V Ponci se představí choreografky Visegradské čtyřky v rámci festivalu Performing V4
zprávy
Bienále VARP-PA rezidentních umělců z oblasti múzických umění vznikla z iniciativy čtyř organizací: L1 Egyesület (Maďarsko), Nová síť o. s. (Česká republika), Art Stations Foundation (Polsko) a Trucsphérique, nezisková organizácia (Slovensko). Smyslem této akce je představit nejzajímavější umělce, kteří získali umělecké rezidence v rámci V4, a to jednou za dva roky. Jde o vybrané umělce, jejichž práce byla podpořena v rámci Rezidenčního programu pro umělce ze zemí visegrádské čtyřky Visegrad Artistic Residency Program for Performing Arts.
Jako první se v Ponci 27. února představí maďarská umělkyně Márta Ladjánszki s choreografií JOSHA – portrét–. Z pera Emese Kovácse se o inscenaci dozvídáme následující: „Být sám sebou? Je to vůbec možné? Stojí to za to? Josha se o to během šedesáti minut před tuctem lidí pokouší. Její upřímnost je dech beroucí a působivá, neboť být sám sebou na jevišti je to nejtěžší vůbec. Jen si to představte: žádná role ani kostým, za které by bylo možné se schovat. Jestliže se část těla třese, zkrátka se před zraky všech třese. Po všech stránkách je to silné představení."
Další choreografii Ja Ja Ja Ne Ne Ne 'Fight, fight - that's all we can do' vytvořila Polka Magdalena Tuka s Anitou Wach, která v divadle Ponec vystoupí o den později, v sobotu 28. února. Jedná se o představení fyzického divadla, inspirovaném olympijským sportem – profesionálním zápasem a wrestlingem amerického stylu. Zápasení pro pobavení publika existuje odnepaměti. Vyhlášení zápasníci z Núbie se pro egyptské dobyvatele stali předmětem zábavy. „Jednoduchá povaha sportu spolu s potenciálním nebezpečím (zranění, smrt) vyvolává v divákovi jedinečný zážitek. Vzdálenost mezi zápasníky a diváky je možné vnímat také jako vztah založený na síle,“ vysvětlují choreografky.
Bienále VARP-PA je koncipováno jako putovní: jednou za dva roky se bude konat ve vybrané zemi skupiny V4 a bude tak prezentovat výstupy VARP-PA programu v rámci celého regionu. Vytvoření platformy pro prezentaci vybraných umělců umožní nejen zviditelnění umělecké spolupráce ve visegrádském regionu, ale také bližší seznámení se s tvorbou zajímavých, talentovaných umělců a stavem současného umění ve střední Evropě. Smyslem je vytvořit prostor pro debatu s veřejností i profesionály ze zemí visegrádské čtyřky i v celoevropském kontextu. Tento projekt je reakcí na dosud chybějící platformu pro talentované umělce v oblasti múzických umění v daném regionu. Vzhledem k tomu, že se každé dva roky bude konat jinde, bude kladen důraz i na místní specifika vybrané země.
Divadelní a taneční představení i doprovodný program bienále (debaty, výstavy a jiné události) vybírají odborníci z řad partnerských organizací. Obě části akce mají vzdělávací aspekt a napomáhají k hlubšímu pochopení současných trendů v oblasti múzických umění v oblasti střední a východní Evropy jak veřejností, tak profesionály. V rámci realizace prvního pilotního ročníku bienále v Praze vybrali členové poroty ze zemí V4 účastníky přehlídky z řad umělců, podpořených VARP-PA v letech 2012 – 2014, a to formou otevřeného výběrového řízení. Zdroj: Divadlo Ponec
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřela Irina Andreeva
zprávy -
Soňa Ferienčíková o politizaci nezávislého umění: „Kdybych přestala tvořit, znamenalo by to ustoupit zlu.“
rozhovory -
Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
zprávy -
Jižní Svéráz – Nový divadelní site-specific festival rozkrývá tajemné příběhy opuštěných míst
recenze -
Bubeníček International Ballet Gala šlo na ruku prázdninovým divákům
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 12 dny
Jan Klen
Ano, změna je dobrá, když se ví proč, co se očekává a co je možné a co je nadále jen ve vizích přacích. Asi je dobré to…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
před 16 dny
Josef Bartoš
Vážený pane Nagele, děkujeme za upřesnění, v textu jsme upravili.J. Bartoš
Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
před 20 dny
Tomáš Nagel
V Ústí nad Labem nebyl nikdy Činoherní klub. Vždy jen Činoherní studio !Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
před 20 dny
Barbora
Dobrý den, podle archivu ND tančila paní Morávková v divadle Absolventský koncert Hudební a taneční školy v roce…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
před 22 dny
Natálie
Dobrý den, rodné jméno je dle knihy Cesty k tanečnímu a baletnímu mistrovství Pamela Méhešová (rok ukončení studia1989).Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
před 22 dny
petram
Pamela Morávková je jméno rodné, nebo vyvdané ? V archivu ND žádná Pamela Morávková není...Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
mar
Až meditativní zážitek s minimalistickým výtvarným pojetím hry světla a stínu. Úžasné akrobatické výkony - první…Thin Skin – Křehkost kovových prutů