Tenze – dvě ženy spojené elektřinou. Premiéra v divadle Ponec
zprávy
„Téma manipulace, ovlivňování a tzv. loutkářství v dnešní společnosti nás vedlo k úvahám, zda může vzniknout pohyb, o kterém nerozhoduje náš mozek, ale jiný element. Je možné z tohoto bezprostředního fyzického zážitku nalézt jiný pohybový směr, který se zároveň neuzavře do současného klišé? To jsou otázky, které jsme si při přípravě kladli,“ upřesňuje MAIA. Projekt vznikal pod přísným technickým dohledem vývojáře a kreativce Tomáše Suchana.
Po představení bude následovat diskuze s tvůrci a diváci budou mít zároveň možnost sami na sobě přístroj TENS za asistence aplikovat. Performance Tenze je první z pěti podzimních premiér již 13. sezóny divadla Ponec. Markéta MAIA Kuttnerová Začínala u výrazné taneční pedagožky Petry Blau (ZŠ Karlovy Vary). Poté pokračovala ve studiu na Konzervatoři Duncan centre (absolutorium v roce 2011) včetně zahraniční stáže na nizozemské Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Interpretačně se podílela na umělecko-vzdělávacím projektu Špalíček Bohuslava Martinů autorky Evy Blažíčkové. Vytvořila několik menších choreografií, které uvedla např. na festivalu Szolo-Duo 2009 a 2012 v Budapešti (duety Engulfment a Planetoid LV-426).
Umělecký zájem Markéty spočívá především v autorské tvůrčí činnosti. Po studiích uvedla v březnu 2012 svůj debut LV-426 (uvedení také na festivalech Česká taneční platforma 2012, Malá Inventura 2013, Enter 6: Biopolis Festival a v Ostravě, Jihlavě a též v Německu a Rusku). V současné době žije částečně ve Švýcarsku, kde společně s Romanou Ramer realizuje představení Nachtgeschwister (premiéra 25. 5. 2013). V letošním roce připravila Markéta výjimečnou premiéru (jediné uvedení) Breath control, třídílný site-specific projekt vytvořený exkluzivně pro pražský Era svět. Experimentální projekt Tenze (premiéra 4. 10. 2013, divadlo Ponec, Praha) chystá v umělecké spolupráci s brmlab-hackerspace prague a s Centrem DOX. Markéta je spoluzakládající členkou pražského uměleckého sdružení Eks (Hon na lišku; 2012). Jana Vrána Absolvovala v roce 2008 Konzervatoř Duncan centre v Praze. Už během studia byla oceněna na mezinárodní choreografické soutěži Cena Jarmily Jeřábkové, a poté absolvovala stáž na Institut del Theatre v Barceloně. Důraz klade na vlastní tvorbu (Electra 2012, Sfinga 2011, Magnet 2009, Včely 2006, Katarze 2004), v níž zkoumá rozmanité podoby tanečního projevu a zážitky každodenní tělesnosti. Dále pracuje jako taneční interpret a pohybový model pro další média jako je fotografie, film. Spolupracuje s designéry, např. šperkařkou Danou Bezděkovou, módní návrhářkou Petrou Ptáčkovou ad. na fashion shows nebo výtvarných instalacích. K dalším významným spolupracím patří tvorba s choreografkou Angelou Lamprianidou /ES/ a improvizátorem Martinem Zbrožkem. Interpretačně se podílela na desítkách inscenacích např. v performancích Kateřiny Stupecké (Sunyata – Cena Sazky 2010), bratří Formanů (Obludárium, Čarokraj, Kráska a zvíře), Roberta Wilsona (Káťa Kabanová, ND). Zdroj: divadlo Ponec
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Zahrada, velký stůl a zmrzlina aneb Jak to dělají v ALTĚ. Rozhovor s mládím, které převezme zodpovědnost
rozhovory -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Juniorský soubor NdB2 přináší svěží vítr. Umí jít do hloubky, ale ne vždy se to daří
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 8 dny
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
před 16 dny
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
před 16 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 19 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 19 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 21 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero