ProART Company tančí o Mašínech – v prosinci v Praze a v Brně

ProART Company tančí o Mašínech – v prosinci v Praze a v Brně

ProART Company tančí o Mašínech – v prosinci v Praze a v Brně

Posledním projektem ProART Company, který se představí českému publiku, je česko-německý Another JAN autorsky koncipovaný jako pocta bratrům Mašínům, bojovníkům za svobodu. Choreografie Another JAN vznikla jako poslední část taneční trilogie věnované obětem komunismu a bojovníkům za svobodu. Po loňském uvedení choreografií Milada a Jan, které jsou poctou Miladě Horákové a Janu Palachovi, přichází nyní v česko-německé koprodukci choreografie symbolizující motiv bojovníků a obětí. Po premiéře v německém Bonnu (29.+30.11.) se projekt představí v Praze 19. 12. v Ponci a 20. 12. v brněnském Divadle na Orlí / Hudebně-dramatické laboratoři JAMU.
Choreograf Martin Dvořák rozvíjí společně s tanečníkem Olafem Reineckem téma oběti - tentokráte však v jiném kontextu: „Vedle československého studenta Jana Palacha, jenž se z protestu proti potlačení politických proměn Pražského jara 68 v Praze upálil, stojí nyní jako zdroj inspirace jiná forma revolty a vzpoury proti útlaku. Počátkem 50. let minulého století vyhlásili dva bratři – Josef a Ctirad Mašínové – studenou válku komunistickému režimu, jež vyvrcholila ve spektakulárním útěku za hranice v roce 1953. Přes nasazení tisíce německých a sovětských vojáků se je nepodařilo zastavit a oba bratři uprchli do západního Berlína. Jejich oběťmi se však stala řada nevinných lidí a prostředky jejich vzpoury můžeme označit i za přehnané a morbidní. Celou akci útěku vnímá mnoho historiků jako největší selhání v dějinách německé policie.
Česká společnost doposud neví, zda sourozence Mašínovy a jejich přívržence vyznamenat státním vyznamenáním za odvahu a boj proti útlaku komunismu, nebo je morálně odsoudit jako vrahy. Martin Dvořák si ve svém díle klade otázku – jaká forma vzpoury proti útlaku má větší efekt: spirituální sebezničení se, nebo násilné povstání proti často nevinným obětem systému. Jsou oba způsoby srovnatelné a smysluplné?
Autorem hudební kompozice je brněnský skladatel František Chaloupka. Ten skladbu pod názvem Mašín Gun / The Seven Rituals for purging the Czech Lands from Spirit of Communism a The Book of Sand poprvé prezentoval v Mnichově v interpretaci Ensemble Modern. Součástí večera bude premiéra choreografie Stín autorů Lukáše Lepolda a Alexandra Volného ze 420PEOPLE a elektroakustická choreografie Emoticon věnovaná skladateli Eriku Satiemu, která vznikla pro brněnskou Vilu Tugendhat – památku UNESCO.

Těžištěm práce ProART Company je snaha o hledání společných cest pro tanec a činohru i zpěv. Soubor má na svém kontě více než 20 celovečerních projektů či komponovaných večerů kratších choreografií. Kromě stěžejní tvorby Martina Dvořáka má soubor zkušenosti ze spoluprací se 17 zahraničními choreografy (mj. Adler, Dumeril, Makuloluwe, Wong, Guillard, Ben Gal). Jejich dosavadní projekty dosáhly dohromady více než 250 repríz. Soubor hostuje v Německu, Rakousku, Slovensku, Polsku, Švýcarsku, Izraeli, Portugalsku, Itálii, Maďarsku, Jižní Koreji a na Maltě. Historii Company ProART můžeme datovat od května 2005, kdy byl premiérově uveden první její projekt Já už tě nemám rád podle povídky Josepha Hellera. Úplně první projekt tvůrčího týmu Dvořák – Pajasová byl Gabriel Lion 2004, který dal v Terezíně vzniknout multižánrovému workshop-festivalu Tanec Terezín, později ProART Festivalu a vůbec celé filozofii a tvůrčí činnosti ProART, o. s. Více o souboru na http://www.proart-festival.cz

Témata článku

Tanec