Šostakovičův balet Světlý pramen zítra v kině Lucerna
zprávy
„Poslední Šostakovičův balet Světlý pramen se hned od počátku těšil ohromné oblibě u publika, ale Stalinovi se nelíbil vůbec. Šostakovičovy skladby byly zakázány, libretista Adrian Pjotrovskij byl poslán do gulagu a choreograf Fjodor Lopuchov nemohl dál tvořit. Komediální balet tak upadl v zapomnění. Až v roce 2003 se mladý ruský choreograf rozhodl oprášit staré libreto a dát mu v něco svobodnějším světě nový život. Balet má triviální komediální děj, odehrávající se na ruském kolchozu. Ideální námět pro parodii socialistického realismu a kolektivního úsilí dělníků o lepší zítřky - styl humoru, pro který má český divák obzvláště velké pochopení. Šostakovič ukryl do partitury mnoho ,prohnilých západních formalistických´ hudebních referencí jako tango, polku nebo charleston. Původní choreografie Fjodora Lopuchova se nedochovala, Alexej Ratmanskij tak vytvořil novou,“ vysvětlují zástupci Přenosů do kin.
Nastudování baletu Světlý pramen vyneslo mladého rusko-amerického choreografa Alexeje Ratmanského (1968) do křesla ředitele Bolšoj baletu (2004 – 2008). Světlý pramen mu rovněž vysloužil cenu kritiků National Dance Award (2006). Ratmanskij je také držitelem Benois de la Danse (2005) za choreografii Anny Kareniny. Získal rovněž ruskou uměleckou cenu Zlatá maska (2007) za choregrafii Jeu de Cartes pro Bolšoj balet. V současnosti je hlavním choreografem American Ballet Theatre v New Yorku.
Více na www.prenosydokin.cz.
Česká kina promítající balet Světlý pramen:
6. listopadu | 15.45 | záznam
Praha | Kino Lucerna
Ostrava | Dům kultury
Semily | Kino Jitřenka
Kopřivnice | Kino Plus
Náchod | Kino Vesmír
Louny | Kino Svět
Vsetín | Kino Vatra
Liptovský Mikuláš (SK) | Gacinema
7. listopadu | 17.30 | záznam
Zlín | Gacinema
Děčín | Kino Sněžník
19. listopadu | záznam
Chotěboř | Kino Družba
8. ledna | 16.45 | záznam
Plzeň | Měšťanská beseda
Program sezony 2016/2017 Bolšoj balet živě 2016/17:
Neděle 18. prosince v 15:45 (záznam)
Louskáček
Čajkovskij/Grigorovič
2h15min
Neděle 22. ledna 2017 v 15:45 (živě)
Spící krasavice
Čajkovskij/Grigorovič
2h50min
Neděle, 5. února 2017 v 15:45 (záznam)
Labutí jezero
Čajkovskij/Grigorovič
3h
Neděle, 19. března 2017 v 15:45 (živě)
Večer současných choreografií
Britten, Richter, Beethoven/Lightfoot, Leon, Ratmansky
2h40min
Neděle 9. dubna v 16:45 (živě)
Hrdina naší doby
Demutskij/Posokov
2h45min
Zdroj: Přenosy do kin
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Milan Sládek, průkopník slovenské pantomimy
zprávy -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Scales - Taneční performance, která zkoumá propojení člověka a technologií
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 3 dny
Petr K.
To je dost trapný pokus otočit co jsem napsal přesně naruby. Realita je, že svět je přeplněn zajímavým obsahem a kdo se…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Roman Zotov-Mikshin
Jojo… znáte ten vtip?Starý včelař umírá a všichni blízcí jsou kolem něho a ptají se: ty jsi tak starý a moudrý, řekni…
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Petr K.
On tenhle pohled na kritiku občas bývá prezentován jako konec umělecké kritiky, protože krom jiného znamená, že recenze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 4 dny
Roman Zotov-Mikshin
Preference, vkus recenzenta tím pádem přináší obrovské omezení samotné kritice - dekódování umění probíhá jen skrze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 4 dny
Petr K.
Mně tahle debata přišla jako naprosto prototypická vzhledem k situaci na české současné scéně. Vzhledem k ohlasu, který…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 4 dny
Roman Zotov-Mikshin
Proč z kritiky nikdy nelze vypárat priority a preference kritika? Souhlasím, že by neměli v kritice prosakovat, ale…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr