Teatr Novogo Fronta a izraelské Clipa Theatre společně odhalují kořeny lidské nenávisti
zprávy
„Za vznikem představení With Unarmed Forces stojí dlouhý, dvacetiletý příběh. Jednak osobní, protože Irina Andreeva a Dmitry Tyulpanov společně stáli u zrodu obou dvou souborů, a v druhé řadě společenský – představení je o nenávisti, ve které já osobně žiji v Izraeli už dvacet let,“ doplňuje Idit Herman. Myšlenka představení vznikla v listopadu 2012, kdy režisérka TNF Irina Andreeva přiletěla do Tel Avivu, aby společně připravili projekt, kterým oslaví 20 let existence TNF a 18 let existence Clipa Theater. A první den pobytu dopadla několik set metrů od nich první palestinská raketa. Představení tak vychází především z pocitu bezbrannosti (Unarmed může být přeloženo jako „bezruký“, ale zároveň „bezbranný“), který nadchází po tom, co už nemáte ani sílu plakat. „Když jsme byli malí, říkali nám, že až budeme dospělí, bude mír,“ říká Dmitry - „ale není tomu tak. Nejsme schopni poskytnout jeden druhému poskytnout útěchu a tak si vlastní válku přenášíme do obýváku i do kuchyně. Válčíme o znovunalezeného vojáka, náhradu za našeho zabitého syna,“ vysvětluje Dmitry Tyulpanov příběh představení. I proto se původní název představení (The Other – ten jiný) nakonec změnil na „With Unarmed Forces“.
Během přípravy projektu, vlastně dva týdny před premiérou postihla skupinu jiná katastrofa – Irinu Andreevu, která ztvárňovala specifickou roli v představení, postihl zdravotní úraz. Irina Andreeva je ovšem tak výjimečný typ, že se produkci nepodařilo nalézt žádnou českou alternaci a nakonec se představitelem této role stala Alisa Oleinik z ruského Osobnjak Theater a Teatr Akhe. Alisa přiletěla dva dny na to a začala okamžitě zkoušet.
Světová premiéra představení With Unarmed Forces se tak odehraje 28. a 29. 4. 2013 v Teatro Nod/Roxy (Dlouhá 33, Praha 1), izraelská premiéra projektu pak proběhne v srpnu 2013. Vstupenky jsou k zakoupení v síti Ticketportal za 250,- CZK.
Geneze souborů Dmitry Tyulpanov se s Irinou Andreevou setkal v Petrohradě a oba se pohybovali ve stejném uměleckém prostředí. Po úspěchu představení Češuja se jejich cesty rozešly a oba umělci založili vlastní soubory. V případě Dmitryho Tyulpanova se jednalo o Clipa Theater, který založil s tanečnicí a režisérkou Idit Herman a momentálně sídlí v izraelském Tel Avivu. Za léta své existence si Clipa vytvořila vlastní, nezaměnitelný a celistvý divadelní jazyk a poetiku, jež je stavěna na silné vizualitě, která prostupuje každou součástí jejich představení – od kostýmů, kulis až po hudební stránku.
Teatr Novogo Fronta (CZ/RU) Teatr Novogo Fronta pochází ze St. Petersburgu v Rusku, kde byla tato divadelní společnost založena v roce 1993 Irinou Andreevou a Alešem Janákem, kteří v ní působí dodnes. Jejich první práce vycházely z experimentu na poli vztahu mezi tělem umělce - jediného materiálu užívaného umělcem - a prostorem kolem něj. Po prvních úspěších se soubor v polovině devadesátých let usadil v Praze, kde dodnes připravuje a realizuje své ojedinělé inscenace charakteristické mimo jiné svým mezinárodním obsazením a přesahem, díky němuž jsou jejich představení srozumitelná po celém světě. www.tnf.cz
Clipa Theater (IL) Clipa Theater bylo založeno v roce 1995 v Tel Avivu tanečnicí a režisérkou Idit Hermanovou (Izrael) a hercem a hudebníkem Dmitrijem Ťulpanovem (Rusko). Toto setkání a partnerství vedlo ke vzniku unikátní divadelního jazyka protkaného vzuálním uměním, tancem, designem a hudbou.Divadelní styl Clipa Theater je často definován coby totálně zahrnující každý prvek představení. Vyžaduje absolutní znalost a schopnost ovládat jednotlivé elementy tvorby - pohyb, prostor, kostým, scénu, zvuk, světlo i režii. Představení nejsou vedena zápletkou. Naopak, velmi jednoduché divadelní výrazy jsou použity k vytváření bohatých divadelních obrazů, které obohacují divákovi smysly a vedou lyrickou a tematickou niť celým představením. www.clipa.co.il Zdroj: NoD
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 39 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 41 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 42 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 43 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 57 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 59 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?