda sourozence Mašínovy a jejich přívržence vyznamenat státním vyznamenáním za odvahu a boj proti útlaku komunismu, nebo je morálně odsoudit jako vrahy. Martin Dvořák si ve svém díle klade otázku – jaká forma vzpoury proti útlaku má větší efekt: spirituální sebezničení se, nebo násilné povstání proti často nevinným obětem systému. Jsou oba způsoby srovnatelné a smysluplné?
Autorem hudební kompozice je brněnský skladatel František Chaloupka. Ten skladbu pod názvem Mašín Gun / The Seven Rituals for purging the Czech Lands from Spirit of Communism a The Book of Sand poprvé prezentoval v Mnichově v interpretaci Ensemble Modern. Součástí večera bude premiéra choreografie Stín autorů Lukáše Lepolda a Alexandra Volného ze 420PEOPLE a elektroakustická choreografie Emoticon věnovaná skladateli Eriku Satiemu, která vznikla pro brněnskou Vilu Tugendhat – památku UNESCO.
Těžištěm práce ProART Company je snaha o hledání společných cest pro tanec a činohru i zpěv. Soubor má na svém kontě více než 20 celovečerních projektů či komponovaných večerů kratších choreografií. Kromě stěžejní tvorby Martina Dvořáka má soubor zkušenosti ze spoluprací se 17 zahraničními choreografy (mj. Adler, Dumeril, Makuloluwe, Wong, Guillard, Ben Gal). Jejich dosavadní projekty dosáhly dohromady více než 250 repríz. Soubor hostuje v Německu, Rakousku, Slovensku, Polsku, Švýcarsku, Izraeli, Portugalsku, Itálii, Maďarsku, Jižní Koreji a na Maltě. Historii Company ProART můžeme datovat od května 2005, kdy byl premiérově uveden první její projekt Já už tě nemám rád podle povídky Josepha Hellera. Úplně první projekt tvůrčího týmu Dvořák – Pajasová byl Gabriel Lion 2004, který dal v Terezíně vzniknout multižánrovému workshop-festivalu Tanec Terezín, později ProART Festivalu a vůbec celé filozofii a tvůrčí činnosti ProART, o. s. Více o souboru na http://www.proart-festival.cz
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 34 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 36 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 37 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 38 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 52 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 54 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?