Publikace Mapování kulturních a kreativních průmyslů v ČR
zprávy
Na zpracování publikace se podílelo množství autorů, expertů na daná témata z celé republiky, z nichž mnozí jsou představiteli zastřešujících či oborových organizací. Publikace zpracovává 13 odvětvových studií: architektura, design, digitální hry, film, hudební průmysl, knihy a tisk, památky, reklama, scénická umění, odvětví digitálního obsahu (software), TV a rozhlas, umělecká řemesla a výtvarné umění. Jednotná osnova obsahuje tyto části: Základní struktura, stav a podmínky; Ekonomická data a výkonnostní ukazatele; Zahraniční trendy; Silné a slabé stránky; Potřeby; Typové záměry projektů. Studie jsou uvedeny výčtem činností s cílem upozornit na celkový záběr daného odvětví a obsahují přílohu, kde jsou činnosti vymezeny čtyřmístnými kódy klasifikace ekonomických činností podle CZ ─ NACE.
„Studie jsou koncipovány jako kulturně politické, jsou zaměřeny na analýzu odvětví, včetně podchycení fází hodnotového řetězce neboli produkčního cyklu. Koncepce studií reflektuje přístup projektu Mapování ke KKP a bere tudíž v potaz subjekty veřejné, neziskové, soukromé, vzdělávací a výzkumné. Kromě odvětvových studií obsahuje svazek II i speciální kapitolu Kreativní inkubátory a Teze strategie podpory KKP v ČR. Tyto teze se snaží postihnout všechny identifikované potřeby napříč odvětvími,“ dodávají zástupci Institutu umění – Divadelního ústavu.
Shrnutí publikace zahrnuje mj. tyto poznatky: Potenciál KKP je v ČR bezpochyby vysoký a opírá se především o historické zakotvení kultury dané bohatou infrastrukturou, ať už se jedná o fyzické zázemí či kulturní tradice, profesionální aktivity i vysokou míru zapojení a účasti občanů (…)Některá odvětví (design, umělecká řemesla, digitální hry, a odvětví digitálního obsahu) zažívají rapidní nárůst publika/zákazníků i samotných aktérů. Silnými stránkami českých KKP jsou rovněž tradice a dobrá úroveň řemeslných dovedností, speciálních technik a pracovních postupů, rozvinutý neziskový sektor včetně spolkových a neprofesionálních aktivit, dotační systém na úrovni státu i samosprávných orgánů, zvyšující se zapojení občanů do komunitních aktivit a rostoucí míra dobrovolnictví.
Přesto však nahlíženo prostřednictvím úspěchů a současné zahraniční konkurenceschopnosti výkonů jednotlivých odvětví na tom není ČR nejlépe (…) Příčin tohoto stavu je bezesporu více, nicméně v obecné rovině lze pravděpodobně za tu hlavní označit nedostatečný důraz na renomé kultury v české společnosti a nedostatek vizí a představy směřování daný mimo jiné neznalostí a neschopností interpretace zahraničních trendů i neznalostí domácích potřeb způsobenou nedostatečnou komunikací s představiteli jednotlivých odvětví. Téměř všechna odvětví konstatují, že nejsou v ČR k dispozici komplexní statistická data.
Publikace je ke stažení zde: http://www.idu.cz/cs/mapovani-kulturnich-a-kreativnich-prumyslu-v-cr-sv-3
Zdroj: Institut umění – Divadelní ústav
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 41 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 43 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 44 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 45 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 59 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 61 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?