Šéf ostravského baletu se loučí tancem

Šéf ostravského baletu se loučí tancem

Šéf ostravského baletu se loučí tancem

Po sedmnácti letech ve funkci šéfa baletního souboru se Igor Vejsada rozloučí s diváky Národního divadla moravskoslezského rolí Rothbarta v Labutím jezeře, a to 18. června na prknech Divadla Antonína Dvořáka: „Přestože v Národním divadle moravskoslezském zůstávám jako baletní mistr a choreograf, v tomto představení půjde o oficiální rozloučení ve funkci šéfa baletu. Chtěl bych tímto poděkovat nejen souboru, ale všem spolupracovníkům z celého divadla, ostravskému magistrátu a také médiím za velkou vstřícnost a celou sedmnáctiletou spolupráci. Je to velký kus života, během kterého jsem měl možnost potkat velké osobnosti a navázat dlouholetá přátelství. Moc děkuji zejména divákům, od kterých máme zvláště v posledních letech nadšené reakce, a to je pro tanečníky vždy ta nejlepší odměna.
Během sedmnáctiletého období ve funkci šéfa baletu NDM vytvořil Igor Vejsada desítky úspěšných baletních inscenací včetně The Beatles a The Doors. V krátkém výčtu nechybí Dvořákovo Requiem, Romeo a Julie, Coppélia či inscenace Sněhurka a sedm trpaslíků určená dětským divákům. Igor Vejsada do Ostravy pozval mnoho světových umělců a proslulých baletních pedagogů, např. 420PEOPLE, Jeanne Solane, Yehudit Arnon či Michaela Messerera. Asi nejsilnější pracovní i přátelské pouto ho pojí s předními světovými choreografy Ericem Trottierem a Philippem Talardem, s nimiž společně vytvořili baletní triptych Zázrak v tichu. Velký úspěch slavilo i speciální představení této inscenace mezi fontánami na Masarykově náměstí při zahájení posledních dvou divadelních sezón.
Představení Labutí jezero s Igorem Vejsadou v roli Rothbarta začíná 18. června v 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka.

Igor Vejsada
Český tanečník a choreograf. Po absolutoriu tanečního oddělení konzervatoře v rodném Brně studoval rok jako stážista na Baletní akademii Velkého divadla v Moskvě (1975–1976). Dvacetiletou kariéru tanečníka (během níž se úspěšně účastnil domácích a mezinárodních soutěží) zahájil v Národním divadle v Brně, kde nastudoval řadu sólových rolí (mj. Merkutio v baletu Romeo a Julie, Podivuhodný mandarín, Pták Ohnivák, Šaman, Svěcení jara, Puk – Sen noci svatojánské, Šašek v Labutím jezeře a Popelce).
Později získal dvouleté angažmá v maďarském Györi Balletu pod vedením Béjartova žáka, choreografa Ivana Markó. Po návratu domů založil New Ballet Brno, kde se aktivně věnoval také současnému tanci, a v roce 1992 se stal sólistou izraelského tanečního souboru Kibbutz Contemporary Dance Company. V roce 1994 mu nabídl angažmá umělecký šéf baletního souboru Národního divadla v Mannheimu Philippe Talard. Hostoval v Evropě i zámoří, účastnil se festivalů v USA, Austrálii, Číně a Japonsku.
V roce 1995 absolvoval studium choreografie na bratislavské VŠMU a začal se intenzivně věnovat pedagogické a choreografické činnosti. Od roku 1996 je šéfem baletního souboru Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, kde vytvořil desítky baletních inscenací (Coppélia, Bílé sny, The Beatles, The Doors, Dvořák – Requiem, Romeo a Julie, Sněhurka a sedm trpaslíků, Spor aneb Dotyky a spojení, Zázrak v tichu – s Philippem Talardem a Ericem Trottierem – ad.).
Spolupracuje také s operním souborem NDM (mj. Oberon, Němá z Portici, Dvě vdovy, Kníže Igor, Rigoletto, Divadlo za bránou, Její pastorkyňa, Manon Lescaut, La rondine, Život prostopášníka, La Wally ad.); spolupracoval a spolupracuje i s činoherním (Molière, Amadeus) a operetním souborem NDM (Kat a blázen, Zvoník u Matky Boží). Věnuje se teoreticko-vzdělávací činnosti v oboru současného tance a je zván do odborných porot mezinárodních tanečních soutěží. Významná je jeho pedagogická a choreografická spolupráce s vozíčkáři z občanského sdružení Bílá holubice. Zdroj: NDM

Témata článku

Tanec