Teatr Novogo Fronta oslaví 20 let unikátním projektem s izraelským Clipa Theater
zprávy
Dmitry Tyulpanov se s Irinou Andreevou setkal v Petrohradě a oba se pohybovali ve stejném uměleckém prostředí. Po úspěchu představení Češuja se jejich cesty rozešly a oba umělci založili vlastní soubory. V případě Dmitryho Tyulpanova se jednalo o Clipa Theater, který založil s tanečnicí a režisérkou Idit Herman a momentálně sídlí v izraelském Tel Avivu. Za léta své existence si Clipa vytvořila vlastní, nezaměnitelný a celistvý divadelní jazyk a poetiku, jež je stavěna na silné vizualitě, která prostupuje každou součástí jejich představení – od kostýmů, kulis až po hudební stránku.
Projekt The Other vznikal na podzim 2012 při návštěvě Irina Andreevy v Tel Avivu za atmosféry týdenního vyostřeného konfliktu mezi izraelskou vládou a hnutím Hamás. Téměř symbolicky se Irina, Idit a Dmitry setkali v den prvního raketového náletu na Tel Aviv a nad projektem si podali ruce 21. listopadu 2012, v den, kdy bylo zároveň podepsáno příměří. Představení bude výstupem společné divadelní spolupráce mezi dvěma významnými soubory ve svém oboru. Hlavním tématem projektu The Other, který formálně slibuje být brutální groteskou, má být nenávist a její vznik jak u jednotlivého člověka, tak ve společnosti obecně.
Dalším z výstupů projektu bude rovněž dvoudenní workshop s tvůrčím týmem, který proběhne 9. a 10. března 2013 v berlínském Theaterhaus Mitte, čeští zájemci se na něj mohou hlásit do 4. 3. 2013 na emailu info@tnf.cz.
Světová premiéra představení The Other se uskuteční v Praze v Teatro NoD (Dlouhá 33, Praha 1) 28. a 29. dubna 2013. Česká repríza proběhne 1. května v jihlavském centru DIOD a izraelská premiéra v srpnu 2013 v telavivském Clipa Centre for Conterporary Art.
Umělecký tým:
Idit Herman (režie) – zakladatelka Clipa Theater, narozena v Tel Avivu. Studiu tance se věnovala od svých útlých let. Po působení v BatSheva Dance Company se přesunula do Evropy, kde v roce 1993 potkala v Nizozemsku Dmitriho Tyulpanova. Toto setkání se stalo základem pro vznik dnes jednoho z nejúspěšnějších izraelských souborů Clipa Theater. Tam působí Idit Herman coby umělecký šéf a spolu s Dmitrijem Ťulpanovem vytvářejí každý rok okolo čtyř nových představení a stále se jim daří zůstat manželi. Jejich kreativní partnerství podlehlo unikátnímu divadelně-tanečnímu jazyku, který neustále rozvíjejí.
Irina Andreeva – zakladatelka Teatr Novogo Fronta, narozena v Rusku. Režii studovala na divadelní škole v Čeljabinsku. V roce 1993, tedy ve stejném roce jako se setkává Idit Herman a Dmitry Tyulpanov v Nizozemí, se přesouvá do Prahy, kde započíná i svou dráhu jako vůdčí osobnost TNF. Rovněž se věnuje sólovým projektům. V roce 2012 realizovala jeden z doposud největších českých mezinárodních počinů: česko-britsko-maďarsko koprodukční projekt Home:scape, který měl premiéru v Londýně v průběhu LOH 2012.
Dmitry Tyuplanov – zakladatel Clipa Theatre, narozen v Leningradu (dnešní St. Petersburg). Věnoval se studiu kamennému řezbářství, hudby a herectví. Po absolvování školy byl odveden do Rudé Armády, kde dostal post hráče na trubku. V roce 1988 se přidal k rockové bandě Avia, z jejichž členů později vzniklo proslavené divadelní uskupení Děrevo. Po setkání s Idit Hermanovou se stává spoluzakladatelem Clipa Theater.
Achilleas Chariskos – klaun a performer, dlouholetý člen Teatr Novogo Fronta. Studoval klaunérii a pohyb v Čecku, Itálii a Německu. Nedávno uvedl v premiéře v Athénách své vlastní představení, spolupracuje rovněž s v Berlíně působícím režisérem Adamem Readem.
Na představení se podílí, stejně jako v případě loňského projektu home:scape (Británie/Česko/Maďarsko) řada zahraničních umělců - k Irina Andreevě (RU), Dmitry Tyulpanovi (RU/IL) a Idit Herman (IL) se přidá i performer Achilleas Chariskos (GR) a stážisti z USA a Portugalska.
Teatr Novogo Fronta (CZ/RU)
pochází ze St. Petersburgu v Rusku, kde byla tato divadelní společnost založena v roce 1993 Irinou Andreevou a Alešem Janákem, kteří v ní působí dodnes. Jejich první práce vycházely z experimentu na poli vztahu mezi tělem umělce - jediného materiálu užívaného umělcem - a prostorem kolem něj. Po prvních úspěších se soubor v polovině devadesátých let usadil v Praze, kde dodnes připravuje a realizuje své ojedinělé inscenace charakteristické mimo jiné svým mezinárodním obsazením a přesahem, díky němuž jsou jejich představení srozumitelná po celém světě. Více: www.tnf.cz
Clipa Theater (IL)
bylo založeno v roce 1995 v Tel Avivu tanečnicí a režisérkou Idit Hermanovou (Izrael) a hercem a hudebníkem Dmitrijem Ťulpanovem (Rusko). Toto setkání a partnerství vedlo ke vzniku unikátní divadelního jazyka protkaného vzuálním uměním, tancem, designem a hudbou.Divadelní styl Clipa Theater je často definován coby totálně zahrnující každý prvek představení. Vyžaduje absolutní znalost a schopnost ovládat jednotlivé elementy tvorby - pohyb, prostor, kostým, scénu, zvuk, světlo i režii. Představení nejsou vedena zápletkou. Naopak, velmi jednoduché divadelní výrazy jsou použity k vytváření bohatých divadelních obrazů, které obohacují divákovi smysly a vedou lyrickou a tematickou niť celým představením. Více: www.clipa.co.il Zdroj: ART Prometheus
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 40 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 42 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 43 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 44 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 58 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 60 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?