V Praze se setkají choreografové v rámci projektu IDENTITY.MOVE!
zprávy
Po 25 letech od revoluce neustále zjišťujeme, že model soužití, po kterém společnost volala, se naplňuje jen nesnadno. Identifikovali jsme s představou o fungující občanské společnosti, zatím se ji ale snažíme jen udržovat při životě. V okolních evropských státech sledujeme její postupné omezování či přímo zneškodňování občanských svobod. Současné umění na to reaguje citlivě a často se ho to přímo dotýká. Příkladem může být nedávné zastavení inscenace Golgota Picnic v Polsku. Občanská společnost je křehčí, než jsme si mysleli. Jak se za posledních 25 let proměnila naše identita?
Taneční umění a progresivní divadlo prodělalo od r. 1989 tytéž převratné změny jako celá společnost. Snaha odpovídat na otázky identity jim je stejně přirozená jako jiným uměleckým oborům. Za spolupráce několika prominentních evropských institucí se podařilo spojit dohromady na padesát špičkových tanečních umělců, teoretiků a kurátorů z oblasti současného pohybového divadla a spustit projekt IDENTITY.MOVE! Ten je základnou pro rozsáhlý network nezávislého fyzického umění od Baltského po Středozemní moře, který spojuje umělecký a teoretický výzkum. Téma projektu je prosté i nezměrně složité: identita.
„Země střední a východní Evropy se stále snaží číst svou minulost bez nánosů propagandy a manipulace. Ptají se, kdo byly, kdo jsou a kam směřují. Zkoumají vlastní identitu, tvoří ji v novém kontextu,“ shrnuje myšlenku celého projektu divadelní kritička Jana Bohutínská, která je spolu s programovým ředitelem Motus/Alfred ve dvoře Ewanem McLarenem jednou z kurátorek projektu IDENTITY.MOVE!
Během července se v Praze na rezidenčním pobytu setká šestice choreografů, teoretiků a umělců ze střední, východní a jižní Evropy: Sonja Pregrad a Nives Sertić, Pavlos Kountouriotis a Ben J. Riepe, Agnija Šeiko a Ingrid Gerbutavičiūtė. Letní rezidence jsou klíčovou fází projektu IDENTITY.MOVE!, který vyvrcholí v Praze příští rok v březnu v podobě setkání všech padesáti účastníků na Bazaaru, tedy závěrečné velké veřejné prezentaci. Umělecké páry budou působit do 25. července v prostorách divadla Alfred ve dvoře, ve Studiu Alta, v Divadle Ponec a v Centru choreografického rozvoje SE.S.TA. Za Českou republiku se projektu účastní Halka Třešňáková a Petra Tejnorová, které jsou na rezidenčním pobytu v Poznani.
„Pojímání vlastní identity této části Evropy osciluje po roce 1989 mezi sebevědomím i pošilháváním po západních ideálech. Východ jsme zpochybnili, ale možná jsme tím zpochybnili i kus toho, co je nám vlastní. Sama identita je proměnlivý jev, je neustále v pohybu. Tanec a pohybové divadlo je jedna z uměleckých platforem, která to přirozeně reflektuje. V rámci IDENTITY.MOVE! se na toto zásadní téma ale chceme zaměřit přímo a pracovat s vlastními východisky této části Evropy. I proto jsem rád, že se workshopů pro umělce v ČR se ujmou lektoři s kořeny v tomtéž regionu,“ říká Ewan McLaren. Workshopy v ČR povedou Sodja Zupanc Lotker, Viliam Dočolomanský a Wojtek Ziemilski. Vrcholem celého projektu, který odstartoval už v roce 2012, bude Bazaar. Jedná se o velké mezinárodní networkingové setkání umělců, teoretiků, organizátorů, promotérů, kritiků i širší veřejnosti a uskuteční se v březnu 2015 v Praze. Bazaar odráží důležitý aspekt filozofie Identity.Move! - snahu propojit umělce z účastnických zemí, dát jim příležitosti pro vzájemné poznání a nastartování další spolupráce a v poskytnout jim prostor k zamyšlení nad vlastní identitou i osudem tanečního umění v post-komunistické Evropě. Více: www.alfredvedvore.cz | www.identitymove.eu
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Milan Sládek, průkopník slovenské pantomimy
zprávy -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Scales - Taneční performance, která zkoumá propojení člověka a technologií
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 3 dny
Petr K.
To je dost trapný pokus otočit co jsem napsal přesně naruby. Realita je, že svět je přeplněn zajímavým obsahem a kdo se…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Roman Zotov-Mikshin
Jojo… znáte ten vtip?Starý včelař umírá a všichni blízcí jsou kolem něho a ptají se: ty jsi tak starý a moudrý, řekni…
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Petr K.
On tenhle pohled na kritiku občas bývá prezentován jako konec umělecké kritiky, protože krom jiného znamená, že recenze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 4 dny
Roman Zotov-Mikshin
Preference, vkus recenzenta tím pádem přináší obrovské omezení samotné kritice - dekódování umění probíhá jen skrze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 4 dny
Petr K.
Mně tahle debata přišla jako naprosto prototypická vzhledem k situaci na české současné scéně. Vzhledem k ohlasu, který…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 4 dny
Roman Zotov-Mikshin
Proč z kritiky nikdy nelze vypárat priority a preference kritika? Souhlasím, že by neměli v kritice prosakovat, ale…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr