Slavnostní odhalení busty Emericha Gabzdyla v Ostravě
zprávy
Emerich Gabzdyl (1908–1993) je úzce spjat s ostravským baletem. V divadle s přestávkami působil od roku 1922 až do roku 1970, celkem 43 let. Nejprve jako tanečník, poté jako choreograf, baletní mistr a dlouholetý šéf souboru baletu. „Realizace pamětní busty pana Emericha Gabzdyla je součástí volného projektu Inspirativní paměť města, kterým Národní divadlo moravskoslezské iniciuje připomínání osobností zásadně spojených s historií Národního divadla moravskoslezského, které výrazně pomohly k formování kulturního a společenského života Ostravy,“ uvádí ředitel NDM Jiří Nekvasil.
Busta bude vytvořena ostravskou sochařkou Šárkou Mikeskovou: „Použila jsem dva materiály. Sokl obstaral tmavý lipovský mramor z oblasti Jesenicka. Hlavu pak sklo. Čirý křišťál foukaný do formy. Následná povrchová úprava by měla dovršit symboliku obou zvolených materiálů. Nepracuji urputně s civilní podobou Emericha Gabzdyla, ale se symbolikou jeho životní práce a odkazu. Vnímám tuto polohu jako pravdivější.“
Busta bude nainstalována ve foyeru Divadla Antonína Dvořáka, kde byly doposud umístěny tři busty významných osobností divadla. Ve vstupním vestibulu, rozšířeném o bývalé podloubí, jsou ve štukových rámech usazeny volutové konzoly a na nich busty prvního šéfa operního souboru z let 1919–1927 Emanuela Bastla od sochaře Jiřího Myszaka, druhého šéfa opery z let 1927–1943 a 1947–1948 Jaroslava Vogela od sochařky Marie Zlatníkové a prvního ředitele Národního divadla moravskoslezského z let 1919–1923 Václava Jiřikovského (1891–1942) od sochaře Rudolfa Svobody. Jedna volutová konzola je již dlouhá léta prázdná. Právě na toto místo bude umístěno dílo sochařky Šárky Mikeskové.
Zdroj: Národní divadlo moravskoslezské
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Taneční konzervatoř hlavního města Prahy má nové pedagogy
zprávy -
Zemřela Michaela DePrince, tanečnici bylo 29 let
zprávy -
Děti U: Multižánrová procházka odkryje témata paliativní péče a ztráty v netradiční umělecké formě
zprávy -
Y/why – Poslední dílo z Kunešova triptychu se bere příliš vážně
recenze -
Laureáti Cen Thálie 2024
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 3 dny
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva
před 3 dny
Adéla
Byla jsem na přestavění R.I.E. a byla jsem naprosto nadšená, proto jsem i nadšení očekávala od Hey, Earth! Omlouvám se…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 5 dny
Divak hey earth
Naprosto nerozumim co je tohleto ale nejenom ze je to ztrata casu ale jeste vas to stoji penize prosim nechodte na to…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 5 dny
Maximalismus
Taneční obor střední odborné školy ad hoc Pražská taneční konzervatoř může slavit pouze desetileté výročí…Vedoucí Pražské taneční konzervatoře Bayerová o otevřenosti a tvorbě bezpečného prostředí: „Děti musí do školy chodit rády“
před 32 dny
mar
Až meditativní zážitek s minimalistickým výtvarným pojetím hry světla a stínu. Úžasné akrobatické výkony - první…Thin Skin – Křehkost kovových prutů
před 39 dny
Jan Klen
Ano, změna je dobrá, když se ví proč, co se očekává a co je možné a co je nadále jen ve vizích přacích. Asi je dobré to…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
Eliška Brtnická
Děkujeme, to nás moc těší!Thin Skin – Křehkost kovových prutů