Balet Slovenského národního divadla (SND) připravuje na 25. a 26. května 2012 premiéru jednoho z nejslavnějších děl z pokladnice klasického baletu - Spící krasavici v choreografii Vladimira Malachova. Tento titul (u nás uváděn častěji jako Šípková Růženka) spatřil světlo světa díky řediteli carských divadel v Petrohradě Ivanovi Alexandroviči Vsevoložskému, který měl ambici prezentovat inscenaci - baletní představení ve stylu Ludvíka XIV. Na jaře 1888 poté oslovil P. I. Čajkovského, jenž nabídku na zkomponování hudby bez váhání přijal a práci na partituře dokončil (s přestávkami) během 40 dní. Světová premiéra se odehrála 15. ledna 1890 v Petrohradě a předznamenala obrovský úspěch tohoto představení, jež v příštích 10 letech dosáhlo více než 200 repríz a stalo se druhým nejpopulárnějším dílem na repertoáru petrohradského Imperiálního baletu. Připravovaná premiéra Spící krasavice je v historii SND pátým uvedením tohoto titulu: v roce 1942 nastudoval Spící krasavici ruský choreograf Maximilián Froman, v roce 1957 Čech Rudolf Macharovský a v roce 1968 poté titul s použitím fragmentů Petipovy choreografie nastudoval i první slovenský choreograf Jozef Zajko. Poslední dosud uvedené provedení, pod něž se rovným dílem podepsali Bachram M. Juldašev a Jozef Dolinský, st. pochází z roku 2002, tato inscenace byla na repertoáru Baletu SND do konce roku 2009. Současnou premiéru připravuje Vladimir Malachov společně s předním ruským scénografem a výtvarníkem kostýmů Valerijem Kungurovem v hudebním nastudování Martina Gigaca. Malachov nastoupil po absolutoriu v roce 1986 do Moskevského klasického baletu, v jehož řadách setrval šest let. V roce 1992 získal angažmá jako první sólista baletu Státní opery ve Vídni, o dva roky později se stal sólistou Národního baletu v Kanadě. V roce 1995 debutoval se souborem American Ballet Theatre v Metropolitní opeře v New Yorku a stal se jeho pravidelným hostujícím umělcem. Repertoár Vladimira Malachova zahrnuje širokou škálu choreografií od velkých klasických titulů až po díla předních současných choreografů, z nichž mnozí vytvořili své balety speciálně pro tohoto tanečníka. V roce 2001 se Malachov stal uměleckým ředitelem a prvním sólistou souboru Deutsche Staatsoper v Berlíně, o tři roky později zde vznikl soubor Staatsballet Berlin, jehož uměleckým šéfem je dodnes. Bratislavské publikum pak bude mít možnost jej spatřit i v novém nastudování Spící krasavice, kde se představí po boku sólistů Baletu SND a dalších hostujících umělců v roli víly Carabosse. Zdroj: SND
Spící krasavice v premiéře SND
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 8 dny
Lukáš Slavický
Jen bych rád připomněl paní Benoniové, že první soubor, který zpracoval tento titul jako taneční představení v ČR, byl…Tramvaj do stanice Touha – Whisky, sex a kouř cigaret
před 21 dny
Jana Bohutínská
Díky za tenhle postoj. Je děsivé číst, že print vs. net je pořád klíčové téma. Podobným diskusím se už vlastně dost…Přestat se zdržovat nesmysly aneb Co s kritikou v éře nových médií
před 27 dny
Gitta
Krásny článek. Ráda jsem si přečetla. Mistra jsem znala v letech šedesátych a sedmdesatych. Pracovala jsem pod nimna…Před 110 lety se narodil Boris Milec
před 30 dny
Roman Vašek
Milá Lucie,dovolím si na okraj tvé glosy "přihřát svou polívčičku". Máš pravdu a já se to pokusím doložit konkrétními…
Ucpaný systém
před 30 dny
Jakub
Kategorický imperativ je odporná záležitost. Je svazující a ponižující. Ohavné ničit tak něčí autonomii.Kněz…
Kant v hledišti
před 42 dny
Kata Zagorski
Ahoj Pepo,dík za odpoveď. Podobné zverstvá sa môžu veľmi ľahko odohrať aj v ČR, ale verím, že sa neodohrajú. Ja som…
Podpoříte s námi Manželství pro všechny?
Josef Herman
Milé dámy,papír, net, podcast, blog a cokoli dalšího si vymyslíte, to jsou přece jen média sloužící komunikaci v té…
Přestat se zdržovat nesmysly aneb Co s kritikou v éře nových médií