Stopy v písku – setkání s Petrem Weiglem na AMU
zprávy
Významný český filmový, televizní a divadelní režisér, dramaturg a libretista, autor četných adaptací oper a baletů, ale také meditativních a hraných filmů s výraznou přítomností hudby jako stylotvorného prvku Petr Weigl patří k zakladatelům a světovým umělcům tohoto žánru.
Narodil se v Brně 16. března 1939. Absolvoval pražskou FAMU, obor produkce. V letech 1961–1976 působil jako dramaturg baletu Národního divadla v Praze, 1976–91 byl jeho čestným uměleckým šéfem. Stál za mnoha významnými baletními inscenacemi té doby. Jedním z neúspěšnějších počinů bylo bezesporu uvedení Prokofjevova Romea a Julie z roku 1970, na kterém spolupracoval s choreografem Miroslavem Kůrou a scénografem Josefem Svobodou. Inscenace byla v témže roce i zfilmována.
Vedle Národního divadla v Praze spoluvytvářel baletní inscenace také v Paříži a Mnichově. Velkým úspěchem byla jeho inscenace Straussovy opery Salome v berlínské Deutsche Oper. Dokumentárně byl Petr Weigl zachycen v několika filmech pro německou televizi ze 70. a 80. let. Dva z nich režíroval Jan Špáta – dokumenty o realizaci filmů Utrpení sv. Sebastiána a Olověná noc, oba pro ARD. Z roku 1988 pak pochází film o realizaci Marie Stuartovny, vytvořený Alenou Bechtoldovou pro ZDF. V počátku 90. let o něm natočil GEN Zdeněk Troška.
Petr Weigl je zejména filmovým režisérem. Za více než pětatřicet tvůrčích let vytvořil řadu kratších a celovečerních filmů pro Československou a Slovenskou televizi, ale také pro německé veřejnoprávní kanály ARD a ZDF a pro britskou BBC a Channel Four. Svým dílem se propracoval k řadě ocenění. Dvakrát obdržel cenu festivalu Prix Italia (1969 za film Bludiště moci a 1972 za Romea a Julii). Dvakrát byl nominován do finále ceny EMMY v USA (1983 za zfilmování Brittenovy opery Turn of the Screw a 1986 za hudebně-meditativní dílo Noc z olova).
Svým dílem zařadil se mezi nejvýznamnější a nejinspirativnější tvůrce hudebních filmů. Jeho jméno znají diváci zejména v Německu, ale také ve Velké Británii a dalších zemích. Své obdivovatele má i mezi českým a slovenským publikem. Pracoval s řadou špičkových interpretačních i hereckých osobností – mimo jiné s tanečníky Paolo Bortoluzzim a Lubomírem Kafkou, s choreografem Mauricem Béjartem, s pěvci Peterem Dvorským a Brigittou Fassbaender, s dirigenty Liborem Peškem, Giuseppem Sinopolim, Mstislavem Rostropovičem, s herci Michaelem Biehnem, Magdou Vašáryovou, Janem Třískou, Nicolasem Clayem či Francem Cittim.
Petr Weigl není jen mimořádný umělec, ale svou tvorbou zosobňuje epochu, kdy se natáčely velké operní filmy, na které se už nyní nedostávají prostředky. V jeho osobě lze tedy nahlédnout do minulých třech desetiletích, kdy veřejnoprávní televize na obou stranách rozdělené Evropy měly ctižádost vytvářet umělecky výrazné a finančně náročné projekty pro určitý typ publika, se špičkovými světovými umělci. Zdroj: HAMU
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 38 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 40 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 41 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 42 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 56 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 58 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?