Taneční aktuality pořádají webinář „Zaostřeno na tanec a kostým“

Redakce Tanečních aktualit uvede ve středu 24. března novou sérii online debat „Zaostřeno na tanec“, tentokrát v mezinárodním formátu. První vydání roku 2021 se bude věnovat tématu tanec a kostým.

Taneční aktuality pořádají webinář „Zaostřeno na tanec a kostým“

Taneční aktuality pořádají webinář „Zaostřeno na tanec a kostým“

Moderátorka debaty Petra Dotlačilová, taneční publicistka a badatelka v oblasti divadelního kostýmu žijící mezi Prahou a Stockholmem, vyzpovídá pět osobností různých profesí ohledně jejich chápání kostýmu pro tanec: choreografku Lenku Vagnerovou, kostýmní výtvarnici Simonu Rybákovou, tanečníka Tomáše Červinku, švédskou kostymérku a krejčí Annu Kjellsdotter a řecko-finskou scénografku a badatelku Sofii Pantouvaki. Cílem debaty je představit rozličné pohledy na kostým z jedinečných perspektiv každého hosta.

Kdy začíná choreografka přemýšlet o kostýmu pro své tanečníky a jak své nápady ladí s designérem? Co inspiruje kostýmní výtvarnici při práci na taneční inscenaci? Jak se s kostýmem sžívá tanečník? K jakým konfliktům může docházet mezi choreografem, designérem a krejčí? Co se můžeme o tanci naučit z jeho kostýmu, historicky i dnes?

Zoom webinář v angličtině, konaný 24. března od 17:30 do 19:00, vás provede těmito i dalšími otázkami. V poslední části debaty pak budete moci pokládat hostům své dotazy.

 

Účast na webináři je zdarma, počet míst je ale omezen. Registrujte se proto co nejdříve ZDE.

 

Více o moderátorce a účastnících webináře:

Petra Dotlačilová je taneční publicistka, teoretička a badatelka v oblasti divadelního kostýmu. Absolvovala taneční vědu na Akademii múzických umění v Praze, včetně doktorského studia. Od roku 2014 studovala divadelní vědu na Stockholm University, kde se účastnila projektu Performing Premodernity, kombinujícího teoretický a praktický výzkum opery a baletu konce 18. století. V roce 2020 zde získala titul Ph.D. s disertační prací Costume in the Time of Reforms: Louis-René Boquet Designing Eighteenth-Century Ballet and Opera. Vedle badatelské práce se věnuje kritické reflexi baletu, současného tance a nového cirkusu, mimo portál Taneční aktuality publikovala též v časopisech Svět a divadlo, Živá hudba, Hudební rozhledy, Tanec (SK), Dansportalen (SE) aj.

Petra Dotlačilová. Foto: Michal Hančovkský.

Tomáš Červinka je mezinárodně působící český tanečník, choreograf a pedagog. Od dětství se věnoval valašským tancům a folklóru. Poté studoval na Taneční konzervatoři v Praze, kterou ukončil absolutoriem s vyznamenáním. Během studií získal profesionální zkušenosti v souboru Bohemia Balet a Černé divadlo Jiřího Srnce, v roce 2006 vyhrál ve 2. mezinárodní soutěži v Brně ocenění pro nejoriginálnějšího tanečníka. V letech 2007–2012 byl členem baletního souboru Národního divadla v Praze a v roce 2014 se zde podílel jako asistent choreografa na tvorbě baletu Guru. Pracoval také jako externí tanečník v baletu Opery Národního divadla. Od roku 2010 byl členem souboru současného tance Dekkadancers, kde tančil, choreografoval a spolupracoval na repertoáru. Působil též jako pedagog na First International Ballet School in Prague a vytvořil zde závěrečné představení Peter and Wolf. V roce 2012 se stal členem souboru Lenka Vagnerová & Company; za svoji interpretaci v její inscenaci Jezdci si vysloužil nominaci mezinárodní poroty na cenu Tanečník roku pro rok 2013. Mezi lety 2012 a 2014 byl sólistou Pražského komorního baletu, kde se staral také o vizuální podobu videoprezentací k jednotlivým představením. V rámci festivalu Letní shakespearovské slavnosti účinkoval v inscenaci Sen noci svatojánské. Od roku 2015 je členem švédského souboru současného tance Norrdans. Během své profesionální kariéry se pravidelně věnuje výuce tance, zejména formou četných workshopů. Mimo tanec se zajímá také o další umělecké styly, sport, bojové umění, fyzioterapii a pedagogickou činnost. 

Vi kan göra vad du vill (Tomáš Červinka a Norrdans). Foto: Lia Jacobi.

Anna Kjellsdotter je krejčí a kostýmní výtvarnice specializující se na historický oděv a kostým. Pracuje v kostýmním ateliéru Královské opery ve Stockholmu (od 2005 dosud). V současné době se také věnuje výzkumu divadelních kostýmů z 18. století uložených v archivu Opery. Mezi lety 2012–2015 působila jako vedoucí oddělení kostýmů a paruk Hong Kong Ballet. Vytvořila kostýmy například pro produkce v dvorském divadle Drottningholm, Opera Garnier, Vadstena Akademien, Švédském národním divadle a švédské televizi SVT. Pravidelně spolupracuje s divadlem Confidencen, kde vytvořila kostýmy pro několik historicky poučených inscenací. Od roku 2016 spolupracuje s projektem Performing Premodernity. V roce 2018/2019 studovala textilní vědy na Uppsala University. 

Anna Kjellsdotter. Foto: soukr. archiv.

Sofia Pantouvaki je scénografka a profesorka kostýmního designu na Aato University ve Finsku. Její práce čítá přes 90 designů pro divadelní, operní, taneční a filmové produkce po celé Evropě a kurátorství mnoha mezinárodních projektů. Scénografii studovala na University of Arts London, kde získala rovněž doktorát. Poté se specializovala na operní design v milánské La Scale. Je spoluzakladatelkou a editorkou mezinárodního recenzovaného časopisu Studies in Costume and Performance, zástupkyně ředitele pro výzkum ve scénografické komisi mezinárodní organizace divadelníků OISTAT a předsedkyně platformy Critical Costume. Její výzkum zahrnuje practice-based projekty a spolupráci s archivy, muzei a sbírkami a zaměřuje se na kritickou analýzu kostýmního výtvarnictví a výroby, na kurátorství kostýmu a na výzkum oblečení v koncentračních táborech za 2. světové války. Sofia byla kostýmní kurátorkou pro World Stage Design 2013; výstavy Costume in Action, spolukurátorkou výstavy finských studentů (Zlatá medaile na PQ 2015) a členkou poroty na PQ 2019. Její práce byla vystavena na třech kontinentech, včetně World Stage Design 2017. Sofia založila výzkumnou skupinu Costume in Focus a vedla projekt Costume Methodologies (2014–2018) financovaný Finskou Akademií. Je hlavní editorkou nové publikace Performance Costume: New Perspectives and Methods (Bloomsbury, 2021).

Sofia Pantouvaki. Foto: soukr. archiv.

Simona Rybáková je textilní a kostýmní výtvarnice a nezávislá badatelka. Vystudovala střední umělecko-průmyslovou školu a Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, University of Industrial Arts Helsinky a RISD Providence – USA. Od r. 1996 je činná v mezinárodní organizaci OISTAT (exekutiva, scénografická komise a kostýmní sekce, jíž je současnou předsedkyní). Je členkou České i Evropské filmové akademie. Na PQ 2011 byla kurátorkou mezinárodní výstavy Extrémní kostým a spolu kurátorkou Extreme Talks. 2014 obhájila doktorskou dizertaci zaměřenou na alternativy a nové cesty v kostýmním výtvarnictví. Významná ocenění zastupují 1. cena v soutěži Swarowski Award, hlavní cena Zlatá triga za kolektivní českou expozici PQ 99, hlavní cena za kostýmy na World stage design 2013 v Cardiffu a bronzová medaile na WSD 2017 v Taipei. Šest nominací (2006, 2013, 2017, 2018) na Českého lva za nejlepší kostýmy proměnila ve dva pro filmy Tři bratři a Milada. Je autorkou více než 300 kostýmních realizací pro film, TV, operu, drama, tanec, speciální akce, eventy a reklamy. Kostýmní návrhy vytvořila pro inscenace režisérů L. Smočka, J. Nekvasila, D. Drábka, J. Herze, Skutr aj. Ve filmu nejčastěji spolupracuje s režiséry T. Vorlem, J. Herzem, J. Brabcem, J. Svěrákem, P. Nikolaevem, A. Sedláčkovou, I. Zachariášem. Stěžejní práce přesahující obory začala v Baletní jednotce Křeč s bratry Cabany a mnohaletá spolupráce stále trvá. Pravidelně vystavuje po celém světě a přednáší a vede workshopy na mnoha zahraničních univerzitách (University of Nebraska Lincoln, University of Kansas Kansas City, Ohio State University Columbus, University of Rio de Janeiro, Aalto University Helsinki, USITT Pittsburg, Long Beach a Salt Lake City, symposia v Tokiu, Soulu, Manile, UK.

Simona Rybáková. Foto: soukr. archiv.

Lenka Vagnerová je choreografka, tanečnice, režisérka a pedagožka aktivně působící na domácí i zahraniční současné taneční scéně. Jej inscenace získaly řadu cen a nominací. Vystudovala pedagogiku moderního tance na HAMU v Praze pod vedením doc. Ivanky Kubicové. Jako interpretka spolupracovala s choreografy a skupinami Claude Brumachon-Benjamin Lamarche CCNN v Nantes, Akram Khan Company, Cirk La Putyka, DOT504, Liz King, Veronika Riz, Barbora Kryslová-Greiner, Jan Kodet, Bratislavské divadlo tanca, Torzo Ballet atd. Jako tanečnice byla třikrát nominována na cenu Thálie (2003, 2005 a 2010), v roce 2003 byla vyhlášena Taneční osobností roku (Nokia Dance Award) a v roce 2005 byla oceněna jako Tanečnice roku (Česká taneční platforma). Vytvořila choreografie pro řadu autorských inscenací svého souboru Lenka Vagnerová & Company: Panoptikum, Amazonky, Lešanské jesličky, Gossip, Sorcerer, La Loba, Jezdci, Mah Hunt. Jako hostující choreografka a režisérka vytvořila inscenace pro soubory Norrdans, 2 Faced Dance Company, NSDC Leeds, Viirus Theatre, DOT504, divadlo Minor, Accademia Nazional Di Danza Rome, Elledanse aj. Pro divadlo Minor režírovala dvě inscenace: Robin Hood (2015) a Sněhová Královna (2017). Aktivně se věnuje pedagogické činnosti a pravidelně vyučuje a vede workshopy v divadlech, tanečních školách a souborech u nás i v zahraničí, např. Göteborgs Operans Danskompani, Ballet de Marseille, Norrdans, Danish Dance Theatre, Skanes Dance Theatre, Stopgap Dance Company, Viirus Theatre Helsinki, Accademia Nazional Di Danza Rome, Cirk Cirkör, Theaterwerkstatt Hannover, Il Giardino delle Esperidi Festival, Israel Festival 2012, AMU Praha, Pražská konzervatoř. Jako choreografka spolupracuje na činoherních, operních či novocirkusových projektech (Národní divadlo v Praze, Městská divadla pražská, Jihočeské divadlo atd.). V roce 2011, 2014/2015 a 2016 působila několik měsíců jako Rehearsal Director ve švédském souboru Norrdans.

Lenka Vagnerová. Foto: Michal Hančovský.

 

 

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: