Tančírna 1918‒2018: Dějiny Československa v tanečním rytmu
zprávy
Vítězstvím české polky nad rakouským valčíkem začíná autorský počin režiséra Pavla Kheka, dramaturgů Věry Maškové a Jiřího Janků, muzikanta Jiřího Janoucha a choreografa Martina Šimka. Tvůrci si kladli za cíl podat sugestivní obraz o posledních sto letech naší historie.
„Přemýšleli jsme nad tím, jakým stylem nejlépe vyjádřit uplynulé století samostatné české, resp. československé existence, a tohle nám přišlo jako dobré řešení: prostřednictvím pohybových a obrazových metafor zmapovat naši moderní historii, která je nesmírně dramatická. Beze slov, jen za pomoci tance, scénických obrazů a případně i autentických dobových nahrávek,“ uvedl jeden ze spoluautorů Jiří Janků a pokračoval: „Vytyčili jsme si optimistické vyznění. V současné době, kdy ze všech stran slýcháme, že jsme jen malý národ, kterému se nepovedlo to a ono, je důležité upozornit, že i my máme být na co hrdí, že na tom vlastně nejsme vůbec špatně a že máme i mnoho hrdinů, kteří toho pro lid mnoho udělali.“
Inscenací prochází šestnáct postav - osm žen a osm mužů, z nichž každá ztvárňuje určitý prototyp člověka v české společnosti. Po celou dobu si postavy zachovávají svojí charakterovou danost, která se během střídání časových období nemění. Je zde přítomný umělec, intelektuálka, člověk, co je za všech okolností a režimů vítězný, voják, příživník ... „Stylizace je v tomto případě nutná, protože je nemožné zachytit ve dvou hodinách celistvě dějiny našeho národa. Tančírna je spíše vyjádřením příběhu skrze pohyb, paralelou k pohybu dějin,“ vysvětlil choreograf Martin Šimek. „Je to ideální způsob, jak projít divné století české historie se všemi jejími sinusoidami,“ uzavřel režisér inscenace Pavel Khek.
Zdroj: Městská divadla pražská
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 34 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 36 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 37 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 38 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 52 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 54 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?