ProART Company uvede Motion Scores také v Praze
zprávy
Mezi deset skladatelů projektu Motion Scores se zařadila pochopitelně jména tří „prominentů“ – Antonína Dvořáka, byť se 20. století dotkl jen čtyřmi roky svého života, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů. Následují tři představitelé oficiální starší autorské generace - Bohuslav Foerster, Vítězslav Novák, Josef Suk – a celou sestavu završují představitelé mladých, avšak předčasně zesnulých tvůrců – Hans Krása, Pavel Haas, Jaroslav Ježek a jediná žena Vítězslava Kaprálová.
Samotní choreografové byli přizváni na základě zkušeností z předešlých projektů či jiných spoluprací s ProART. Pro soubor v minulosti tvořil choreografii Malajsijec Gabriel Wong, který nyní pracoval s hudbou Jaroslava Ježka. Dvořáka zpracovala německá choreografka Baerbel Stenzenberger, Martinů Jan Březina, současně jeden z interpretů projektu, stejně jako Irene Bauer s hudbou Josefa Suka. Martin Dvořák si vybral sobě blízkého modernistu Janáčka, Slovák Vladislav Šoltýs Vítězslava Nováka, Švýcarka Leonie Wahl pak Bohuslava Foerstera. Trojici skladatelských benjamínů – Hans Krása, Pavel Haas a Vítězslava Kaprálová – uchopili choreografové Eran Gisin z Izraele, Neil Paris z Velké Británie a Slovenka Eva Klimáčková, působící převážně v Paříži a Bruselu.
Jde o rozmanitou směsici kulturních tradic, tanečních a pohybových estetik, choreografických postupů a metod. Jednotlivé skladby se pohybují v rozmezí 6–10 minut. Ve výběru se objevily skladby především komorního charakteru a každému z choreografů byly nabídnuty pouze dvě, ze kterých mohli zvolit. „Je pochopitelné, že pro každého z choreografů není přirozené tvořit a pracovat s tímto druhem hudby, mnozí to proto berou jako výzvu a osobní zkušenost, někteří po poslechu skladeb dokonce s díkem odmítli, nicméně mě osobně nejvíce zajímá ta rozmanitost tvůrčích přístupů a vizí, jak choreograficky uchopit naši vážnou hudbu. Ostatně je to i dramaturgická linie našeho souboru, který tak tvoří i mimo české hudební jubilejní roky končící čtyřkou,“ vysvětloval již před premiérou Martin Dvořák.
Těžištěm práce ProART Company je snaha o hledání společných cest pro tanec a činohru, respektive zpěv. Soubor má za několikaletou historii na svém kontě více než 20 celovečerních projektů či komponovaných večerů kratších choreografií. Kromě stěžejní tvorby Martina Dvořáka má soubor zkušenosti ze spoluprací se 17 zahraničními choreografy (mj. Adler, Dumeril, Makuloluwe, Wong, Guillard, Ben Gal). Jejich dosavadní projekty dosáhly dohromady více než 250 repríz. Soubor hostuje v Německu, Rakousku, Slovensku, Polsku, Švýcarsku, Izraeli, Portugalsku, Itálii, Maďarsku, Jižní Koreji a na Maltě. Historii Company ProART můžeme datovat od května 2005, kdy byl premiérově uveden první její projekt Já už tě nemám rád podle povídky Josepha Hellera. Úplně první projekt tvůrčího týmu Dvořák – Pajasová byl Gabriel Lion 2004, který dal v Terezíně vzniknout multižánrovému workshop-festivalu Tanec Terezín, později ProART Festivalu a vůbec celé filozofii a tvůrčí činnosti ProART, o.,s. Zdroj: ProART
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Taneční konzervatoř hlavního města Prahy má nové pedagogy
zprávy -
Zemřela Michaela DePrince, tanečnici bylo 29 let
zprávy -
Děti U: Multižánrová procházka odkryje témata paliativní péče a ztráty v netradiční umělecké formě
zprávy -
Y/why – Poslední dílo z Kunešova triptychu se bere příliš vážně
recenze -
YUTORI – Tancem o minimalismu, respektu a pokoře
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 3 dny
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva
před 3 dny
Adéla
Byla jsem na přestavění R.I.E. a byla jsem naprosto nadšená, proto jsem i nadšení očekávala od Hey, Earth! Omlouvám se…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 5 dny
Divak hey earth
Naprosto nerozumim co je tohleto ale nejenom ze je to ztrata casu ale jeste vas to stoji penize prosim nechodte na to…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 5 dny
Maximalismus
Taneční obor střední odborné školy ad hoc Pražská taneční konzervatoř může slavit pouze desetileté výročí…Vedoucí Pražské taneční konzervatoře Bayerová o otevřenosti a tvorbě bezpečného prostředí: „Děti musí do školy chodit rády“
před 32 dny
mar
Až meditativní zážitek s minimalistickým výtvarným pojetím hry světla a stínu. Úžasné akrobatické výkony - první…Thin Skin – Křehkost kovových prutů
před 39 dny
Jan Klen
Ano, změna je dobrá, když se ví proč, co se očekává a co je možné a co je nadále jen ve vizích přacích. Asi je dobré to…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
Eliška Brtnická
Děkujeme, to nás moc těší!Thin Skin – Křehkost kovových prutů