Balet Slovenského národního divadla (SND) připravuje na 25. a 26. května 2012 premiéru jednoho z nejslavnějších děl z pokladnice klasického baletu - Spící krasavici v choreografii Vladimira Malachova. Tento titul (u nás uváděn častěji jako Šípková Růženka) spatřil světlo světa díky řediteli carských divadel v Petrohradě Ivanovi Alexandroviči Vsevoložskému, který měl ambici prezentovat inscenaci - baletní představení ve stylu Ludvíka XIV. Na jaře 1888 poté oslovil P. I. Čajkovského, jenž nabídku na zkomponování hudby bez váhání přijal a práci na partituře dokončil (s přestávkami) během 40 dní. Světová premiéra se odehrála 15. ledna 1890 v Petrohradě a předznamenala obrovský úspěch tohoto představení, jež v příštích 10 letech dosáhlo více než 200 repríz a stalo se druhým nejpopulárnějším dílem na repertoáru petrohradského Imperiálního baletu. Připravovaná premiéra Spící krasavice je v historii SND pátým uvedením tohoto titulu: v roce 1942 nastudoval Spící krasavici ruský choreograf Maximilián Froman, v roce 1957 Čech Rudolf Macharovský a v roce 1968 poté titul s použitím fragmentů Petipovy choreografie nastudoval i první slovenský choreograf Jozef Zajko. Poslední dosud uvedené provedení, pod něž se rovným dílem podepsali Bachram M. Juldašev a Jozef Dolinský, st. pochází z roku 2002, tato inscenace byla na repertoáru Baletu SND do konce roku 2009. Současnou premiéru připravuje Vladimir Malachov společně s předním ruským scénografem a výtvarníkem kostýmů Valerijem Kungurovem v hudebním nastudování Martina Gigaca. Malachov nastoupil po absolutoriu v roce 1986 do Moskevského klasického baletu, v jehož řadách setrval šest let. V roce 1992 získal angažmá jako první sólista baletu Státní opery ve Vídni, o dva roky později se stal sólistou Národního baletu v Kanadě. V roce 1995 debutoval se souborem American Ballet Theatre v Metropolitní opeře v New Yorku a stal se jeho pravidelným hostujícím umělcem. Repertoár Vladimira Malachova zahrnuje širokou škálu choreografií od velkých klasických titulů až po díla předních současných choreografů, z nichž mnozí vytvořili své balety speciálně pro tohoto tanečníka. V roce 2001 se Malachov stal uměleckým ředitelem a prvním sólistou souboru Deutsche Staatsoper v Berlíně, o tři roky později zde vznikl soubor Staatsballet Berlin, jehož uměleckým šéfem je dodnes. Bratislavské publikum pak bude mít možnost jej spatřit i v novém nastudování Spící krasavice, kde se představí po boku sólistů Baletu SND a dalších hostujících umělců v roli víly Carabosse. Zdroj: SND
Spící krasavice v premiéře SND
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 33 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 35 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 36 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 37 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 51 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 53 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?