Současný tanec konečně v České televizi
zprávy
Film kombinuje dokumentární prvky s u nás nepříliš rozšířeným žánrem dance for camera – tedy způsobem snímání, kdy je tanec inscenován přímo pro kameru. Vznikají tak expresivní a silně emocionální sekvence, ve kterých je filmová řeč (úhly kamery, možnosti střihu atd.) rovnocenným partnerem choreografií.
Téměř osobní setkání s tanečními tvůrci z obou jmenovaných souborů je hlavní osou filmu. Soubory VerTeDance i Nanohach vznikly v roce 2004 a brzy se staly výraznými iniciativami, které za relativně krátkou dobu svého působení dosáhly na poli současného tance značného úspěchu v České republice i v zahraničí. Obě skupiny ve své tvorbě ztělesňují samotnou podstatu současného tance doplněnou o mezinárodní zkušenost, obrovské fyzické nasazení a neustálou touhu po hledání nových způsobů vyjadřování. Divák se tak prostřednictvím kamery dostává „za oponu“, po nebo před samotný čas představení, do zákulisí jejich běžného fungování.
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=iQovqsS4Nd0
Taneční seskupení VerTeDance založily dvě ženy, choreografky, tanečnice, taneční pedagožky - Tereza Ondrová a Veronika Kotlíková. Jejich tvorba je rozkročená do mnoha stran a poskytuje tak filmu pestrost přístupů k současnému tanci. VerTeDance se zaměřují na vlastní choreografickou tvorbu. Pravidelně však zvou ke spolupráci zkušené zahraniční choreografy – Transforma (2010, Maya Lipsker (Izrael)).
Jako jeden z mála souborů se VerTeDance zaměřují na pohybovou práci s dětmi a na taneční zpracovávání sociálních témat. V koprodukci s divadlem Archa tak VerTeDance vytvořily např. představení Emigrantes (2010), ve kterém tančí děti (např. arménský chlapec Eda Manukjan) společně s dospělými tanečníky.
Soubor také kombinuje současný tanec s divadelními přístupy. Velmi oblíbenou inscenací – choreografií na jeho repertoáru jsou i komediálně laděné Případy doktora Toureta (2009, r.: Anna Polívková).
VerTeDance jsou držiteli prestižního ocenění – Cena Sazky za objev v tanci z roku 2005 za choreografii Tichomluva. Tereza Ondrová se za roli paní Vltavské v choreografii Případy doktora Toureta stala Tanečnicí roku 2010.
Členy občanského sdružení a skupiny tanečního divadla NANOHACH jsou energičtí tanečníci, kteří vzešli z konzervatoře Duncan Centre. Patří mezi ně zejména Honza Malík (tanečník a produkční), tanečnice Lea Švejdová, Eliška Kašparová, Marta Trpišovská, Michal Záhora (choreograf a tanečník).
Nanohach spolupracují s českými, ale zejména se zahraničními choreografy. Příkladem je např. velmi úspěšná choreografie Miluj mě (2009) v choreografii Nigela Charnocka. Kreativní prací s novými choreografy posouvají Nanohach možnosti tanečního výrazu.
Tvorba skupiny oceněna Cenou za nejlepší light design 2010 (Zločin a trest), Cenou SAZKY za objev v tanci 2007 (Portrét), Cenou za interpretaci 2007 (A. Caunerová v choreografii Portrét) a 2006 (L. Švejdová v choreografiích Struktury vratkosti a Synchronicity).
Obě skupiny vstupují často svými tanečními představení do veřejného prostoru. V tuto chvíli se rozvíjí jejich společný site-specific projekt Tour du café au lait, který vnáší tanec do pražských kaváren.
VerTeDance můžete naživo vidět např:
Emigrantes - 7. či 8.3. 2011 v divadle Archa, Praha
Transforma - 15.3. 2011 v divadle Ponec, Praha
Nanohach můžete naživo vidět např:
Synchronicity - 4. 4.2010 v divadle Ponec, Praha
BRUT - 19. 4. 2011 v divadle Duncan Centre Praha
DOTEKY TANCE
Námět: Karolína Párová, Veronika Lišková
Scénář, režie: Veronika Lišková
Kamera: Jan Hubač, Marika Pecháčková
Střih: Hedvika Hansalová
Hudba: Kristýna Kunová
Zvuk: Ivo Broum
© Česká televize, FAMU 2010
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle opouštějí divadlo PONEC
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 42 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 44 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 45 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 46 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 60 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 62 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?