Schubertova Zimní cesta jako scénické hudební drama s Tobiasem Greenhalghem a Martinem Dvořákem
zprávy
„Tento hudebně-divadelní projekt vznikal ve Vídni, kde měl i v říjnu svou premiéru v Kammeroper Wien. Jedná se o scénický koncert nebo-li hudební divadlo pro jednoho zpěváka, tanečníka a klavír. S melancholickým podtónem nazývají tvůrci tento jevištní tvar jako hudební divadlo o lásce a smrti aneb psychologické hudební drama o zimní cestě jednoho poutníka. Cílem bylo propojit výrazové prostředky zpěváka a tanečníka v působivé minimalistické hudební drama na pozadí Schubertových písní s texty Wilhelma Müllera. Cyklus vznikl ve dvou částech v letech 1827-1828 a byl původně psán pro tenor a klavír. Záhy byl ale transponován a je součástí repertoáru zpěváků a zpěvaček různých hlasových poloh. V naší inscenaci je to baryton,“ říkají organizátoři.
„Ve 24 obrazech, pojednávajících o zrání muže na jeho pomyslné životní cestě a filozofování o životních hodnotách a citových vzplanutích a zklamáních, si klademe otázky o proměně (růstu) člověka-muže a jeho hodnot v závislosti na jeho schopnosti přijímat osud a životní okolnosti jako výzvu k zrání či pouze jako osobní souboj s nemilosrdným údělem a předem ,rozdělenými kartami ke hře‘. Formálně jde o propojení výrazových možností operního pěvce-herce a tanečníka-performera. Nejde o doslovné vyprávění příběhu a popisování lyrického textu, spíše o hledání paralel či protivýznamů k textu a hudbě. Své party rozehráváme z části odděleně, z části se naše charaktery prolínají do jednoho. Velký důraz je kladen na odlišnosti a spojitosti našich výrazových a interpretačních možností, kdy zpěvákův stavební materiál stojí na předem zkomponované hudbě a textu, oproti tanečníkovu ,výchozímu bodu nula‘. Jeho ,slova‘ - výrazové prostředky je nutné teprve vytvořit a budovat citlivě k pevné formě zpěváka. Na druhé straně zpěvákovi výrazové možnosti mohou vycházet či reflektovat taneční a pohybový materiál a formy tanečníka. Toto trvalé a všudypřítomné pnutí mezi žánry je největší výzvou a dramaturgickou linií tohoto večera,“ dodávají tvůrci.
Tobias Greenhalgh patří mezi mladé talenty evropské operní scény v angažmá Theater an der Wien, je laureátem a finalistou několika prestižních světových soutěží, naposledy Operalie Placida Dominga. Mezi jeho aktuální role patří Evžen Oněgin ve stejnojmenné Čajkovského opeře, Argante v Händelově Rinaldovi či Ned Keen v Brittenově Peterovi Grimesovi. V červenci se představí po boku José Carrerase v nové opeře El Juez v Theater an der Wien.
Martin Dvořák je tvůrce české a mezinárodní tanečně-divadelní scény. Prosadil se jako sólista v repertoáru velkých dějových baletů (Praha, Budapešť, Vídeň, Bern, Londýn, Innsbruck, Linz, Darmstadt, Kassel), stejně jako v nezávislých projektech současného tance a tanečního divadla. Pracoval s více než padesátkou choreografů a režisérů, své vlastní projekty uvedl v řadě světových zemí, naposledy v Keni, Francii, Izraeli a Itálii.
Vstupenky: www.goout.cz (Brno) či předprodej Slezského divadla Opava, rezervace office@proart-festival.cz (Brno)
Více informací zde.
Zdroj: ProART
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Milan Sládek, průkopník slovenské pantomimy
zprávy -
Scales - Taneční performance, která zkoumá propojení člověka a technologií
zprávy -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
včera
pierrot_le_fou
Romane, moc díky za tu první reakci. Cením si na ní zejména toho, že se pokouší otevřít prostor k rozmluvě o věci jako…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 7 dny
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 7 dny
Petr K.
To je dost trapný pokus otočit co jsem napsal přesně naruby. Realita je, že svět je přeplněn zajímavým obsahem a kdo se…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 7 dny
Roman Zotov-Mikshin
Jojo… znáte ten vtip?Starý včelař umírá a všichni blízcí jsou kolem něho a ptají se: ty jsi tak starý a moudrý, řekni…
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 7 dny
Petr K.
On tenhle pohled na kritiku občas bývá prezentován jako konec umělecké kritiky, protože krom jiného znamená, že recenze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 8 dny
Roman Zotov-Mikshin
Preference, vkus recenzenta tím pádem přináší obrovské omezení samotné kritice - dekódování umění probíhá jen skrze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Hana Polanská
Je škoda, že v článku není uvedeno, kdo za tím štěstím, že máme Hamiltona (a nejen jeho, ale i další dědice a ikony…Jakákoli jedinečnost. Julyen Hamilton zase v Praze