Ultima Vez v Divadle Archa

Ultima Vez v Divadle Archa

Ultima Vez v Divadle Archa

Vlámský soubor Ultima Vez uvede v únoru na pozvání Divadla Archa v Praze svoji novou inscenaci Speak low if you speak love... ve dnech 11. – 14. února 2016. Wim Vandekeybus v této novince předkládá analýzu nejsilnějšího citu, který však může mít destruktivní účinky, lásky. Toto téma je uchopeno skrze klasické příběhy, které se také staly inspirací písní hudebníka Maura Pawlowského v podání jihoafrické zpěvačky Tutu Puoane. Tam, kde je obtížné o lásce hovořit s pomocí slov, promlouvá Ultima Vez skrze fyzicky výrazný tanec a hudbu.
Podle choreografa a zakladatele souboru Wima Vandekeybuse se svým nejnovějším představením, které mělo premiéru loni v červenci, vrací k počátkům souboru. Ten v letošním roce oslaví 30 let svého působení. Na rozdíl od svého debutu What the Body Does Not Remember (Co si tělo nepamatuje) z roku 1987, hledí  Speak low if you speak love... na emocionální stránku lásky. Vandekeybus tvrdí, že představení nechce dávat návod, jak pochopit, co to láska je. „Ne, láska není srozumitelná. Člověk jí dává význam a přisuzuje jí jasné konotace. My se zabýváme poznáváním a emocionalitou“, říká choreograf. Podle Vandekeybuse je tento projekt o tom, co láska všechno podněcuje a co je s ní spojeno. A to ve smyslu řecké tragédie, v níž je i spousta vášně a žalu. „Vandekeybus neustává ve svém hledání nové lidské mentality, kterou hněte z emocí, výbušné energie a kontrolovaného chaosu. Představení doprovází živá hudba Maura Pawlowského a zpěv charismatické jihoafrické zpěvačky Tuty Puoane. Mauro Pawlowski svým hudebním doprovodem zazářil již v choreografii nieuwZwart,“ dodávají organizátoři představení.
Ultima Vez v Arše pravidelně hostuje od roku 1995, od té doby mají čeští diváci možnost sledovat tvorbu jednoho z nejvýznamnějších světových choreografů i jeho uvažování o současném tanci. Vandekeybus založil soubor v roce 1986. Jeho tvorba je charakteristická radikálním pohybovým divadlem plným konfrontací, výbušnosti, emocí a energie, jehož hnacím motorem je konflikt, síla, instinkt, vášeň, „imaginární katastrofa“ a rozpor mezi přitažlivostí a odtažitostí. V jeho představeních se prolínají tanec, hudba, divadlo, projekce, hudba a světlo v jeden celek, pokaždé však v jiné podobě. To umožňují i četné spolupráce s řadou performerů a tvůrců napříč žánry. Významnou roli v projektech Ultimy Vez hraje autorská hudba a zvukový doprovod, kterou v minulosti k choreografiím vytvořili Peter Vermeersch, Thierry De Mey, David Byrne, Marc Ribot, Eavesdropper, David Eugene Edwards, Daan, Arno, Charo Calvo, Mauro Pawlowski, Roland Van Campenhout nebo Elko Blijweert. V loňském roce uvedl Vandekeybus premiéru svého prvního celovečerního filmu Galloping Mind s Jerry Killickem v jedné z hlavních rolí.

Debata s členy Ultimy Vez - Radikálové z Molenbeeku
sobota 13. února 2016, 18.00-19.30
Molenbeek - do listopadu loňského roku neznámá a nenápadná bruselská čtvrť, po útocích v Paříži jedno z nejobávanějších semenišť džihádismu v Evropě. Za starými plechovými dveřmi garáže v ulici Zwarte Vijversstraat  však též zkouší taneční soubor Ultima Vez, která zde od roku 2012 sídlí s vlámským souborem Peeping Tom a filmovou společností Khadouj Films. Jak funguje tato multikulturní čtvrť pohledem tvůrců? Je práce s lokální komunitou řešením ke zmírnění napětí a radikalizaci mladých obyvatel Molenbeeku? A jakou roli může sehrát tvůrčí prostředí v životech lidí, kteří v divadle nikdy nebyli? Debatu s členy Ultimy Vez moderuje Ondřej Hrab.

Vstupenky zde.

Zdroj: Divadlo Archa

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: