Schubertova Zimní cesta jako scénické hudební drama s Tobiasem Greenhalghem a Martinem Dvořákem

Schubertova Zimní cesta jako scénické hudební drama s Tobiasem Greenhalghem a Martinem Dvořákem

Schubertova Zimní cesta jako scénické hudební drama s Tobiasem Greenhalghem a Martinem Dvořákem

V Brně a Opavě se od 17. do 19. prosince 2015 představí v jevištní adaptaci Schubertova slavného písňového cyklu Winterreise: Zimní cesta sólista Kammeroper Wien - Theater and der Wien Američan Tobias Greenhalgh v režii a tanečním doprovodu Martina Dvořáka, společně s polským klavíristou Marcinem Kozielem.
„Tento hudebně-divadelní projekt vznikal ve Vídni, kde měl i v říjnu svou premiéru v Kammeroper Wien. Jedná se o scénický koncert nebo-li hudební divadlo pro jednoho zpěváka, tanečníka a klavír. S melancholickým podtónem nazývají tvůrci tento jevištní tvar jako hudební divadlo o lásce a smrti aneb psychologické hudební drama o zimní cestě jednoho poutníka. Cílem bylo propojit výrazové prostředky zpěváka a tanečníka v působivé minimalistické hudební drama na pozadí Schubertových písní s texty Wilhelma Müllera. Cyklus vznikl ve dvou částech v letech 1827-1828 a byl původně psán pro tenor a klavír. Záhy byl ale transponován a je součástí repertoáru zpěváků a zpěvaček různých hlasových poloh. V naší inscenaci je to baryton,“ říkají organizátoři.
„Ve 24 obrazech, pojednávajících o zrání muže na jeho pomyslné životní cestě a filozofování o životních hodnotách a citových vzplanutích a zklamáních, si klademe otázky o proměně (růstu) člověka-muže a jeho hodnot v závislosti na jeho schopnosti přijímat osud a životní okolnosti jako výzvu k zrání či pouze jako osobní souboj s nemilosrdným údělem a předem ,rozdělenými kartami ke hře‘. Formálně jde o propojení výrazových možností operního pěvce-herce a tanečníka-performera. Nejde o doslovné vyprávění příběhu a popisování lyrického textu, spíše o hledání paralel či protivýznamů k textu a hudbě. Své party rozehráváme z části odděleně, z části se naše charaktery prolínají do jednoho. Velký důraz je kladen na odlišnosti a spojitosti našich výrazových a interpretačních možností, kdy zpěvákův stavební materiál stojí na předem zkomponované hudbě a textu, oproti tanečníkovu ,výchozímu bodu nula‘. Jeho ,slova‘ - výrazové prostředky je nutné teprve vytvořit a budovat citlivě k pevné formě zpěváka. Na druhé straně zpěvákovi výrazové možnosti mohou vycházet či reflektovat taneční a pohybový materiál a formy tanečníka. Toto trvalé a všudypřítomné pnutí mezi žánry je největší výzvou a dramaturgickou linií tohoto večera,“ dodávají tvůrci.

Tobias Greenhalgh patří mezi mladé talenty evropské operní scény v angažmá Theater an der Wien, je laureátem a finalistou několika prestižních světových soutěží, naposledy Operalie Placida Dominga. Mezi jeho aktuální role patří Evžen Oněgin ve stejnojmenné Čajkovského opeře, Argante v Händelově Rinaldovi či Ned Keen v Brittenově Peterovi Grimesovi. V červenci se představí po boku José Carrerase v nové opeře El Juez v Theater an der Wien.
Martin Dvořák je tvůrce české a mezinárodní tanečně-divadelní scény. Prosadil se jako sólista v repertoáru velkých dějových baletů (Praha, Budapešť, Vídeň, Bern, Londýn, Innsbruck, Linz, Darmstadt, Kassel), stejně jako v nezávislých projektech současného tance a tanečního divadla. Pracoval s více než padesátkou choreografů a režisérů, své vlastní projekty uvedl v řadě světových zemí, naposledy v Keni, Francii, Izraeli a Itálii.

Vstupenky: www.goout.cz (Brno) či předprodej Slezského divadla Opava, rezervace office@proart-festival.cz (Brno)

Více informací zde.

Zdroj: ProART

Témata článku

Tanec

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

květen 2019

Po Út St Čt So Ne
29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: