Proměny ženského těla v čase, novodobé otroctví na jahodových polích i lidská blízkost jsou tématy festivalu Bazaar

Proměny ženského těla v čase, novodobé otroctví na jahodových polích i lidská blízkost jsou tématy festivalu Bazaar

Proměny ženského těla v čase, novodobé otroctví na jahodových polích i lidská blízkost jsou tématy festivalu Bazaar

Sobotní Bazaar bude hlavní událostí prvního ročníku festivalu Bazaar, který nabídne nové pohledy na téma identity v současné Evropě. Festival, který se uskuteční mezi 18. a 22. březnem v Praze v divadle Alfred ve dvoře, divadle Ponec, Studiu ALTA a Parkhotelu Praha, představí přes třicet umělců z oblasti pohybového a tanečního umění, kurátorů a akademiků ze zemí pokrývajících pás střední, východní a jižní Evropy od Baltského po Středozemní moře. Vedle řady hostujících představení výrazných evropských umělců a Sobotního Bazaaru budou součástí festivalového programu i workshopy pro odbornou veřejnost, dopolední fórum přednášek, diskuze s mladými kritiky i odborníky i večerní parties.
Sobotní Bazaar
představí ve scénické instalaci koordinované polským režisérem Wojtekem Ziemilskym dvě desítky divadelních ukázek, krátkých skečů, ukázek inovativních tvůrčích přístupů i blízkých setkání. Připravilo je dvacet čtyři vybraných umělců, kteří se zapojili do projektu Identity.Move!, jenž festival Bazaar zastřešuje. Tito umělci dostali možnost pracovat – ať už sami nebo v tvůrčích dvojicích – na výzkumu tématu identity, který získal tvar během rezidenčních pobytů.
Například projekt Dior in Moscow litevské dvojice Agnija Šeiko a Ingrida Gerbutavičiūtė se věnuje výzkumu identity sovětské a postsovětské ženy. Na základě řady rozhovorů s litevskými i českými ženami, které byly v době rozpadu Východního bloku ve svých třiceti letech na vrcholu sil, autorky zachytily proměny ženského těla v čase, na pomezí dvou epoch – komunistické a postkomunistické.
Dramaturg a aktivista Milan Markovic Matthis a choreografka a tanečnice Ana Dubljević ze Srbska se zaměřili na výzkum „těch druhých” – lidí žijících mimo Evropu a její právní rámec, lidí systémově neviditelných. Jejich projekt Strawberry Fields Forever se obrací k palčivé otázce imigrace a otázkám mocenských vztahů mezi bohatým Západem a chudým Východem. Název odkazuje k problematice imigrantů, kteří často končí na řeckých jahodových polích v podmínkách novodobého otroctví.
Program festivalu Bazaar staví i na silných a již zavedených jménech evropského tanečního a pohybového divadla. Každý festivalový den nabídne dvojici představení, která akcentují celou škálu témat: problematický a nerovný vztah Západu a Východu (Old Chaos, New Order), otázku osobního vyrovnání s komunistickou minulostí vlastní rodiny a vlastní země (Mraky), delirium i repetitivnost tvůrčí práce (Work), sexuální identitu (Parallel), vyprázdněnost revolučních frází a symboliky (Victory Day) i neschopnost člověka navázat blízký vztah (Bakkheia). V Parkhotelu Praha se uskuteční dopolední fórum s podtitulem I Can't Breathe. V jeho rámci vystoupí několik zahraničních speakerů, kteří představí své vize výzkumu identity středoevropské, nadnárodní, sexuální a náboženské.
Festival doplní i dva workshopy určené odborné veřejnosti a studentům. Goran Sergej Pristaš na základě několika historických příkladů odkrývá rozmanité taktiky umělecké tvorby a otázky jejich (ne)porozumění na Západě. Rok Vevar a Simona Semenič se ve svém workshopu budou zabývat identitou a procesem jejího vytváření v kontextu uměleckého díla.
Projekt Identity.Move!, v jehož rámci se festival koná, je mezinárodní platformou pro podporu teoretického a uměleckého výzkumu identity na poli současného tanečního a pohybového umění a performance. Jedná se o dvouletý projekt podpořený z fondu EU Culture, jehož hlavními koordinátory jsou Goethe Institut ve Varšavě, Motus / Divadlo Alfred ve dvoře v Praze, Centre for Culture v Lublinu, East European Performing Arts Platform a State School of Dance v Aténách. 

Zdroj: divadlo Alfred ve Dvoře

Témata článku

Tanec